• Anonym (Milori)

    Mycket Tabubelagt ämne varning

    Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

    Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

    Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

    Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

    Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

    Så min fråga är egentligen

    1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

    2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

    3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

    4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

    5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

    6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

    Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

  • Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (I)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 12:36:58 följande:
    Ursäkta om jag upprört dig på något sätt. Livserfarenhet kommer inte automatiskt med tiden utan genom att man vågar satsa, leva och ta sig över hinder och problem. Ingenting säger att en 40-åring har ett mer succesful liv för att hon eller han åkt gröna linjen 29382 gånger fler än en 30-åring.
    Fast jo man blir visare med åren. Man har haft tid att se andras perspektiv tex, som du inte verkar klara av eftersom du kände behov att starta den här tråden.. 
  • sextiotalist
    Anonym (annie) skrev 2021-02-23 12:39:49 följande:

    Jag tänker att en del är att samhället idag inte uppmuntrar till familjebildning. Man ska bryta sig fri, vara självständig, karriärsinriktad och produktiv och bidra till det kapitalistiska samhället, givetvis förklätt som kvinnlig självständighet och frigörelse. Också se världen och vad det nu kan vara. Jag själv är uppvuxen med att det är något fult och lite trashigt att skaffa barn tidigt, man måste ha en utbildning, arbetslivserfarenhet och resa jorden runt först. Kolla bara filmer som ?knocked up? och allt annat vi matas med från hollywood, ungdomen är det finaste vi har och det enda som ska värdesättas. Och till det kommer alla dessa män som ?inte är redo för barn? och vill vänta så länge som möjligt så de kan gå bartenderskola på mallorca och resa i asien i åtskilliga år först. Grovt generaliserat såklart men en anledning till varför det är svårt att hitta rätt idag, ungdomen har krypit så mycket högre upp i åldrarna och inte många är beredda att ta ansvar om de inte behöver.


    Det är din bild. Min bild är att många vill ha det tryggt, har rätt partner. Ingen av mina vänner lever upp din illusion. Vi har pluggat, etablerat oss på arbetsmarknaden, lekt av oss förvisso, några har gjort sina drömresor. Men nu när vi sitter här, kring 60, så är vi nöjda med våra val. Vi har fått de barn vi velat, haft det liv vi trivts med och våra barn verkar tycka att vi gjort bra val, eftersom de flesta väljer att gå samma väg, studera först, etablera sig och inte minst, att den andra föräldern är en som man kan tänka sig dela resten av sitt liv med. 
  • Anonym (1.)
    Anonym (annie) skrev 2021-02-23 12:39:49 följande:

    Och till det kommer alla dessa män som "inte är redo för barn" och vill vänta så länge som möjligt så de kan gå bartenderskola på mallorca


    Haha åååh, fnissade åt detta. Skrattande
  • sextiotalist
    Anonym (Sofia) skrev 2021-02-23 12:14:43 följande:
    Livserfarenhet. 

    Du skriver så här:

    Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

    Dvs du drar alla över en kam, alla är inte som dina föräldrar. Dessutom, vad tror du det kostar samhället med alla ensamstående föräldrar? Risken att bli själv är större om man skaffar barn tidigt och chansen att föräldrarna håller ihop är större om de väntar med barn.
    Just denna fetade mening säger allt. Gamla och orkeslösa. De enda orkeslösa 60-åringar jag känner är de som har svåra sjukdomar. Vi andra är rätt pigga. Och de som är orkeslösa och sjuka är väldigt få. Av någon slump så har de som jag känner som fått sjukdomar som gjort de begränsade, varit de som fick barn före 30. Inte för att det finns ett sammanhang, utan det är mer en slump.
  • Olivera
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 12:02:29 följande:

    Alla i den åldern saknar inte erfarenhet av livet. Vad är det för erfarenhet som man måste ha då som man inte kan skaffa sig även efter att man fått barn?

    Jo men pga min brist på förståelse för detta startar jag detta inlägg för jag vill lära mig hur dessa tänker. På vilket sätt är jag dömande och har fördomar menar du?


    Om man vill följa din logik lite längre och bredare så är det ju lika mycket ett biologiskt faktum att frontalloberna i hjärnan inte växer färdigt förrän kring 25 års ålder, innan dess saknar man neurologiskt full funktion att bedöma risker och konsekvenser (jämfört med förmågan man sen uppnår) Om du ville vara konsekvent i ditt case och inte bara utgå ifrån vad du själv stör dig på så kunde du ju lika gärna ifrågasätta lämpligheten rent biologiskt att skaffa barn tidigt. Det gör inte jag alltså, eftersom jag vet att alla är olika och alla lever sina liv utifrån en komplicerad väv av förutsättningar, där man dessutom bara kan kontrollera somliga saker och inte andra.

    Du kanske ska gräva lite mer i varför det provocerar dig så, det brukar ju betyda att det trycker på nån känsla i en själv. Du skriver att du själv har gamla föräldrar och varit besviken på dom för deras brist på ork, finns det nån känsla av orättvisa att du borde fått mer av dom, kanske nåt som du känner att dina äldre syskon fått?

    Det finns ju dessutom ingen som helst sanning i att alla gamla föräldrar ger mindre energi till sina barn än unga, visst är man piggare vid 20 än vid 40 men en engagerad 40 åring som väntat hela livet på att fokusera på barn (en förenklad stereotyp) kan nog ge minst så mycket som en 20 åring som fortfarande har mycket med sig själv och vill snacka med kompisar om livet osv (en annan förenklad stereotyp) Det är helt olika helt enkelt, åldern är inte ett dugg avgörande tror jag, åt varken det ena eller andra hållet.

    efter 30 är det förresten en stadig energikurva som bara är plan fram till ålderdomen är min bild. Men du är ju bara 30 nånting så 40 kanske låter oerhört gammalt för dig? Får se hur annorlunda du känner dig vid 40, de flesta upplever sig nog inte ändras ett dugg :)
  • Anonym (Milori)
    Erika71 skrev 2021-02-23 12:36:04 följande:

    1. Vi träffades när vi var runt 33 och upptäckte då att vi inte kunde bli gravida, ingen av oss hade velat ha, eller försökt få barn med tidigare partner.

    2. Den här frågan förstår jag inte riktigt... tidigare partner var aldrig seriösa nog att skaffa barn med, dvs vi hade blivit ensamstående föräldrar om vi hade skaffat barn då eftersom förhållandet inte hade hållit.

    3. Många får sina sista barn efter 35 år, jag har aldrig upplevt att varken de eller jag har några särskilda risker med det. Kan du länka något som bekräftar ditt påstående?

    4. Helt etiskt, jag och min man har massa erfarenhet och visdom som vi inte hade kunnat ge vårt barn om vi fått barn tidigare, med detta menar jag inte att barn med yngre föräldrar inte får en bra barndom. Återigen, många får sitt sista barn efter 35, är de sämre föräldrar till detta barn än till sitt första?

    5. Nej

    6. Varför ville inte du adoptera? Du har också kostat samhället massa pengar genom subventionerade förlossningar, förskolor, skolor, barnbidrag mm.

    De flesta som behöver IVF behöver det inte pga hög ålder:

    Vanliga orsaker till ofrivillig barnlöshet? Skador och störningar i äggledare och livmoder

    ? Kraftig över- eller undervikt

    ? Testikel- eller bitestikelinflammation

    ? Tillslutna sädesledare

    ? Erektions- eller ejakulationsstörningar

    ? För få eller orörliga spermier, alternativt inga spermier alls

    ? Skador i äggledare och livmoder på grund av sexuellt överförda sjukdomar, t ex klamydia

    ? Miljöföroreningar, rökning och stress kan spela en viss roll för infertilitetsproblem, men betydelsen är än så länge svårvärderad.

    familjen.trygghansa.se/gravid/att-bli-gravid/ofrivillig-barnloshet-ivf/

    Du låter verkligen inte särskilt empatisk i ditt inlägg, har du aldrig pratat med någon som behöver IVF? Grundar du ditt inlägg enbart på gissningar och åsikter du läst någonstans? Är det så att eftersom du har ägnat dina år mellan 20-30 med att vara småbarnsförälder så har du inte hunnit med att umgås med andra människor och få livserfarenhet från något annat än ditt eget liv?


