• Anonym (Tjocka Märta)

    Varför är jag tjock?

    Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

    Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

    Kan någon förklara varför jag är så tjock?

  • Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Anonym (Haha)
    Xlr8 skrev 2020-01-19 07:12:33 följande:

    Det är nog här du misslyckas, nogranheten är nyckeln, att mäta är att veta.

    Nu säger jag detta av omtanke. Du har nämt att du går med hunden 2 timmar dagligen, detta bör ge ca 1000 kalorier i förbränning, du nämner att du ätit under 2000 kalorier. Bara för dig att ens leva borde du bränna 1800-2300 kalorier. Om det du säger stämmer ger det ca 2000-(1000+2000)= -1000 kalorier dagligen. Den siffran är troligen minus 1500 till 2000. Dvs du lär tappa 1.5-2kg per vecka. Ta en funderare om du varit ärligt så är det nog dax att besöka läkare.

    Det bästa du kan göra för dig själv mät och logga ALLT du stoppar i munnen och när. Köp en pulsklocka så dyr du har råd med polar gör bra saker. Logga intag och förbrukning under 30-60 dagar. Lägg dig på minus 1000 per dag. Har du varit ärlig så visar vågen minus 4-8kg.

    Har du samma vikt tar du med dig allt du har till läkare.


    Jag tycker du har skrivit endel vettiga saker i tråden, men här har du nog fel när det gäller kaloriförbrukning. Jag loggar hur mycket jag förbränner när jag tränar och två timmars relativt rask promenad ger ofelbart runt 400 kcal.

    Jag har också mätt min grundförbränning och den är runt 1200kcal.

    Jag väger inte lika mycket som TS, så hon förbränner såklart mer än jag. Men knappast så mycket som du skriver.

    Nej jag tror felet hon gör ligger både i noggrann hon är men framförallt vad hon väljer för mat. Jag har aldrig hört om någon som lyckas äta tillräckligt liten portion baconlasagne för att bli någorlunda mätt och samtidigt minska i vikt.
  • Xlr8
    Anonym (Haha) skrev 2020-01-19 08:53:04 följande:

    Jag tycker du har skrivit endel vettiga saker i tråden, men här har du nog fel när det gäller kaloriförbrukning. Jag loggar hur mycket jag förbränner när jag tränar och två timmars relativt rask promenad ger ofelbart runt 400 kcal.

    Jag har också mätt min grundförbränning och den är runt 1200kcal.

    Jag väger inte lika mycket som TS, så hon förbränner såklart mer än jag. Men knappast så mycket som du skriver.

    Nej jag tror felet hon gör ligger både i noggrann hon är men framförallt vad hon väljer för mat. Jag har aldrig hört om någon som lyckas äta tillräckligt liten portion baconlasagne för att bli någorlunda mätt och samtidigt minska i vikt.


    Ok det är baserat på vad bland annar livsmedelsverket säger. Läser man runt säger do. 1800-2000.

    Om du bränner så lite kan du inte göra annat än att sitta och läsa bok.

    Det tar mig 15timmars sömn för att förbränna det.

    Det verkar sjukt låg förbrukning stämmer det?
  • Pope Joan II
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-18 21:52:58 följande:

    Efter att ha varit sjuk ett par dagar och egentligen fortfarande är så har jag inte rört mig så mycket. Min bror har haft hand om hunden så oroa er inte för den. Idag har jag i alla fall ätit måltider.

    Frukost: en mugg varm choklad, ett litet glas apelsinjuice, en rågkaka med två teskedar marmelad och två skivor rostbröd med totalt 3 tsk smör och 2 skivor salami. 548 kcal enligt appen.

    Middag: Grön baconlasagne. 701 kcal enligt appen.

    Annat: 2 knäckar 75 kcal och 15 g mörk choklad  87 kcal

    Jag har fått en hushållsvåg också så jag har vägt allt.


    Jag tycker att du företar dig väldigt märkliga kostval om det är så att du inte vill vara tjock. Drickchoklad, juice, marmelad, mycket och dåligt bröd, salami, bacon, knäck och choklad.
  • Anonym (Haha)

    [quote=80173949][quote-nick]Xlr8 skrev 2020-01-19 10:20:35 följande:[/quote-nick]Ok det är baserat på vad bland annar livsmedelsverket säger. Läser man runt säger do. 1800-2000.

