• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-10-01 13:38:53 följande:
    Ok, jag förstår att du inte är supernöjd men det säger ju egentligen inget om ni får en bebis eller inte denna gången, lite så måste man nog tänka.
    Jag tycker oftast det är bra att de väntar så länge som möjligt med ÄP (speciellt när man inte riskerar överstimulering direkt...) vilken sprutdag blir det på ons?

    ska du inte på något mer VUL nu då? Visst hade ni få blåsor förra gången också där du fick tillbaka ett fint 2 dagars och en blastis till frysen?

     själv vet jag inte riktigt hur jag ska göra, jag vill ju börja stimulering vid nästa mens (vilket jag tror är OK för kliniken) - men om nu mensen kommer som beräknat: typ 15 okt, och jag sprutar i 13 dagar, dvs ÄP på dag 15, så är det fre den 29 okt, en släkting kommer och hälsar på oss måndagen den 1 nov, ska jag liksom riskera att behöva åka i väg för en återföring den veckan då?? och vad fasen ska jag ha för ursäkt då... börjar fundera på att säga att det är en mässa i Sthlm den veckan och att jobbet vill att jag ska åka.... herregud suck alltså, man kanske bara borde leva sitt liv under sten helt enkelt och inte ha planer hela tidenTungan ute
    kör jag långa protokollet blir det ju inte det problemet, men jag fasar för att ta den där hemska hormonstoppande sprutan igen så jag får väl se vad kliniken säger på tisdag 'helt enkelt'...
    kram!

    Tror plocket blir på dag 14 isåfall, så inget konstigt egentligen, det blir inget mer VUL utan dom bara kör. Minns inte 100 hur många blåsor vi hade på VUL förra gången 6 kanske, växte till en hel del i sista stund, men det var nog också de som sedan var omogna. Vet bara att vi fick plockat 11 ägg, 6 mogna, 5 befruktade. Lär nog bli en del omogna denna gången med kan jag tänka mig. Men som du säger så är det inte det som bestämmer om det blir barn eller inte!


    Förra gången blev det en åter och en till frys precis, men utgångsläget denna gången känns lite sämre tyvärr.


    Alltid den återkommande problematiken kring allt som krockar med IVF processen haha. Tror ändå du kan komma ifrån med mässa eller konferens som ursäkt! Du vill helst köra korta protokollet med tanke på att nedregleringen kanske inte är så spännande?


     


     

  • Lusselelle123
    Inalina skrev 2021-10-01 10:00:20 följande:
    Åh men vännen då! Det är ju precis därför de ska ringa I VILKET FALL!!! Hoppas de ändrar sina rutiner nu och inte lurar någon annan på det där sättet, förstår precis känslan och ångesten när man ser numret som INTE ska ringa!Rynkar på näsan
    MEN så skönt att 2 befruktats och du får återföring idag!!!!Hjärta Håller alla tummar för ett eller två fina embryon!stor kram!

    Ja de borde verkligen ha rutin på att ringa oavsett, för precis som du säger så är det fruktansvärt att se klinikens nummer på fel dag. Men återföringen gick jättebra idag, fick tillbaka ett fint embryo så nu är det bara att vänta och hålla tummarna Hjärta  


    Jag tycker att du ska starta stimuleringen när mensen kommer om det är vad du vill och om det är ok för kliniken. Allt är ju lite ovisst under denna typ av behandling och det kommer nog alltid vara något som krockar med någon av tillfällena man ska dit. Om personen i fråga inte vet om att du är i denna process så kommer han/hon aldrig misstänka något, så jag tror att vilken ursäkt som helst skulle fungera för att sticka iväg ett tag {#emotions_dlg.flower}

  • Fogeln
    Inalina skrev 2021-10-01 14:05:46 följande:

    en fråga här förresten, gjorde ni någon annan förändring än bara ICSI till tredje IVF:en? Körde ni med samma stimulering?


    Ja vi gjorde en mindre ökning av medicineringen men det lät på kliniken som att det var ändringen till ICSI som var det de trodde på som orsak. De hade planerat för det till 2a försökey men på något sätt kom det bort i kommunikationen så det blev vanlig IVF då istället.

    1a - kort protokoll och Gonal-F 150

    2a - långt protokoll, synarela + menopur 225 och ÄP dag 16

    3e - långt protokoll, synarela + menopur 300 och ÄP dag 15

    Känns verkligen som att med tanke på hur svårstimulerad jag var redan för fem år sen så har jag inga större förhoppningar om att kunna få fram några ägg alls om vi skulle behöva börja om igen den här gången.

    Håller verkligen tummarna för att du får bra besked nu om hur ni kan gå vidare. Visst ville du gå över till menopur eller menopurblandning den här gången?
  • smulis85

    Jaha här var de bara 3 äggblåsor som var stora nog idag :( Blir ÄP på måndag i alla fall för ser ut som de 3 äggen tar allt och tränger undan de andra. Känner inga stora förhoppningar, hoppas på att få ut ett ägg.

  • Frida123123
    smulis85 skrev 2021-10-01 19:44:32 följande:

    Jaha här var de bara 3 äggblåsor som var stora nog idag :( Blir ÄP på måndag i alla fall för ser ut som de 3 äggen tar allt och tränger undan de andra. Känner inga stora förhoppningar, hoppas på att få ut ett ägg.


    Tänk ändå att detta var ditt första ivf försök. I och med att läkarna inte vet vilket preparat som fungerar bra för vem, så blir det att testa sig fram, höja dosen tills nästa gång, byta medicin etc. Jag förstår att du är besviken men försök att inte jämföra dig med andra. Vi har alla olika förutsättningar och saker vi kämpar med i kroppen som inte fungerar optimalt. Hoppas hoppas på det bästa av det som finns just nu för er, det är en tuff process det här. Själv är detta min fjärde återföring efter 3 ivf försök.
  • Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-10-01 19:44:32 följande:

    Jaha här var de bara 3 äggblåsor som var stora nog idag :( Blir ÄP på måndag i alla fall för ser ut som de 3 äggen tar allt och tränger undan de andra. Känner inga stora förhoppningar, hoppas på att få ut ett ägg.


    Vad ledsen jag blir av att höra att det inte växt till sig några fler och jag förstår din besvikelse. Om jag ska se till mig själv så hjälpte det inte ett dugg att ha många äggblåsor, och om dina 3 innehåller 3 fina ägg så finns det definitivt stora möjligheter för befruktning och återföring.


    Min läkare pratade med mig om detta då jag själv var så besviken och ledsen efter att "bara" ha fått ut 4 ägg, och hon påminde om att det bara behövs ett. Hon berättade om flera som bara fått ut 1, fått det befruktat och blivit gravida på första försöket. Vet hur svårt det är att tänka positivt i allt detta, är själv helt inställd på att vi kommer misslyckas denna gång & nästa & nästa, men jag har börjat o kika i lite "ruvar-trådar" nu som faktiskt återger lite hopp Hjärta

  • Jill92

    Hej tråden! Nu var det några månader sen jag vart här, sen vårt första försök med IVF i juni. Behövde en paus för att ladda inför nästa omgång :) Nu kör vi igen med gonal F- start nästa helg. Så nervöst ändå, trots att jag gjort allt förut. Dosen höjs denna gång till 175(sist hade jag 125 då de utgick från att jag var lättstimulerad, men nä då växte inte så många blåsor så det lyckades inte). Hoppas på bättre tillväxt denna gång. Slänger ut en fråga också: jag misstänker att jag inte hade nån ägglossning just denna månaden, blir lite nojig över att mensen då blir supersen eller inte blir så ?riklig? som de önskar att den ska va för att man ska ringa in inför start. Nån med erfarenheter? Aldrig haft en sån cykel förut.. kram på er alla!

  • Lusselelle123
    Jill92 skrev 2021-10-02 09:04:50 följande:

    Hej tråden! Nu var det några månader sen jag vart här, sen vårt första försök med IVF i juni. Behövde en paus för att ladda inför nästa omgång :) Nu kör vi igen med gonal F- start nästa helg. Så nervöst ändå, trots att jag gjort allt förut. Dosen höjs denna gång till 175(sist hade jag 125 då de utgick från att jag var lättstimulerad, men nä då växte inte så många blåsor så det lyckades inte). Hoppas på bättre tillväxt denna gång. Slänger ut en fråga också: jag misstänker att jag inte hade nån ägglossning just denna månaden, blir lite nojig över att mensen då blir supersen eller inte blir så ?riklig? som de önskar att den ska va för att man ska ringa in inför start. Nån med erfarenheter? Aldrig haft en sån cykel förut.. kram på er alla!


    Hej och välkommen tillbaka, vad spännande att ni är igång igen! Hoppas en högre dos kan ge bättre resultat. Jag har nästan aldrig egen ägglossning så jag har fått äta provera för att framkalla en mens. Dock så är dessa menstruationer aldrig rikliga, och denna gången inför vår första IVF-behandling så hade jag endast tre sparsamma blödningsdagar och det var inte något hinder för att påbörja behandlingen. Min läkare sa att mängden inte spelar någon roll, så länge blodet är färskt. 


    Gällande om du haft ägglossning och om mensen blir sen eller inte är svårt att säga. Ibland får jag mens trots att jag inte haft någon äl, och ibland uteblir den helt :/ Kroppen är ett mysterium minst sagt, men hoppas att den dyker upp snart så ni få komma igång {#emotions_dlg.flower} 

  • Jill92
    Lusselelle123 skrev 2021-10-02 09:21:35 följande:

    Hej och välkommen tillbaka, vad spännande att ni är igång igen! Hoppas en högre dos kan ge bättre resultat. Jag har nästan aldrig egen ägglossning så jag har fått äta provera för att framkalla en mens. Dock så är dessa menstruationer aldrig rikliga, och denna gången inför vår första IVF-behandling så hade jag endast tre sparsamma blödningsdagar och det var inte något hinder för att påbörja behandlingen. Min läkare sa att mängden inte spelar någon roll, så länge blodet är färskt. 

    Gällande om du haft ägglossning och om mensen blir sen eller inte är svårt att säga. Ibland får jag mens trots att jag inte haft någon äl, och ibland uteblir den helt :/ Kroppen är ett mysterium minst sagt, men hoppas att den dyker upp snart så ni få komma igång  


    Tack för pepp!! Okej men det känns skönt att veta att det inte skapar ?hinder? för att påbörja behandling. Tänker att jag ringer in första dagen det är mer färskt blod då som du säger, och håller tummarna att den enda kommer ungefär när det är tänkt. Är du också igång med ivf försök i höst? ????
  • apan95

    Nu ruvar jag på en liten blastis från frysen igen <3 har testdag 16/10 och hoppas de ska gå vägen denna gång! någon som är typ i samma ruvarstadie? :)

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021