    Tack för svar. Nää har läst mycket och sett dokumentärer men aldrig pratat med någon som håller på med IVF. Så ja jag lät därav kanske otrevlig ber om ursäkt för det för så menar jag inte. Min umgängeskrets består av singeltjejer i min ålder och några män i 50-årsåldern typ. Alltså tycker det är skillnad på att försöka skaffa sitt första barn i 40-årsåldern kontra att få sitt sista barn innan 40. Det förstnämnda har ju ingen erfarenhet av att vara förälder på heltid om man förutsätter att det inte förekommer barn från tidigare förhållande. Har man levt halva sitt liv där man satt sig själv i främsta rummet blir det väl svårt med den omställningen det innebär? En relation mellan förälder och barn är ju dynamisk och ju tidigare man får barnet desto längre tid har man en relation. Så ser jag det. Har man barn sen tidigare och föder vid 38 har ju även barnen syskon plus att mamman är erfaren av barn.

    Mm men betalar rätt hög skatt också. Hela samhället ligger ju på att ge och ta och jag planerar för att mina barn också ska arbeta och betala skatt. Skulle kunna tänka mig att adoptera om jag inte kunde få barn på naturlig väg. Funderade på det som ung.

    Komplikationer som är vanligare också hos äldre kvinnor är att deras krystvärkar ofta är svagare, deras placenta har i många fall svårare att lossna vilket leder till störtblödningar ibland. Säger inte att det i sig vore ett skäl att inte skaffa barn men bara säger vad jag sett.
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 12:49:53 följande:
    Tack för svar. Nää har läst mycket och sett dokumentärer men aldrig pratat med någon som håller på med IVF. Så ja jag lät därav kanske otrevlig ber om ursäkt för det för så menar jag inte. Min umgängeskrets består av singeltjejer i min ålder och några män i 50-årsåldern typ. Alltså tycker det är skillnad på att försöka skaffa sitt första barn i 40-årsåldern kontra att få sitt sista barn innan 40. Det förstnämnda har ju ingen erfarenhet av att vara förälder på heltid om man förutsätter att det inte förekommer barn från tidigare förhållande. Har man levt halva sitt liv där man satt sig själv i främsta rummet blir det väl svårt med den omställningen det innebär? En relation mellan förälder och barn är ju dynamisk och ju tidigare man får barnet desto längre tid har man en relation. Så ser jag det. Har man barn sen tidigare och föder vid 38 har ju även barnen syskon plus att mamman är erfaren av barn.

    Mm men betalar rätt hög skatt också. Hela samhället ligger ju på att ge och ta och jag planerar för att mina barn också ska arbeta och betala skatt. Skulle kunna tänka mig att adoptera om jag inte kunde få barn på naturlig väg. Funderade på det som ung.

    Komplikationer som är vanligare också hos äldre kvinnor är att deras krystvärkar ofta är svagare, deras placenta har i många fall svårare att lossna vilket leder till störtblödningar ibland. Säger inte att det i sig vore ett skäl att inte skaffa barn men bara säger vad jag sett.
    Du är väl medveten om att förr i tiden (dvs då man började registrera barnafödslar på ett seriöst sätt, slutet av 1700-talet) att medelåldern för det första barnet var kring 28-29 för kvinnan.  Sedan fortsatte man att föda barn tills det inte gick längre, upp till 44-45. 
  • Anonym (Milori)
    Olivera skrev 2021-02-23 12:49:14 följande:

    Om man vill följa din logik lite längre och bredare så är det ju lika mycket ett biologiskt faktum att frontalloberna i hjärnan inte växer färdigt förrän kring 25 års ålder, innan dess saknar man neurologiskt full funktion att bedöma risker och konsekvenser (jämfört med förmågan man sen uppnår) Om du ville vara konsekvent i ditt case och inte bara utgå ifrån vad du själv stör dig på så kunde du ju lika gärna ifrågasätta lämpligheten rent biologiskt att skaffa barn tidigt. Det gör inte jag alltså, eftersom jag vet att alla är olika och alla lever sina liv utifrån en komplicerad väv av förutsättningar, där man dessutom bara kan kontrollera somliga saker och inte andra.

