• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Janni91
    Uppdaterar listan eftersom min mens kom i vanlig ordning.

    NatMar005 PLUSSAT


    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

    ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

    Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

    Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

    Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

    MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

    RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

    Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

    Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, under fertilitetsutredning)

    Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Längtartillvår, BIM 30/9, 36 år (12e försöket, första IVF försöket)
  • Weloty
    MsTintin skrev 2021-08-16 12:22:46 följande:
    Vad skönt för er, jag upplevde att det kändes som ett tydligt steg framåt att få genomföra utredningen, även om den sedan visade att det inte var något fel på någon av oss :)

    Som för Janni91 så fick vi fylla i varsin hälsodeklaration, sedan gjordes ett ultraljud på mig. Min man fick lämna ett spermaprov och jag fick ta blodprov, äggledarspolning och ytterligare ett ultraljud för att se om jag ägglossar. Sedan hade vi ett uppföljningssamtal efter allt detta och gick igenom svaren.

    Vi beslutade då (detta var i april) att vi skulle fortsätta försöka själva till augusti och om inget hände så skulle vi skicka en remiss för IVF. Nu har ju inget hänt, så jag fick faktiskt precis samtal från gyn som berättade att de skickar iväg remissen idag. Nu behöver vi lämna varsitt blodprov till och sedan är remissen bekräftad :)

    Det verkar som att svar på remissen (förhoppningsvis) kommer om en månad och att vi kan dra igång IVF i höst redan :)
    Vad härligt att ni förhoppningsvis får komma igång redan denna höst! Det måste kännas som ett stort steg efter lång väntan. Håller tummarna för att allt går er väg! :) 
  • Weloty
    Tildasafira skrev 2021-08-16 13:16:34 följande:
    Hoppas så men har tyvärr så dålig erfarenhet med positiva tester och sen blöder ut det. Plussar i snitt varannan månad men får inte behålla! Blir tyvärr inte ens glad längre när sträcker dyker upp, väntar bara på att få mitt hjärta ännu lite mer krossat? men tack för att du hoppas för mig <3
    Åh, så tråkigt. Hoppas att det går vägen denna gång! Jag har aldrig testat positivt och tar inte ens test längre, och du har motsatt situation. Alla har vi verkligen olika situationer även om vi alla har liknande resa. Stort lycka till nu!
  • Weloty

    Nu har vi precis kommit hem från vårt första besök på fertilitetskliniken! Det gick undan kan jag säga, vi var där max 20 minuter. Ett kort samtal med frågor om hälsa och levnadsvanor, sedan ett ultraljud på mig där läkaren snabbt konstaterade att jag har ovanligt många äggblåsor på båda äggstockarna. Hon misstänker PCOS, så jag ska tillbaka nästa vecka på cykeldag 13 för att kolla om ägglossning är på gång. 

    Om det inte mognar några ägg tills dess så blir det medicinering för min del, antagligen med Letrozol? Jag har känt på mig att någonting är fel med mig, men har inte riktigt förstått vad eftersom jag har regelbunden mens och inga andra symptom. Det känns tungt men samtidigt hoppfullt då läkaren sa att de flesta med PCOS lyckas efter medicinering, samt att IVF också brukar funka bra för dessa personer.

  • Janni91
    Weloty skrev 2021-08-16 14:57:50 följande:

    Nu har vi precis kommit hem från vårt första besök på fertilitetskliniken! Det gick undan kan jag säga, vi var där max 20 minuter. Ett kort samtal med frågor om hälsa och levnadsvanor, sedan ett ultraljud på mig där läkaren snabbt konstaterade att jag har ovanligt många äggblåsor på båda äggstockarna. Hon misstänker PCOS, så jag ska tillbaka nästa vecka på cykeldag 13 för att kolla om ägglossning är på gång. 

    Om det inte mognar några ägg tills dess så blir det medicinering för min del, antagligen med Letrozol? Jag har känt på mig att någonting är fel med mig, men har inte riktigt förstått vad eftersom jag har regelbunden mens och inga andra symptom. Det känns tungt men samtidigt hoppfullt då läkaren sa att de flesta med PCOS lyckas efter medicinering, samt att IVF också brukar funka bra för dessa personer.


    Skönt att vara igång då! Jag vet flera som blivit gravida snabbt när de får hjälp med att stimulera ägglossningen, så förhoppningsvis ordnar det sig för er snart! :) Med andra ord tycker jag verkligen att du ska vara hoppfull! :) 
  • Weloty
    Janni91 skrev 2021-08-16 15:28:50 följande:
    Skönt att vara igång då! Jag vet flera som blivit gravida snabbt när de får hjälp med att stimulera ägglossningen, så förhoppningsvis ordnar det sig för er snart! :) Med andra ord tycker jag verkligen att du ska vara hoppfull! :) 
    Är det sant? Det låter ju helt fantastiskt. Jag hoppas verkligen att det är vår tur snart. Nu vill jag bara att tiden ska gå fort så att vi får komma ett steg närmare. :) 
  • Janni91
    Weloty skrev 2021-08-16 15:53:24 följande:
    Är det sant? Det låter ju helt fantastiskt. Jag hoppas verkligen att det är vår tur snart. Nu vill jag bara att tiden ska gå fort så att vi får komma ett steg närmare. :) 
    Ja, mina systrar har flera vänner som har lyckats med hjälp av det :) Förstår det, snart så! 
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-08-15 15:42:27 följande:
    Tack, tror inte det är någon fara med just henne eftersom andra är väldigt nöjda och upplever att de har fått bra vägledning. Jag tycker att det spirituella är väldigt intressant men har aldrig varit hos ett medium. Kommer självklart ta det med en nypa salt men jag tror att det finns vissa bra medium, även om jag har full förståelse för att många tror att sånt bara är hittepå :P Kram :) 
    Jag hoppas att du får ut något av det <3 min mamma har varit hos ett medium en gång som sa saker som personen i fråga aldrig någonsin hade kunnat veta eller applicera på någon annan, personlig info med andra ord. Så jag tror absolut att det kan finnas. Men finns nog väldigt många som bara utnyttjar för det finns pengar i det, men tror också det finns några genuina. Jag tror på vetenskap, men jag tror också att det är så mycket vi inte kan förklara eller kan veta, så jag försöker alltid ha ett öppet sinne! Lycka till<3 Kram
  • Soff

    Nejjjj :((((( <3 <3  fan också... <3 kramar! 


     


    Janni91 skrev 2021-08-16 14:17:27 följande:
    Uppdaterar listan eftersom min mens kom i vanlig ordning.

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

    ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

    Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

    Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

    Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

    MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

    RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

    Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

    Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, under fertilitetsutredning)

    Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Längtartillvår, BIM 30/9, 36 år (12e försöket, första IVF försöket)
  • Soff

    Tog blodprov idag på CD4 igen som visade följande;


    Östradiol: 202 pmol/L


    S-FSH: 6.6


    Ligger jag lite högt på Östrogenet?.... :/ 


    Förra provet som jag tog var progesteron och östrogen 1 vecka efter äl som visade progesteron: 59 och östrogen: 694 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet