• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • endotjej92
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-07 16:29:05 följande:
    hej. verkar ju som ett fint resultat. 

    totalfrys gör de när de tror man riskerar att bli överstimulerad och då får man bla en massa vätska i kroppen och blir man gravid då kan det förvärras och bli ganska allvarligt. Därför brukar man då få en annan spruta än ovitrellen och efter äggplock så odlas alla till dag fem och de som klarar sig fryser man in för insättning senare. Ofta får man vänta en hel cykel emellan för att kroppen ska återhämta sig innan FET.  
    Detta hände mig och va rätt fustrerande att vänta så länge men vissa menar att det tom är bättre att sätta in fryst blastocyst i naturlig cykel. :) 
    Jag fick nyss ett plus på min andra FET. gjorde äggplock i början av mars.
    lycka till på onsdag!
    Jag har också hört att det tydligen ska ge bättre resultat via ett fryst embryo istället för en färsk. Gud va roligt att höra att du fick plus detta glädjer mig och ger mig hopp!! 
    Är det första IVF omgången fast andra insättningen av en FET? om jag förstod det rätt?
    IVF2021 skrev 2021-06-07 16:56:46 följande:
    Hej!

    I samma sits som du. Precis plockat ut 21 ägg. Har väldigt bra äggreserv (vilket är bra men ökar risken för överstimulering) och tydligen endometrios som de hittade mitt under pågående behandling. Förra försöket blev jag överstimulerad och nu fanns det hög risk för det igen så här är planen också totalfrys. De kommer alltså att försöka odla embryon tills de är blastocyster och sen frysa dessa. Jag tog en spruta som heter Suprefact istället för ovitrelle för att minska risken för överstimulering men då kan man heller inte göra någon insättning även om det ser ut som att inga embryon kommer klara sig till dag 5.

    Det är ju en total evighet till eventuell insättning då det måste bli en bortfallsblödning av denna behandling och sen en vanlig mens innan den ägglossning de kan sätta in på kommer. Jag räknar med månadsskiftet juli/augusti om det blir något.

    Lycka till på onsdag!!
    Åh visst blir man lite snopen när man tänkt att insättningen ska ske inom snar framtid och sen behöva vänta.. Men är glad att det är sommar så man kan se något ljus i det hela iallafall trots att väntan är olidlig. Men man får försöka slappna av och känna att det är okej att ha en trevlig kväll med ett glas vin under sommaren då om man behöver vänta till juli/ augusti. Min läkare sa även att jag var på gränsen för överstimulering nu..  är detta då ditt andra ägguttag?

    Tack tjejer för svar era förklaringar har gjort det mycket tydligare just nu. Kommer lägga ut hur planen blir för mig när jag får mer svar så får ni höra om jag får göra insättningen nu eller om jag behöver vänta.. hoppas inte men jag tänker hela tiden att läkarna vet bäst osv.. 

  • smulis85

    Så spännande att följa er här i tråden! Lycka till alla er som plockar ut ägg just nu och ruvar! Själv fick vi både dåliga och bra nyheter idag på första mötet. Dåliga var att vi inte hinner starta förens v34 :( är lite ledsen för det, man vill ju bara börja denna resa.

    De bra är att jag tydligen har bra med äggblåsor vilket kan ge mycket äggblåsor till äggplocket senare. De jag tyckte var väldigt tråkigt var att de sa att de oftast inte blir några ägg till frysen utan de är bara en bonus om de händer. Blev lite förvånad då så många pratar om att de har ägg i frysen?

  • Smilla93
    Inalina skrev 2021-06-07 08:50:05 följande:

    hejsan! vad spännande att du är på G nu! jag har också fått ta primulot nor för att tajma in min IVF med min klinik (som endast kör IVF vissa veckor i månaden, tydligen så det funkar här i Schweiz..) dock har jag ju inte behövt 'anmäla' mens då utan jag har fått börja med sprutorna 5 dagar efter att ha tagit sista tabletten, och jag har oftast börjat blöda efter 2-3 dagar.

    men enligt min klinik är det en 'blödning' och inte ens mens som framkallas efter Primolut Nor om jag förstår det rätt. jag skulle ringa kliniken om jag var du =)! lycka till!


    Hej! Ja super spännande, är dock rädd att de kommer neka ändå.. Vad konstigt att dom bara kör vissa veckor. Var i processen är du nu? :) okej men då borde det va nu i dagarna jag borde börja såfall eftersom det gått 5 dagar sedan sista tabletten.

    Fick större blödning idag så jag ringer kliniken och frågade vad som skulle ses som första mens dag och då skulle jag räkna idag som första och anmäla via 1177så hon att de skulle höra av sig om de hade tid.. Då jag frågade varför jag då tagit tabletterna om det inte ens var säkert att jag fick börja nu!?! Hon hade många som ringde så hon kunde inte riktigt prata men sa att jag verkade stå på någon prioriteringslista, dock nästa vecka så jag fattar verkligen ingenting just nu.. Hoppas på bättre svar imorgon. Lycka till du med och tusen tack för ditt svar!! :)
  • Iväntanpåivf
    endotjej92 skrev 2021-06-07 18:29:09 följande:

    Jag har också hört att det tydligen ska ge bättre resultat via ett fryst embryo istället för en färsk. Gud va roligt att höra att du fick plus detta glädjer mig och ger mig hopp!! 

    Är det första IVF omgången fast andra insättningen av en FET? om jag förstod det rätt?Åh visst blir man lite snopen när man tänkt att insättningen ska ske inom snar framtid och sen behöva vänta.. Men är glad att det är sommar så man kan se något ljus i det hela iallafall trots att väntan är olidlig. Men man får försöka slappna av och känna att det är okej att ha en trevlig kväll med ett glas vin under sommaren då om man behöver vänta till juli/ augusti. Min läkare sa även att jag var på gränsen för överstimulering nu..  är detta då ditt andra ägguttag?

    Tack tjejer för svar era förklaringar har gjort det mycket tydligare just nu. Kommer lägga ut hur planen blir för mig när jag får mer svar så får ni höra om jag får göra insättningen nu eller om jag behöver vänta.. hoppas inte men jag tänker hela tiden att läkarna vet bäst osv.. 


    Ja det är första Ivf och andra fet :)
  • Inalina
    Smilla93 skrev 2021-06-07 22:24:58 följande:
    Hej! Ja super spännande, är dock rädd att de kommer neka ändå.. Vad konstigt att dom bara kör vissa veckor. Var i processen är du nu? :) okej men då borde det va nu i dagarna jag borde börja såfall eftersom det gått 5 dagar sedan sista tabletten.

    Fick större blödning idag så jag ringer kliniken och frågade vad som skulle ses som första mens dag och då skulle jag räkna idag som första och anmäla via 1177så hon att de skulle höra av sig om de hade tid.. Då jag frågade varför jag då tagit tabletterna om det inte ens var säkert att jag fick börja nu!?! Hon hade många som ringde så hon kunde inte riktigt prata men sa att jag verkade stå på någon prioriteringslista, dock nästa vecka så jag fattar verkligen ingenting just nu.. Hoppas på bättre svar imorgon. Lycka till du med och tusen tack för ditt svar!! :)
    ja jag tyckte också det var väldigt konstigt att min klinik bara kör vissa veckor för ÄP etc, vet inte om det har att göra med att de hyr in anestesiläkare eller något då man sövs under äggplock.. 

    lät ju inte så peppande att de skulle höra av sig om de hade tid, men hon var säkert bara stressad och hade inte stenkoll på ditt case, så du får säkert positivt svar idag från dem!Glad som du säger, varför skulle de annars be dig ta primolut? hör av dig när du fått svar från kliniken igen, så hoppas vi du får börja med sprutorna ikväll!
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-06-07 17:08:34 följande:
    Eller att det fungerade för att vi bytte klinik och betalade för tre stycken försök inkluderande 5st insättningar ;)
    hej vännen =) hur mår du?? känner du några symptom ännu?

    Tänk att det förmodligen var den där hystereskopin som gjorde att embryot tog sig denna gången för dig! och att du har ett par till i frysenHjärta

    jag tycker det är så BRA att de har gjort ordentliga undersökningar och förmodligen löst problemet för dig nu framöver så du slipper fundera så mkt över varför det inte funkat tidigare.

    Här händer inget särskilt, fick starkt utslag på ÄL testet idag så nu blir det full rulle här hemma HAHASkrattande  kram!
  • CarroAnd
    BethArigato skrev 2021-06-07 16:02:06 följande:

    Hej!

    Åh, lycka till!

    Jag hade äggplock i fredags och insättning idag måndag.

    Jag fick informationen om vilken dag insättning skulle ske vid äggplocket :)


    Åh! Vad roligt för dig! Hur gick insättningen? Äggplock gick bra för min del. Mycket känslor som sköljde över mig och nervositet, men det kändes bara som små stick och spänningar. Det gick hur bra som helst. De hittade 8 äg och min man lämnade två spermaprov för att öka chanserna att hitta bra spermier. Jag har insättning på fredag ?? Jag längtar. Den finaste kärleken man kan ha är till ett barn. Jag har en flicka på 9 år och önskar av hela mitt hjärta att kunna ge henne ett syskon och oss mer kärlek till en liten person till. Berätta gärna hur det gick på insättningen sedan ??.
  • CarroAnd
    Estelle011 skrev 2021-06-07 16:37:25 följande:

    Det brukar ske dag tre eller dag fem efter återföringen. Jag har läst att ibland kan det ske även dag sex. Men det bästa är dag fem :)


    Jag hade äggplock idag och återföring på fredag ??
  • Smilla93
    Inalina skrev 2021-06-08 08:22:46 följande:

    ja jag tyckte också det var väldigt konstigt att min klinik bara kör vissa veckor för ÄP etc, vet inte om det har att göra med att de hyr in anestesiläkare eller något då man sövs under äggplock.. 

    lät ju inte så peppande att de skulle höra av sig om de hade tid, men hon var säkert bara stressad och hade inte stenkoll på ditt case, så du får säkert positivt svar idag från dem! som du säger, varför skulle de annars be dig ta primolut? hör av dig när du fått svar från kliniken igen, så hoppas vi du får börja med sprutorna ikväll!


    Ja men det är ju säkert som du säger då att de bara har tillgång till vissa läkare vid vissa tillfällen!

    De ringde precis och så att jag får börja idag.. Hjälp vad allt blev verkligt helt plötsligt!! Är nervös samtidigt som jag är sjukt taggad att äntligen få köra igång!

    Var i processen är du nu? Är du i startgroparna eller måste du vänta tills efter sommaren?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021