• Anonym (Tjocka Märta)

Varför är jag tjock?

Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

Kan någon förklara varför jag är så tjock?

• Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Almare
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 23:15:08 följande:

Oj det var många points. Kan man räkna ut det på deras hemsida utan att vara medlem? Jag hittade en hemsida som hade viktväktarpointsberäkning men den är inte officiell så jag tror inte den är uppdaterad på länge. 1 point per brödskiva fick jag utan pålägg.

Shit det här är jättespännande. Alla får helt andra siffror än jag till och med när de använder samma appar men jag är den enda som redovisar vad jag faktiskt skriver i så jag vet inte hur det går till.

Nej, du måste vara medlem. I appen söker du helt enkelt på Pågen Rågkaka och så får du upp vad den är värd. 4 points - inget utrymme för tolkningar. Du måste dessutom veta hur många points du får äta per dag för att det ska betyda något och det får du reda på när du registrerar längd, vikt och kön. Jag som kvinna får t ex äta färre points om dagen fastän jag väger lika mycket som min man som också är medlem.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 20:49:20 följande:

Polar Rågkaka. Jag tittar nu på deras hemsida och en skiva väger 30 gram och det är 270 kcal i 100 gram. 

Vad gäller pålägget så har jag inte så mycket. Alla skriver hela tiden -rejält med pålägg- men är det rejält med pålägg? Påläggen är den dagen jag visat när jag åt 4 rågkakor till frukost macka 1 - 1 skiva salami, macka 2 - 1 skiva salami, macka 3 - messmör som jag inte mätte men i appen skrev jag in 1 matsked för det var det måttet de hade som jag tyckte stämde, macka 4 - leverpastej som jag gjorde samma som med messmöret. 

Salamin är göls i kupa messmöret är fjällbrynts original och leverpstejens är pastejkökets vanliga.

Om du måste äta mackor så föreslår jag att du väljer hårt bröd framför mjukt och inte har något av de påläggen. Välj istället kyckling eller kalkon på mackan.
  • enanna

Lifesum ger följande:

4 skivor polar rågkaka: 243 kcal

2 tunna skivor salami: 122 kcal

1 msk messmör: 39 kcal

1 msk leverpastej: 48 kcal

Det blir 452 kcal.

Messmör och leverpastej blir lätt mera. Jag trodde från början att du hade alla pålägg på alla rågkakor.

Jag äter en jättegod frukost som idag blev 383 kcal.

175 g naturell yoghurt

25 g havregryn

40 g frysta blåbär

25 g russin

10 g solrosfrön

En mugg kaffe med mellanmjölk

Den har fett, proteiner och kolhydrater, olika sorters kolhydrater som håller blodsockret jämnt, fibrer som gör att man känner sig mätt och mycket sötma i smaken, utan att få blodsockret att skjuta i höjden och sen dippa.

Koka blomkål och broccoli till maten istället för potatis/pasta/ris. Skippa såserna och ös på med kryddor istället. Och låt bli alla lådor/gratänger. Fyll magen med isbergssallad och gurka till maten, inget man vanligen är allergisk mot. Koka gärna ägg till frukost. Byt till magert kött, jag hade ingen aning om hur stor skillnad det är på en lövbiff och en kasslerbiff till exempel.

Och drick massor med vatten!

Jag gillar lifesum, och många andra har rekommenderat den. Fortsätt använda den, men lägg inte till träning och dubbelkolla med en snabb googling att din portion/variant av maten stämmer överens med appen. Köp en hushållsvåg och väg allt tills du börjar få ögonmått du kan lita på. Och låt bli att lägga in motion i appen men utnyttja alla möjligheter att ta trappan, gå en hållplats längre och liknande.

Lycka till!

• Cox Orange

Vilka Polar rågbröd käkar du, för det finns ju de mindre i storpack och lite större i mindre paket. Sen undrar jag hur stora portioner du tar? 

• Anonym (Sn)

TS: det stämmer inte som en del hävdar kalori in, kalori ut. Det handlar om vad man äter och när. Kroppen är ett hormonmaskineri. Tror du skulle tappa en del om du höll dig till kött och grönsaker. Finns massa recept hos kostdoktorn som sagt. Tror också att du där kan få svar på just din fråga. Han som driver sidan är läkare och har för mig att han förklarar varför man blir överviktig av t ex bröd, marmelad etc, medan andra livsmedel optimerar förbränning bättre.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-21 16:04:59 följande:

TS: det stämmer inte som en del hävdar kalori in, kalori ut. Det handlar om vad man äter och när. Kroppen är ett hormonmaskineri. Tror du skulle tappa en del om du höll dig till kött och grönsaker. Finns massa recept hos kostdoktorn som sagt. Tror också att du där kan få svar på just din fråga. Han som driver sidan är läkare och har för mig att han förklarar varför man blir överviktig av t ex bröd, marmelad etc, medan andra livsmedel optimerar förbränning bättre.

Nu har väl du fått det lite om bakfoten? Självklart handlar det till störs del om hur mycket in och hur mycket ut. 
  • Cheescake

Det handlar om både vad man äter och även kalori in och kalori ut.
  • Cheescake

Det handlar om både vad man äter och även kalori in och kalori ut.
  • Xlr8

Kalori in och kalori ut bygger på en förenkling eller avrundning som stämmer väldigt bra på oss människor. Den avrundning skapar en viss felmarginal hos individen.

Ålder, kön, "ras" mm är faktorer som kan ändra näringsupptag och förbränning.

Även om man kollar på två syskon kommer det skilja sig något.

Men felmarginalen är i sambandet så liten att man brukar bort se från den.

Du nämner bröd och marmelad, får uppfattning att du inte ser skogen för alla träd.

Bröd har man ofta smör på och pålägg, många ser det inte som direkt onyttigt. Därför kan man äta ett par eller 3 mackor. Gjorde en precis för att ha något att räkna på.

Limpa med lite smör och kräftost på och då har jag nog haft på mindre smör än man brukar.

285.4 kalorier vart det tänk gånger 2 eller 3.

En cheeseburger på donken ligger på 301 dvs lite drygt 15 kalorier mer.

Förstår du varför folk blir feta av bröd?
Svar på tråden Varför är jag tjock?