    Du kanske ska gräva lite mer i varför det provocerar dig så, det brukar ju betyda att det trycker på nån känsla i en själv. Du skriver att du själv har gamla föräldrar och varit besviken på dom för deras brist på ork, finns det nån känsla av orättvisa att du borde fått mer av dom, kanske nåt som du känner att dina äldre syskon fått?

    Det finns ju dessutom ingen som helst sanning i att alla gamla föräldrar ger mindre energi till sina barn än unga, visst är man piggare vid 20 än vid 40 men en engagerad 40 åring som väntat hela livet på att fokusera på barn (en förenklad stereotyp) kan nog ge minst så mycket som en 20 åring som fortfarande har mycket med sig själv och vill snacka med kompisar om livet osv (en annan förenklad stereotyp) Det är helt olika helt enkelt, åldern är inte ett dugg avgörande tror jag, åt varken det ena eller andra hållet.

    efter 30 är det förresten en stadig energikurva som bara är plan fram till ålderdomen är min bild. Men du är ju bara 30 nånting så 40 kanske låter oerhört gammalt för dig? Får se hur annorlunda du känner dig vid 40, de flesta upplever sig nog inte ändras ett dugg :)


    Du behöver inte vara nedlåtande, 40 är ungefär halva livet rent biologiskt och enligt mig sent att skaffa barn. Så ja i den frågan känner jag mig redan gammal och klar. Umgås främst med 50-åringar och lägger ingen värdering i det. Enligt mig går inte mognad och numerisk ålder alltid hand i hand.

    Det där med frontalloberna har jag läst gäller män och att det är vid 26 års ålder. Okej så man är alltså lika pigg vid 60 som vid 30? Varför inte skaffa barn vid 60 då? Nä ska jag vara personlig så känner jag mig inte förfördelad mina syskon däremot var uppväxten inte bra av andra anledningar. Men faktum kvarstår att man blir gaggig generellt i en viss ålder och att man oavsett får mindre tid och ork med barn och barnbarn. Om man ska gå på ditt hjärnlobsresonemang borde man ju då inte heller få ha körkort innan den åldern heller.
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-23 12:56:55 följande:

    Du är väl medveten om att förr i tiden (dvs då man började registrera barnafödslar på ett seriöst sätt, slutet av 1700-talet) att medelåldern för det första barnet var kring 28-29 för kvinnan.  Sedan fortsatte man att föda barn tills det inte gick längre, upp till 44-45. 


    Jaha hur många ivf behandlingar skedde årligen i riket ungefär?
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-23 12:48:29 följande:

    Just denna fetade mening säger allt. Gamla och orkeslösa. De enda orkeslösa 60-åringar jag känner är de som har svåra sjukdomar. Vi andra är rätt pigga. Och de som är orkeslösa och sjuka är väldigt få. Av någon slump så har de som jag känner som fått sjukdomar som gjort de begränsade, varit de som fick barn före 30. Inte för att det finns ett sammanhang, utan det är mer en slump.


    Ja det är just en slump. Sjukdomar och nedsatt ork kommer med åldern. Plus att man får kortare tid med sin familj ju längre man väntar.

    Ja om du tänker på hur levnadsstandarden såg ut k Sverige på den tiden - känns det skönt att veta att barn föddes fram tills morsan var 45 år, ärligt talat? Man var ju inte direkt som man är idag heller i motsvarande ålder.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning