• Sun 2 Feb 2020 08:48
    5114 visningar
    144 svar
    144
    5114

    Beslöjad eller avslöjad?

    Det har ett längre tag pågått en debatt om slöjans vara eller icke-vara. Vi pratar alltså inte bara om de där heltäckande varianterna med eller utan galler för ansiktet utan även de slöjor som täcker främst håret och ibland även hals/nacke.

    Omröstningsfrågan: Ska man införa ett generellt slöjförbud i Sverige? Eller finns det någon annan variant som vore bättre? Ska det förbjudas på allmän plats, på vissa arbetsplatser, förbud bara för barn, för bara vissa typer av slöjor...?

    För- och nackdelar med ett förbud? Är slöja en kvinnas rätt eller en kvinnas förtryck?

    Länkar till två aktuella artiklar nedan:

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/manifestation-for-ratten-att-bara-sloja

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ledande-politiker-hijab-symbol-for-kvinnofortryck

    Försök hålla diskussionen civiliserad är ni snälla!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?
  • Anonym (Ja)
    Mon 10 Feb 2020 21:15
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-10 21:07:03 följande:
    Du, Krösa-Maja var faktiskt en dubbad tyska.
    ?
  • Mon 10 Feb 2020 21:33
    +2
    KillBill skrev 2020-02-10 21:13:23 följande:

    Vad menar du med kyskhetskläder i en diskussion om förskolebarn?

    Betraktade du Idas klädsel (i Emil i Lönneberga) som kyskhetskläder (när hon bar slöja)?

    Föräldrar ser olika på en mängd saker som rör barns klädsel, hål i öronen, smink o.s.v men det är inget som samhället kan/ska lagstifta om.


    Hijab är kyskhetskläder som är i linje med oskuldsnormen. Vet du inte att det handlar om kyskhet när småflickor inte får grensla cyklar, bada med pojkar, för mkt fysisk kontakt med pojkar i leken, när de könsstympas? Vad skulle du själv kalla det istället för kyskhets- och oskuldsnormer för förskolebarn? Främmande för dig kanske, och det är ju sunt, men lika fullt existerar denna sexualisering av småflickor som ska täckas över och bara leka lugnt med andra flickor så de inte hoppar, klättrar och härjar sönder oskulden eller får rykte om sig att vara helt vilda.

    Ja, jag hade inte velat backa till den tiden då moral och sedlighet påbjöd att gifta kvinnor täckte håret och definitivt inte "flirtade" med det utsläppt. Trodde du jag längtade tillbaka?
    #inteensamaldrigglömd
  • Mon 10 Feb 2020 21:44
    -3
    pyssel skrev 2020-02-10 21:33:07 följande:

    Hijab är kyskhetskläder som är i linje med oskuldsnormen. Vet du inte att det handlar om kyskhet när småflickor inte får grensla cyklar, bada med pojkar, för mkt fysisk kontakt med pojkar i leken, när de könsstympas? Vad skulle du själv kalla det istället för kyskhets- och oskuldsnormer för förskolebarn? Främmande för dig kanske, och det är ju sunt, men lika fullt existerar denna sexualisering av småflickor som ska täckas över och bara leka lugnt med andra flickor så de inte hoppar, klättrar och härjar sönder oskulden eller får rykte om sig att vara helt vilda.

    Ja, jag hade inte velat backa till den tiden då moral och sedlighet påbjöd att gifta kvinnor täckte håret och definitivt inte "flirtade" med det utsläppt. Trodde du jag längtade tillbaka?


    Ok så du anser att små flickor som bär svensk folkdräkt med slöja bör kyskhetskläder? Snacka om sexualisering!
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mon 10 Feb 2020 22:05
    +3
    KillBill skrev 2020-02-10 21:44:24 följande:

    Ok så du anser att små flickor som bär svensk folkdräkt med slöja bör kyskhetskläder? Snacka om sexualisering!


    Vad är det du inte förstår av att flickor som enligt föräldrarna ska ha slöja, och många än mer klädregler, för att skyla sig för pojkar och män är fostrade i en sträng kyskhetsnorm? Vad har det med folkdräkt på midsommar att göra? Traditionell klädsel vid firandet av Eid?

    Tror du att jag också tycker plymouthrörelsens (särsk. den slutna grenen) byxförbud, hårregler, kyska långkjolar och annat kvinnoförtryck är positivt för flickor och kvinnor?

    Bryr du dig så lite om jämställdhet och kvinnors rättigheter så fort det gäller andra kulturer? Du brukar väl vara tämligen röd, anti kvinnoförtryckarna i SD och jämställdhetsivrare annars? Är du inte mot kvinnoförtryck längre? "Snacka om sexualisering" om du tycker kvinnor och småflickor ska skyla sig!
    #inteensamaldrigglömd
  • Mon 10 Feb 2020 22:28
    +2
    pyssel skrev 2020-02-10 22:05:00 följande:

    Vad är det du inte förstår av att flickor som enligt föräldrarna ska ha slöja, och många än mer klädregler, för att skyla sig för pojkar och män är fostrade i en sträng kyskhetsnorm? Vad har det med folkdräkt på midsommar att göra? Traditionell klädsel vid firandet av Eid?

    Tror du att jag också tycker plymouthrörelsens (särsk. den slutna grenen) byxförbud, hårregler, kyska långkjolar och annat kvinnoförtryck är positivt för flickor och kvinnor?

    Bryr du dig så lite om jämställdhet och kvinnors rättigheter så fort det gäller andra kulturer? Du brukar väl vara tämligen röd, anti kvinnoförtryckarna i SD och jämställdhetsivrare annars? Är du inte mot kvinnoförtryck längre? "Snacka om sexualisering" om du tycker kvinnor och småflickor ska skyla sig!


    Jag anser helt enkelt inte att det är staten som ska bestämma vilka kläder flickor och kvinnor ska ha rätt att bära och vilka kläder som ska vara förbjudna.

    Jag tycker att det är självklart att föräldrar tar beslut om piercing, smink etc (helst tillsammans med barnet)
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KlantS­murfen
    Mon 10 Feb 2020 22:47
    +4
    KillBill skrev 2020-02-10 21:44:24 följande: #103
    Ok så du anser att små flickor som bär svensk folkdräkt med slöja bör kyskhetskläder? Snacka om sexualisering!
    är du seriös?
  • Mon 10 Feb 2020 22:49
    -1 +2
    KillBill skrev 2020-02-10 22:28:02 följande:

    Jag anser helt enkelt inte att det är staten som ska bestämma vilka kläder flickor och kvinnor ska ha rätt att bära och vilka kläder som ska vara förbjudna.

    Jag tycker att det är självklart att föräldrar tar beslut om piercing, smink etc (helst tillsammans med barnet)


    Tycker du att lagstiftningen är fel, att föräldrar sedan 1982 inte tar beslut varken tillsammans med eller utan barnen om könsstympning? Lite prickning är väl inte värre än piercing rent fysiskt? Många föräldrar tycker ju att det här är något som staten inte har med att göra heller.

    Har jag missförstått dig att föräldrars motiv inte spelar så stor roll för varför du helhjärtat stöder förälders bestämmanderätt över slöja på småbarn i fsk, och att du därför inte ger fem öre för att motverka kvinnoförtryck som bygger på kyskhets- och oskuldsnormer?

    Var står du egentligen i debatten om hedersförtryck? Jag är nyfiken på hur insatt du är och hur mkt du konfronterats med barns och kvinnors lidande och underordning.

    6-åriga barn som protesterar mot slöjan, ser du på det på samma sätt som om de river av sig galonbyxorna fast det regnar, att det ändå är "föräldern som bestämmer"? I sjunde klass också? Eller när tänker du att barnets rättigheter behöver skyddas framför förälderns?
    #inteensamaldrigglömd
  • KlantS­murfen
    Mon 10 Feb 2020 23:23
    +3
    pyssel skrev 2020-02-10 21:33:07 följande: #102
    Hijab är kyskhetskläder som är i linje med oskuldsnormen. Vet du inte att det handlar om kyskhet när småflickor inte får grensla cyklar, bada med pojkar, för mkt fysisk kontakt med pojkar i leken, när de könsstympas? Vad skulle du själv kalla det istället för kyskhets- och oskuldsnormer för förskolebarn? Främmande för dig kanske, och det är ju sunt, men lika fullt existerar denna sexualisering av småflickor som ska täckas över och bara leka lugnt med andra flickor så de inte hoppar, klättrar och härjar sönder oskulden eller får rykte om sig att vara helt vilda.

    Ja, jag hade inte velat backa till den tiden då moral och sedlighet påbjöd att gifta kvinnor täckte håret och definitivt inte "flirtade" med det utsläppt. Trodde du jag längtade tillbaka?
    Inte bara kyskhet det handlar om, hijab signalerar också att man står under familjen/klanens beskydd och har de inte kyskhetskläderna på sig får de skylla sig själva om de blir trakasserad eller våldtagna. I övrigt säger det sig självt vad som kan hända om man inte följer reglerna i en hederskultur,

  • Mon 10 Feb 2020 23:37
    pyssel skrev 2020-02-10 22:49:24 följande:
    Tycker du att lagstiftningen är fel, att föräldrar sedan 1982 inte tar beslut varken tillsammans med eller utan barnen om könsstympning? Lite prickning är väl inte värre än piercing rent fysiskt? Många föräldrar tycker ju att det här är något som staten inte har med att göra heller.

    Har jag missförstått dig att föräldrars motiv inte spelar så stor roll för varför du helhjärtat stöder förälders bestämmanderätt över slöja på småbarn i fsk, och att du därför inte ger fem öre för att motverka kvinnoförtryck som bygger på kyskhets- och oskuldsnormer?

    Var står du egentligen i debatten om hedersförtryck? Jag är nyfiken på hur insatt du är och hur mkt du konfronterats med barns och kvinnors lidande och underordning.

    6-åriga barn som protesterar mot slöjan, ser du på det på samma sätt som om de river av sig galonbyxorna fast det regnar, att det ändå är "föräldern som bestämmer"? I sjunde klass också? Eller när tänker du att barnets rättigheter behöver skyddas framför förälderns?
    Ursäkta, hur kom könsstympning in i debatten?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tue 11 Feb 2020 05:56
    -1 +1
    KillBill skrev 2020-02-10 23:37:37 följande:

    Ursäkta, hur kom könsstympning in i debatten?


    Den går hand i hand med kyskhetsnormerna hos de som är mest benägna att täcka 4-åriga flickebarn utanför hemmet.

    Hur mkt kan du egentligen och var står du i debatten om hedersrelaterat våld och förtryck? Eller du vill helst bara låtsas förfärad över att du tycker att jag tar till ytterligheter och svara med oneliners på det? Kanske avleda med någon annan landskapsdräkt? Kanske HRV inte är en fråga för vänsterblocket? Ni brukar ju frysa ut råfeminister som tar för tydlig ställning mot HRV. Äkta feminism är ungefär lika välkommet som hos SD. Är det SD-mantrat "hjälpa på plats" som gäller också?
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?