• Kvittning

    Rapport från Stockholm

    Börjar bli less på hur Stockholmshatet kopplat till Coronan frodas och tänkte därför berätta hur det är här i trakterna. 

    Alla som kan arbetar hemifrån, jag och min man har arbetat hemma i 3 veckor nu. Barnens klasser har dagligen frånvaro på ca 1/3 av eleverna då det är en väldig disciplin på att hålla barnen hemma vid minsta symtom. Samma gäller på idrottsträningarna där det är betydligt färre barn med. 

    Kaoset på bussarna beror inte på att folk ger sig ut i onödan utan helt och hållet på att SL dragit ned på trafiken. För att kunna hålla avstånd i rusningstrafik krävs kombinationen av drastiskt minskar resande och bibehållen trafik eftersom att det är knökfullt i vanliga fall. 

    De enda sociala kontakterna folk generellt har är att titta på barnens fotbollsmatcher (som också har mycket mindre publik eftersom att det är tydliga riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom även där, de som är där håller större avstånd till varandra) och att handla mat. 

    Min man var tvungen att åka in till stan igår på ett läkarbesök (vi bor i en ytterkommun) och det var tvärtomt överallt. Mer likt bilderna från karantänstäderna än arkivbilderna som visas i utländsk media. 

    Tidningar går ut och skriver sensationsartiklar om att äldre människor promenerar på gatorna utan att också nämna att gatorna är tomma. Förbudet gäller sociala kontakter, att gå ut och röra sig utan sociala kontakter är bara bra för hälsan och något jag uppmuntrar mina äldre släktingar att göra. 

    Initiativen för att hjälpa är stora och det finns massor av aktivitet på fb där man kan få hjälp åt sig eller åt närstående.

    Generellt tar människor i allmänhet i Stockholmstrakten ett stort personligt ansvar i att isolera sig själva. 

  • Svar på tråden Rapport från Stockholm
  • persikofjaril
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 13:48:05 följande:

    Hur du ska veta att du inte är lättkränkt?

    Tja, tar man åt sig så tar man väl åt sig antar jag och det är ju inte så mycket att göra åt. Fast jag är rätt säker på att de flesta klarar av att första vad som avses med "stockholmare" i det här sammanhanget.


    Nu var ju inte min fråga hur jag ska veta om jag är lättkränkt eller inte. Min fråga var hur jag ska kunna veta vilka stockholmare som avses om man bara skriver stockholmare. Det är faktiskt inte uppenbart för alla även om det är det för dig och anonym(.)
  • persikofjaril
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 14:05:38 följande:

    Fint du skriver.

    Men Eva-Pia och Gustaf ÄR stockholmare och det är dessa som lokalbefolkningen möter. Då blir det "jävla stockholmare!"

    Om du har problem med det så är det Eva-Pia och Gustaf du ska vända dig till. Det är de som sätter bilden av stockholmarna i det här.

    Och jo, det finns skillnader mellan stockholmare/storstadsbor och folket utanför storstaden.

    Gustaf och Eva-Pia är representanter för en urban medelklass som är näst intill exklusiv för Stockholm (och Göteborg) - åtminstone i några större mängder. Och det är denna urbana medelklass arrogans, självklarhet, vanor och krav som allt det här handlar om.


    Om du menar just folk som Gustaf och Eva-Pia är det ju bara att skriva det, istället för att generalisera och klumpa ihop alla stockholmare. Så blir det inga olyckliga missförstånd.

    Vad Gustaf och Eva-Pia gör får stå för dem. Vi andra beter oss inte på det sättet.
  • Anonym (.)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 14:25:28 följande:
    Om du menar just folk som Gustaf och Eva-Pia är det ju bara att skriva det, istället för att generalisera och klumpa ihop alla stockholmare. Så blir det inga olyckliga missförstånd.

    Vad Gustaf och Eva-Pia gör får stå för dem. Vi andra beter oss inte på det sättet.
    Men skärp dig!
    Det går självklart att generalisera denna diskussion och är dessutom exakt det man måste göra för det är den stora massan som har betydelse och inte en enskild människa.
    Har du inget sakliga argument?
  • persikofjaril
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 14:51:56 följande:

    Men skärp dig!

    Det går självklart att generalisera denna diskussion och är dessutom exakt det man måste göra för det är den stora massan som har betydelse och inte en enskild människa.

    Har du inget sakliga argument?


    Den stora massan åker inte iväg till andra orter. Isåfall skulle Stockholm vara väldigt tomt och öde just nu, medans andra orter skulle ha mycket mer folk. Så, nej, man måste inte alls generalisera. Var är dina sakliga argument för att den stora massan är de som åker bort?
  • Anonym (IK)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 14:20:16 följande:
    Nu var ju inte min fråga hur jag ska veta om jag är lättkränkt eller inte. Min fråga var hur jag ska kunna veta vilka stockholmare som avses om man bara skriver stockholmare. Det är faktiskt inte uppenbart för alla även om det är det för dig och anonym(.)
    Du frågade om det var att vara lättkränkt att klaga på att andra skriver om "stockholmare". Tar du åt dig så gör du. Blir du kränkt så blir du. Det väljer du själv.
    persikofjaril skrev 2020-03-29 14:25:28 följande:
    Om du menar just folk som Gustaf och Eva-Pia är det ju bara att skriva det, istället för att generalisera och klumpa ihop alla stockholmare. Så blir det inga olyckliga missförstånd.

    Vad Gustaf och Eva-Pia gör får stå för dem. Vi andra beter oss inte på det sättet.
    Så du åker inte till Åre i påsk men ändå tar du åt sig?

    Har du problem med bilden av stockholmare som sprids i landet så ta upp det med Eva-Pia och Gustaf.


  • Anonym (JK)
    Anonym (IK) skrev 2020-04-02 08:26:43 följande:

    Du frågade om det var att vara lättkränkt att klaga på att andra skriver om "stockholmare". Tar du åt dig så gör du. Blir du kränkt så blir du. Det väljer du själv.Så du åker inte till Åre i påsk men ändå tar du åt sig?

    Har du problem med bilden av stockholmare som sprids i landet så ta upp det med Eva-Pia och Gustaf.


    Hej (IK) ställer samma fråga till dig som jag gjorde till (.) i inlägg 92 men inte fick svar på av hen.

    Kanske du vill svara på det istället? Ni verkar ju dela samma syn på lättkränkthet och jag undrar om lantisarna som blev arga för att Anna Kinberg kallade dem mindre smarta bara var lättkränkta offerkoftor.
  • Anonym (Bilist)

    Är jag är kvar i stan måste jag trots allt trängas med folk varje gång jag ska rasta hunden, dels i hissen/trapphuset, dels på trottoarer. Lassar jag bilen full med mat och åker till stugan 30 mil bort kan jag gå ut med hunden varje dag utan att knappt se en enda människa.

    Bär jag inte på smittan så smittar jag inte någon, var jag än är. Däremot är risken att jag blir smittat betydligt större hemma i stan.

    Bär jag på smitttan så riskerar jag att smitta en massa folk hemma i stan, men knappt någon på landet.

    Blir jag allvarligt sjuk så är just sjukhusen i Stockholmstrakten de klart mest belastade. Är det inte bättre att sprida belastningen till andra sjukhus?

    (Jag jobbar på distans var jag än är. Köper mat via Willys uthämtning. Träffar inga människor var jag än är.)

  • Anonym (J)
    Anonym (Bilist) skrev 2020-04-02 09:58:07 följande:

    Är jag är kvar i stan måste jag trots allt trängas med folk varje gång jag ska rasta hunden, dels i hissen/trapphuset, dels på trottoarer. Lassar jag bilen full med mat och åker till stugan 30 mil bort kan jag gå ut med hunden varje dag utan att knappt se en enda människa.

    Bär jag inte på smittan så smittar jag inte någon, var jag än är. Däremot är risken att jag blir smittat betydligt större hemma i stan.

    Bär jag på smitttan så riskerar jag att smitta en massa folk hemma i stan, men knappt någon på landet.

    Blir jag allvarligt sjuk så är just sjukhusen i Stockholmstrakten de klart mest belastade. Är det inte bättre att sprida belastningen till andra sjukhus?

    (Jag jobbar på distans var jag än är. Köper mat via Willys uthämtning. Träffar inga människor var jag än är.)


    Det låter fint att vara i stuga och inte träffa någon. Dock låter det väldigt dåligt att belasta andra sjukhus. Du förstår väl att andra sjukhus är mindre, med många färre vårdplatser och med mycket mindre personalstyrka? Sjukhusen är anpassade efter hur stor befolkningen är i regionen. Det är ju inte så att man har storstadskapacitet i mindre städer. Men det förstår du väl?
  • Anonym (Bilist)
    Anonym (J) skrev 2020-04-02 10:47:27 följande:
    Det låter fint att vara i stuga och inte träffa någon. Dock låter det väldigt dåligt att belasta andra sjukhus. Du förstår väl att andra sjukhus är mindre, med många färre vårdplatser och med mycket mindre personalstyrka? Sjukhusen är anpassade efter hur stor befolkningen är i regionen. Det är ju inte så att man har storstadskapacitet i mindre städer. Men det förstår du väl?
    Visst förstår jag att det i mindre städer finns mindre sjukhus, med färre platser. Men eftersom det i dagsläget just är i Stockholm corona-smittan härjar som värst är det där sjukhusen är mest belastade. Gör jag inte en god gärning i att  hamna på ett sjukhus som har drabbats klart lindrigare? (Om jag nu skulle bli sjuk och dessutom behöva vård.)

    Sannolikheten att jag skulle bli sjuk är ju dessutom betydligt större om jag måste trängas med folk i stan jämfört med att leva eremitliv i skogskanten.

    Ren matematisk sannolikhetslära säger mig att lämna stan är bättre för mig som individ, och bättre för samhället i stort.
  • Kvittning
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 14:51:56 följande:
    Men skärp dig!
    Det går självklart att generalisera denna diskussion och är dessutom exakt det man måste göra för det är den stora massan som har betydelse och inte en enskild människa.
    Har du inget sakliga argument?
    Fast om du ska generalisera så måste du ju utgå från det generella beteendet vilket är det som jag beskrev i trådstarten. Du kan ju inte generalisera baserat på undantagen?

    Sedan så uppfattar jag det faktiskt som att de flesta av de som flyttat ut till sina sommarhus har gjort det innan reserestriktionerna kom. 
  • persikofjaril
    Anonym (IK) skrev 2020-04-02 08:26:43 följande:
    Du frågade om det var att vara lättkränkt att klaga på att andra skriver om "stockholmare". Tar du åt dig så gör du. Blir du kränkt så blir du. Det väljer du själv.
    persikofjaril skrev 2020-03-29 14:25:28 följande:
    Om du menar just folk som Gustaf och Eva-Pia är det ju bara att skriva det, istället för att generalisera och klumpa ihop alla stockholmare. Så blir det inga olyckliga missförstånd.

    Vad Gustaf och Eva-Pia gör får stå för dem. Vi andra beter oss inte på det sättet.
    Så du åker inte till Åre i påsk men ändå tar du åt sig?

    Har du problem med bilden av stockholmare som sprids i landet så ta upp det med Eva-Pia och Gustaf.
    Nej. Jag ska ingenstans i påsk. Skulle inte ha åkt iväg nånstans även om vi inte hade haft den rådande situationen. Om jag hade haft resplaner hade jag avbokat. Mina föräldrar, och min syster med familj, skulle ha åkt till Idre. Men de har ställt in det och stannar hemma istället. Även vänner som tänkt åka iväg över påsk stannar hemma. Känner ingen som åker iväg. Så, ingen idé att skälla på mig för att andra inte har vett att följa restriktioner.

    Jag känner inte Gustaf och Eva-Pia, jag har ingen aning om vilka de är. Men om du letar fram deras telefonnummer och ger till mig kan jag ringa och ta ett snack med dem. Å andra sidan, när du ändå har deras nummer, kan du ju lika gärna ringa dem själv. 
  • Anonym (IK)
    persikofjaril skrev 2020-04-02 22:19:38 följande:
    Nej. Jag ska ingenstans i påsk. Skulle inte ha åkt iväg nånstans även om vi inte hade haft den rådande situationen. Om jag hade haft resplaner hade jag avbokat. Mina föräldrar, och min syster med familj, skulle ha åkt till Idre. Men de har ställt in det och stannar hemma istället. Även vänner som tänkt åka iväg över påsk stannar hemma. Känner ingen som åker iväg. Så, ingen idé att skälla på mig för att andra inte har vett att följa restriktioner.

    Jag känner inte Gustaf och Eva-Pia, jag har ingen aning om vilka de är. Men om du letar fram deras telefonnummer och ger till mig kan jag ringa och ta ett snack med dem. Å andra sidan, när du ändå har deras nummer, kan du ju lika gärna ringa dem själv. 
    Ingen annan människa skäller på dig men du väljer att ta åt dig. 

    Du skäller på folk som i sin vardag möter dessa hänsynslösa stockholmare och sedan klagar på stockholmare.

    Gustav och Eva-Pia är lätt googlade men du har inte riktigt modet att ringa upp dem och klaga på att du känner dig drabbad av bilden de sätter av stockholmare.
  • Anonym (JK)
    Anonym (IK) skrev 2020-04-05 05:36:12 följande:

    Ingen annan människa skäller på dig men du väljer att ta åt dig. 

    Du skäller på folk som i sin vardag möter dessa hänsynslösa stockholmare och sedan klagar på stockholmare.

    Gustav och Eva-Pia är lätt googlade men du har inte riktigt modet att ringa upp dem och klaga på att du känner dig drabbad av bilden de sätter av stockholmare.


    Hej (IK). Ställde en fråga till dig i inlägg 106 som jag gärna skulle vilja ha ditt svar på.

    Är lantisar också lättkränkta offerkoftor?
  • persikofjaril
    Anonym (IK) skrev 2020-04-05 05:36:12 följande:

    Ingen annan människa skäller på dig men du väljer att ta åt dig. 

    Du skäller på folk som i sin vardag möter dessa hänsynslösa stockholmare och sedan klagar på stockholmare.

    Gustav och Eva-Pia är lätt googlade men du har inte riktigt modet att ringa upp dem och klaga på att du känner dig drabbad av bilden de sätter av stockholmare.


    Okej. Det verkar inte som att vi kommer komma längre än såhär. Du kommer inte lyckas få mig att ändra mig, jag kommer inte lyckas få dig att ändra dig. Vi kan kanske vara överens om att vi inte är överens, så att säga, och lämna det så.

    Ha det så bra!
  • Kvittning

    Och återigen en svepande bedömning mot Stockholmare. https://www.expressen.se/debatt/i-stockholm-lever-man-i-fornekelse-in-i-det-sista/ Jag brukar normalt sett inte googla personer men var tvungen här bara för att se om det är någon som faktiskt bor i Stockholms innerstad. Men nej, så verkar det inte vara. Det finns i alla fall ingen med det namnet där. Så egentligen kan hon ju inte veta någonting utöver rykten och egna antaganden baserade på några få representanter i sin egna bekantskapskrets. 

    På presskonferensen igår så var myndigheterna tydliga med att det verkar som att råden följs, både genom undersökningar och genom faktiska resultat. 

    Sedan är det alltid ett antal människor som inte följer råden men de kan inte stå som grund för bedömningen av 2 miljoner andra som sköter sig alldeles utmärkt. 

    Jag kan ju börja med samma sak och se på min facebooksida och komma fram till att folk från Uppsala och Östersund är absolut sämst när det gäller att följa reglerna. Har flera vänner från de båda orterna som verkar umgås med folk utanför familjen de bor med på regelbunden basis. Men jag har ju vett nog att inse att de inte representerar Uppsalas 220 000 invånare eller Östersunds 50 000. 

    Som sagt, jag startade den här tråden för att försöka ge en bättre bild av hur det faktiskt ser ut här jämfört med de sensationsrapporter som kommer i tidningarna, men det verkar ju ha misslyckats totalt då man fortsätter att använda enskilda personer som underlag för att bedöma över 2 miljoner. 

  • Anonym (E)
    Kvittning skrev 2020-04-09 07:07:06 följande:

    Och återigen en svepande bedömning mot Stockholmare. www.expressen.se/debatt/i-stockholm-lever-man-i-fornekelse-in-i-det-sista/ Jag brukar normalt sett inte googla personer men var tvungen här bara för att se om det är någon som faktiskt bor i Stockholms innerstad. Men nej, så verkar det inte vara. Det finns i alla fall ingen med det namnet där. Så egentligen kan hon ju inte veta någonting utöver rykten och egna antaganden baserade på några få representanter i sin egna bekantskapskrets. 

    På presskonferensen igår så var myndigheterna tydliga med att det verkar som att råden följs, både genom undersökningar och genom faktiska resultat. 

    Sedan är det alltid ett antal människor som inte följer råden men de kan inte stå som grund för bedömningen av 2 miljoner andra som sköter sig alldeles utmärkt. 

    Jag kan ju börja med samma sak och se på min facebooksida och komma fram till att folk från Uppsala och Östersund är absolut sämst när det gäller att följa reglerna. Har flera vänner från de båda orterna som verkar umgås med folk utanför familjen de bor med på regelbunden basis. Men jag har ju vett nog att inse att de inte representerar Uppsalas 220 000 invånare eller Östersunds 50 000. 

    Som sagt, jag startade den här tråden för att försöka ge en bättre bild av hur det faktiskt ser ut här jämfört med de sensationsrapporter som kommer i tidningarna, men det verkar ju ha misslyckats totalt då man fortsätter att använda enskilda personer som underlag för att bedöma över 2 miljoner. 


    Hon bor i Uppsala.

    Själv bor jag i Stockholms innerstad och nog tusan har folk ändrat sitt beteende. Jag gick förbi en, i vanliga fall, välbesökt lunchrestaurang förra veckan. Klockan var 12. Restaurangen erbjöd 30 % på all mat. Ett sällskap satt där inne. Butiker har ändrat sina öppettider och har stängt vissa vardagar eftersom det ändå är tomt. Jag hade ett läkarbesök i en galleria en dag. Enstaka kunder gick omkring där inne. Bussarna här rullar förbi med få resenärer om dagarna. Många caféer, restauranger och butiker erbjuder olika typer av hemkörning, för att överleva.

    Visst finns det idioter som vägrar lyssna på rekommendationer, men de finns överallt. Mina svärföräldrar som bor på liten ort dit Corona knappt hittat, vägrar inse att de är riskgrupp och borde vara ännu försiktigare. Man måste faktiskt klippa sig och handla kan de minsann göra själva, trots att de har många runt sig som kan hjälpa till (inklusive byarådet som gått ihop för att hjälpa byns äldre).
Svar på tråden Rapport från Stockholm