    Om du bränner så lite kan du inte göra annat än att sitta och läsa bok.

    Det tar mig 15timmars sömn för att förbränna det.

    Det verkar sjukt låg förbrukning stämmer det?[/

    Ja nu kollade jag på Livsmedelsverket och det ser onekligen ut som att jag har en väldigt låg förbränning. Det kan förklara varför jag är så frusen av mig kanske.

    Lite konstigt för jag äter större portioner än andra på jobbet t ex. Jag äter i och för sig mycket grönsaker och de innehåller inte mycket energi.

    Är ändå en medelålders kvinna som är ganska kort (165) och normalviktig. Som har kontorsjobb och en normalt aktiv fritid (cyklar till o från jobbet varje dag, väljer cykel till mataffären oftast och går långpromenader på helgen. Tränar ansträngande bara en gång i veckan i nuläget.) Är pigg o frisk.

    Har varit sjukligt intresserad av mat och hälsa förr så jag har gjort olika tester och läst massor.

    Har själv velat gå ner i vikt förr och då har det funkat med strikt 1200kcal per dag +motion. (Har dock aldrig varit underviktig.)

  • Anonym (Tjocka Märta)
    Pope Joan II skrev 2020-01-19 10:36:04 följande:
    Jag tycker att du företar dig väldigt märkliga kostval om det är så att du inte vill vara tjock. Drickchoklad, juice, marmelad, mycket och dåligt bröd, salami, bacon, knäck och choklad.
    Vännen jag är fortfarande inte gjord av pengar. Jag måste äta det jag har innan jag kan köpa nytt.
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:06:05 följande:

    Vännen jag är fortfarande inte gjord av pengar. Jag måste äta det jag har innan jag kan köpa nytt.


    Sälj till kompisar eller släng. Du kan inte äta det du äter idag om du vill gå ner i vikt.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Xlr8 skrev 2020-01-19 07:12:33 följande:
    Det är nog här du misslyckas, nogranheten är nyckeln, att mäta är att veta.

    Nu säger jag detta av omtanke. Du har nämt att du går med hunden 2 timmar dagligen, detta bör ge ca 1000 kalorier i förbränning, du nämner att du ätit under 2000 kalorier. Bara för dig att ens leva borde du bränna 1800-2300 kalorier. Om det du säger stämmer ger det ca 2000-(1000+2000)= -1000 kalorier dagligen. Den siffran är troligen minus 1500 till 2000. Dvs du lär tappa 1.5-2kg per vecka. Ta en funderare om du varit ärligt så är det nog dax att besöka läkare.

    Det bästa du kan göra för dig själv mät och logga ALLT du stoppar i munnen och när. Köp en pulsklocka så dyr du har råd med polar gör bra saker. Logga intag och förbrukning under 30-60 dagar. Lägg dig på minus 1000 per dag. Har du varit ärlig så visar vågen minus 4-8kg.

    Har du samma vikt tar du med dig allt du har till läkare.
    Ja jag ska vara mer noggrann nu när jag har en hushållsvåg. Jag har en fitbit inspire duger den?
  • Pope Joan II
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:06:05 följande:
    Vännen jag är fortfarande inte gjord av pengar. Jag måste äta det jag har innan jag kan köpa nytt.
    Ja, du har sagt det. Men om det är så här du har ätit hela tiden - hur kommer det sig då att du tycker att det är konstigt att du är tjock? 

    Är vi vänner förresten? Jag har ingen aning om vem du är. 
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Cheescake skrev 2020-01-19 15:15:12 följande:
    Sälj till kompisar eller släng. Du kan inte äta det du äter idag om du vill gå ner i vikt.
    Jag har inte bråttom. Jag är ok med att fortsätta äta maten jag har tills jag kan köpa ny. Jag är inte gjord av mer pengar nu än för 10 minuter sen.
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:16:58 följande:

    Jag har inte bråttom. Jag är ok med att fortsätta äta maten jag har tills jag kan köpa ny. Jag är inte gjord av mer pengar nu än för 10 minuter sen.


    Kom inte och klaga på att du är tjock om du fortsätter att äta som du gör. Du äter helt fel man och dessutom alldeles för mycket och för stora portioner.
Svar på tråden Varför är jag tjock?