• Anonym (Feminist ja visst)

    Jag är feminist, fråga vad du vill

    Jag är inte en "feminazi" utan som de flesta feminister, en helt vanlig person som tycker att män och kvinnor borde kunna leva på lika villkor, och jag hoppas att det kan bli så en dag. Alla feminister är inte likadana men har du några frågor så ska jag försöka besvara dem, utifrån mitt perspektiv :) Försök hålla en trevlig ton bara.

  • Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill
  • MRAKas
    nihka skrev 2020-08-01 22:04:36 följande:
    Nej, nu får du allt ta att tänka till. JAG gör ingen poäng. Det är inte MIN forskning utan jag bara sammanfattar vad det står and a bloody good summary it is mate!

    Fast jag har inte skrivit att det då inte kan finnas någon annan orsak.
    nihka skrev 2020-08-01 22:26:16 följande:
    Aha. Nu förstår jag hur du tänker, du som bara kan läsa tre rader...

    ...kan bero på diskriminering, fast fortfarande har jag inte skrivit att det då inte kan finnas någon annan orsak. Det finns massor med intressanta slutsatser. Jag har länkat till rapporten så du kan läsa själv.

    Mycket riktigt så är det inte du som gjort denna forskning, det jag menade var att du ansåg det vara värt att bryta ut detta stycke ur texten och göra en poäng av att  "forskningen har faktiskt kommit fram till det här"
    nihka skrev 2020-08-01 19:22:54 följande:
     Man drar inte slutsatsen att det beror på att de är sämre på att löneförhandla utan att det beror på diskriminering.

    Du skriver ju rakt ut att forskningen kommit fram till orsaken är diskriminering?

    Måste man inte utesluta alla andra möjliga anledningar till att man får ett visst utfall innan man kan fastslå var orsaken är?
  • nihka
    MRAKas skrev 2020-08-01 22:36:42 följande:
    nihka skrev 2020-08-01 22:26:16 följande:
    Aha. Nu förstår jag hur du tänker, du som bara kan läsa tre rader...

    ...kan bero på diskriminering, fast fortfarande har jag inte skrivit att det då inte kan finnas någon annan orsak. Det finns massor med intressanta slutsatser. Jag har länkat till rapporten så du kan läsa själv.

    Mycket riktigt så är det inte du som gjort denna forskning, det jag menade var att du ansåg det vara värt att bryta ut detta stycke ur texten och göra en poäng av att  "forskningen har faktiskt kommit fram till det här"
    Du skriver ju rakt ut att forskningen kommit fram till orsaken är diskriminering?

    Måste man inte utesluta alla andra möjliga anledningar till att man får ett visst utfall innan man kan fastslå var orsaken är?
    Jag bara återberättar vad det står. Så här skriver SVT om forskningsrapporten:

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-krossar-myt-om-kvinnors-lagre-loner
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • MRAKas
    nihka skrev 2020-08-01 23:03:36 följande:
    Jag bara återberättar vad det står. Så här skriver SVT om forskningsrapporten:

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-krossar-myt-om-kvinnors-lagre-loner
    Precis min poäng, du belyser delar av rapporten som du vill göra en poäng av.
    "TItta här, titta här! Se vad de kommit fram till!"

    Tillomed professorn i Svt-länken ger ju direkt där en teori om vad som kan vara en orsak till att statistiken blir missvisande .
    Att kvinnor på gruppnivå är mer "drama-queens" än män och ofta finner offerkoftan mycket bekväm är nog väldigt få som inte håller med om.

    Dessutom fastställer även rapporten att det endast märks skillnader mellan könen på gruppnivå när det gäller individer över 40. Det fastslår ju att förändringen redan har skett, arbetstagare och arbetsgivare har redan suddat ut de skillnader som ev fanns, o det gjordes för 20+ år sedan.
    Men feministerna står ju fortfarande o gapar....

    Jag har även en del egna teorier till varför man kan mäta detta utfall.
  • nihka
    MRAKas skrev 2020-08-01 23:50:57 följande:
    Precis min poäng, du belyser delar av rapporten som du vill göra en poäng av.
    "TItta här, titta här! Se vad de kommit fram till!"

    Tillomed professorn i Svt-länken ger ju direkt där en teori om vad som kan vara en orsak till att statistiken blir missvisande .
    Att kvinnor på gruppnivå är mer "drama-queens" än män och ofta finner offerkoftan mycket bekväm är nog väldigt få som inte håller med om.

    Dessutom fastställer även rapporten att det endast märks skillnader mellan könen på gruppnivå när det gäller individer över 40. Det fastslår ju att förändringen redan har skett, arbetstagare och arbetsgivare har redan suddat ut de skillnader som ev fanns, o det gjordes för 20+ år sedan.
    Men feministerna står ju fortfarande o gapar....

    Jag har även en del egna teorier till varför man kan mäta detta utfall.
    Ja, helt riktigt jag har inte återgett hela forskningsrapporten med alla detaljer utan sammanfattat de bärande punkterna.

    Nope står inget om "drama-queens" eller "offerkofta". Du måste ha drömt ihop det.

    Nope igen. Om det finns skillnader har skillnaderna knappast suddats ut .

    Jag är som vanligt särskilt ointresserad av just dina åsikter och teorier. Det enda jag är något lite imponerad av är att nickidéerna inte har tagit slut för länge, länge sen. Hej då för typ miljonte gången.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KlantSmurfen
    Studie krossar myt om kvinnors lägre löner - SVT Nyheter
    - Det är populärt att säga att kvinnor inte ber om löneökningar så ofta som män. Men det finns inget stöd för påståendet.  
    Bevis för diskriminering

    - Efter att ha sett dessa resultat, tror jag att vi måste acceptera att det finns någon form av diskriminering av kvinnor, säger han till BBC News.
    www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-krossar-myt-om-kvinnors-lagre-loner
    Do Women Ask?
    Warwick Economics Research Paper
    Women do ask. However, women do not get.
    [...]
    This study offers a new, and particularly simple, form of survey evidence. It constructs a test of two oft.heard claims, namely, that:
    Claim 1: Women intrinsically do not ask for pay rises;
    Claim 2: The reason that women do not ask is because they are more concerned than men about the quality of their relationships in the workplace

    www2.warwick.ac.uk/fac/soc/economics/research/workingpapers/2016/twerp_1127_oswald.pdf
    (PDF) Personality and pay: Do gender gaps in confidence explain gender gaps in wages? 2018

    Abstract
    This study explores whether gender patterns in personality traits contribute to the gender gap in hourly wage rates, focusing on traits that reflect an individual's confidence to take on a challenge. To capture confidence, we use a psychological measurement known as Achievement Motivation, which is dually comprised of 'hope for success' and 'fear of failure'. This personality dimension is examined in addition to the Big Five personality traits and Locus of Control (LOC). Using 2013 wage data from the Household, Income and Labour Dynamics in Australia (HILDA) Survey, our Oaxaca-Blinder decomposition model reveals that men's stronger hope for success, lower fear of failure and lower agreeableness contribute to the gender wage gap, while women's higher level of conscientiousness is the only trait that serves to narrow it.

    [.....]
    More recently, economists have taken a sharper look at the heterogeneous behaviour of individuals and considered the workplace implications of women's weaker inclination to engage in risk-tasking, negotiation, and competitive behaviours (Babcock and Laschever, 2003;Niederle and Vesterlund, 2007;Booth, 2009;Dittrich et al., 2014;Flory et al., 2015; Card et al., 2016).
    This new direction reflects the relative recency with which the field of economics has begun to recognize the scope for an individual's behavioural temperaments-quantified by psychometric instruments such as personality trait scales-to have an explanatory role in economic outcomes (Goldsmith et al., 1997;Heckman et al., 2006;Borghans et al., 2008;Almlund et al., 2011;Becker et al., 2012;Duncan and Dunifon, 2012;Heckman and Kautz, 2012;Thiel and Thomsen, 2013;Dohmen, 2014).
    This study tackles the question of the gender pay gap with insights from the field of psychology that illuminate differences in personality traits between the genders (Feingold,1994;Costa et al., 2001;Meece et al., 2006;Schmitt et al., 2008;Croson and Gneezy,2009;van der Sluis et al., 2010). While much economic research on personality has examined the explanatory role of the Big Five and Locus of Control (LOC) as core descriptors of an individual's disposition, there has been little empirical investigation into the role that confidence plays in shaping an individual's labour market outcomes. This study makes an innovative contribution by focusing on an individual's confidence to confront a challenge and put their capabilities to the test-an attribute conceptualized in the psychology literature as Achievement Motivation.

    Our focus on this dimension of personality is premised on the hypothesis that wage outcomes are not simply a function of an individual's productive value in the labour market, but also a reflection of their confidence to put themselves forward for a challenge, test their capabilities and surmount any fears of failure-a trait that appears to be strongly patterned by gender

    www.researchgate.net/publication/328234543_Personality_and_pay_Do_gender_gaps_in_confidence_explain_gender_gaps_in_wages
    Does it pay to be nice? Personality and earnings in the UK

    Abstract
    There is a small economic literature suggesting that some part of the variation in earnings can be attributed to individuals' psychological attributes. Using data from the BHPS for the first time, all basic traits from the Five Factor Personality Inventory are employed to examine the relationship between personality traits and wages. The estimates indicate no clear patterns for openness, conscientiousness and extraversion. The results however suggest wage penalties for neuroticism and agreeableness for both male and female workers in the UK, i.e. being nice does not pay.

    [...]
    Their findings suggest that emotional stability  is  positively associated with wages of both males and females but that agreeableness is  negatively related  to females? wages. Furthermore, men benefit from  conscientiousness at the beginning of an employment relationship but from  autonomy as tenure increases. The results of Mueller and Plug (2006), who use data from  the Wisconsin Longitudinal Study (WLS), indicate that non-agreeableness, openness, and to a somewhat lesser extent emotional stability (i.e.  obverse neuroticism)  are positively related to men?s earnings.  Furthermore, women receive a wage premium  for being more  conscientious and open. Their findings also suggest that returns to  non-agreeableness or (as they put it) antagonism  are quite different for males  and  females.

    With regard to expectations for the following  analyses, it should have  become  clear from  the above noted evidence that, first, personality  matters. Second, because of the variety of the psychometrical measures it is not quite clear  a priori which personality traits are more relevant for earnings and which are not. Focussing  on the two studies that employ the FFM taxonomy (Nyhus and Pons, 2005; Mueller and Plug, 2006), it might be expected that
    * openness and conscientiousness  are rewarded, though there  might be differences by gender,

    * agreeableness and neuroticism  are negatively associated with  earnings, again with possible gender differences.

    citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download&rep=rep1&type=pdf
    (PDF) Gender Differences in Personality across the Ten Aspects of the Big Five
    Abstract
    This paper investigates gender differences in personality traits, both at the level of the Big Five and at the sublevel of two aspects within each Big Five domain. Replicating previous findings, women reported higher Big Five Extraversion, Agreeableness, and Neuroticism scores than men. However, more extensive gender differences were found at the level of the aspects, with significant gender differences appearing in both aspects of every Big Five trait. For Extraversion, Openness, and Conscientiousness, the gender differences were found to diverge at the aspect level, rendering them either small or undetectable at the Big Five level. These findings clarify the nature of gender differences in personality and highlight the utility of measuring personality at the aspect level.

    www.researchgate.net/publication
    /51594567_Gender_Differences_in_Personality_across_the_Ten_Aspects_of_the_Big_Five

    Overlapping-distributions-of-Agreeablene

    Overlapping distributions of Agreeableness for men and women.

    Mean-and-SD-for-Big-Five-domains-and-raw

    Mean and SD for Big Five domains and raw and residualized aspect scores.
    Studie krossar myt om kvinnors lägre löner | SVT Nyheter
    - Det är populärt att säga att kvinnor inte ber om löneökningar så ofta som män. Men det finns inget stöd för påståendet.  
    Bevis för diskriminering

    - Efter att ha sett dessa resultat, tror jag att vi måste acceptera att det finns någon form av diskriminering av kvinnor, säger han till BBC News.
    www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-krossar-myt-om-kvinnors-lagre-loner
  • oanonym

    Lat som jag är så orkar jag inte läsa undersökningen. Framgår det om kvinnliga chefer också diskriminerar kvinnor vid lönesmatal?

  • MRAKas
    nihka skrev 2020-08-02 01:01:06 följande:
    Ja, helt riktigt jag har inte återgett hela forskningsrapporten med alla detaljer utan sammanfattat de bärande punkterna.

    Nope står inget om "drama-queens" eller "offerkofta". Du måste ha drömt ihop det.

    Nope igen. Om det finns skillnader har skillnaderna knappast suddats ut .

    Jag är som vanligt särskilt ointresserad av just dina åsikter och teorier. Det enda jag är något lite imponerad av är att nickidéerna inte har tagit slut för länge, länge sen. Hej då för typ miljonte gången.
    Du anklagade tidigare mig för att inte läsa hela texten...

    Jag klistrar nu in direkt ifrån den SVT-länk som du själv la in:

    Enligt Andrew Oswald kan en förklaring vara att män som misslyckats med att få en höjning håller det för sig själva, medan kvinnor oftare berättar det för sina vänner.

    Samtidigt visar studien på skillnader i åldrarna. Kvinnor och män under 40 år både ber om och får löneökningar i samma takt. Enligt forskarna, betyder det att förhandlarbeteendet håller på att förändras.

    Jag har full förståelse för att du tycker det börjar bli jobbigt att argumentera mot någon som sakligt punkt för punkt slår hål på dina känsloargument Flört
  • nihka
    oanonym skrev 2020-08-02 08:08:19 följande:

    Lat som jag är så orkar jag inte läsa undersökningen. Framgår det om kvinnliga chefer också diskriminerar kvinnor vid lönesmatal?


    Nej, man talar om att det är "arbetsmarknaden" som kunde vara diskriminerande. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • oanonym
    nihka skrev 2020-08-02 11:13:00 följande:
    Nej, man talar om att det är "arbetsmarknaden" som kunde vara diskriminerande. 
    Det betyder kanske att kvinnor själva diskriminerar andra kvinnor.

    En annan sak; att kvinnor och män lika ofta frågar om löneförhöjning betyder inte att de är lika bra på att löneförhandla. Det ingår mycket mer i det än att bara fråga efter högre lön. Enligt mig. För att en sådan här undersökning ska vara grundlig så borde den bygga på att löneförhandlingar filmas, så att man verkligen kan då se hur folk beter sig. Både chefen och arbetaren.
  • nihka
    oanonym skrev 2020-08-02 11:34:39 följande:
    Det betyder kanske att kvinnor själva diskriminerar andra kvinnor.

    En annan sak; att kvinnor och män lika ofta frågar om löneförhöjning betyder inte att de är lika bra på att löneförhandla. Det ingår mycket mer i det än att bara fråga efter högre lön. Enligt mig. För att en sådan här undersökning ska vara grundlig så borde den bygga på att löneförhandlingar filmas, så att man verkligen kan då se hur folk beter sig. Både chefen och arbetaren.
    Jo, men det är mer subjektiva parametrar. Här har man fokuserat på vad man kunde läsa ut av den statistik som fanns såsom om man frågat, hur många gånger man frågat och hur tidigt man frågat.

    Myter man slog hål på var att kvinnor inte frågar, inte frågar igen och lämnar det till senare jämfört med män  - att kvinnor skulle vara timida när det gäller sina löner.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill