• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Andrabarnet) skrev 2021-09-22 21:21:32 följande:

    Hej!

    Väntar min andra nu. Har en son på 8 år från tidigare relation. Går allt vägen blir det min sambos första :) Vecka 4+1. Har till och med bokat in tidigt ultraljud i oktober på grund av oro. Hoppas få se hjärtslag, visst är missfallsrisken låg om man sett slagen? :)


    Hej!

    Jag har också en som på 8 år och är nu i vecka 6 :)

    Jag har också bokat ett ultraljud i oktober. Bokade tidigt ultraljud med sonen också. Tror det sägs att missfallsrisken minskar cirka 10% om man ser ett hjärta. Hoppas verkligen vi ser ett hjärta för att vi kommer behöva avslöja graviditeten för ngr innan ultraljudet.
  • Juli1990
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-22 22:43:45 följande:
    Hej!

    Jag har också en som på 8 år och är nu i vecka 6 :)

    Jag har också bokat ett ultraljud i oktober. Bokade tidigt ultraljud med sonen också. Tror det sägs att missfallsrisken minskar cirka 10% om man ser ett hjärta. Hoppas verkligen vi ser ett hjärta för att vi kommer behöva avslöja graviditeten för ngr innan ultraljudet.
    Hej, vilken vecka kommer du vara i när du gör ultraljudet? :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-22 22:26:08 följande:

    Jag har varit frusen 3 av 4 graviditeter. Då jag inte frös fick jag mf så järn och sköldkörtel har inte nått att göra med saken. Järnvärden och sånt kollas ju på inskrivningen så jag tror de flesta kan känna sig lugna även om de fryser mer än normalt.


    Hade bett de kolla upp det om jag var frusen, då det är ett tecken på ohälsa. Just för att åtgärda det. Att se frusen som ett normalt symptom drabbar fostret.

    Lycka till och kontakta vården!
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-23 08:07:42 följande:

    Hade bett de kolla upp det om jag var frusen, då det är ett tecken på ohälsa. Just för att åtgärda det. Att se frusen som ett normalt symptom drabbar fostret.

    Lycka till och kontakta vården!


    Fast vännen, för mig är det uppenbarligen normalt eftersom mina värden alltid varit bra.
  • Anonym (Bebis2)
    Juli1990 skrev 2021-09-23 07:53:13 följande:

    Hej, vilken vecka kommer du vara i när du gör ultraljudet? :)


    Hej! Kommer enligt app/senaste mens vara i 7+0.
  • Hejsan91hejsan
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-23 08:07:42 följande:

    Hade bett de kolla upp det om jag var frusen, då det är ett tecken på ohälsa. Just för att åtgärda det. Att se frusen som ett normalt symptom drabbar fostret.

    Lycka till och kontakta vården!


    Fast sköldkörtelvärden kontrolleras hos alla gravida i tidig graviditet så läs på innan du skriver något :) (fick själv reda på det i min förra graviditet så dom har koll). Och att frysa är för övrigt normalt för många gravida..
  • Chilins
    Hejsan91hejsan skrev 2021-09-23 09:31:09 följande:

    Fast sköldkörtelvärden kontrolleras hos alla gravida i tidig graviditet så läs på innan du skriver något :) (fick själv reda på det i min förra graviditet så dom har koll). Och att frysa är för övrigt normalt för många gravida..


    Tack för att du (och ni andra som skrivit om att vara frusen) finns! Jag känner mig lugn nu för att jag ska ta prover i vecka 9 (är i vecka 6 nu) så jag litar 100% på att vården kommer ta alla prover dom ska och att är något ett problem kommer det upptäckas. :) anledningen till att jag undrade om att vara frusen är inte att det skulle vara något fel utan bara om det kunde vara ett vanligt symptom då jag knappt känner något alls i övrigt? det känns skönt att ni finns :)
  • Summertime

    Känner mig så ledsen. Tänkte berätta för min syster om min graviditet idag för att kunna få lite tips och så eftersom har egna barn och detta är mitt första. Ville inte säga direkt utan skrev och frågade om hon ville veta en hemlighet och det enda hon svarade var ?är du gravid eller? Då är det väl väldigt tidigt i så fall?. Skrev bara att det inte handlade om det. Orkar inte negativiteten, jag vet att det är tidigt, jag har själv en stark oro för missfall men man kämpar med att ändå försöka glädjas och att då höra det utifrån, att hon inte blev glad för fem öre? Usch blev så ledsen.

  • Chilins
    Summertime skrev 2021-09-23 10:12:16 följande:

    Känner mig så ledsen. Tänkte berätta för min syster om min graviditet idag för att kunna få lite tips och så eftersom har egna barn och detta är mitt första. Ville inte säga direkt utan skrev och frågade om hon ville veta en hemlighet och det enda hon svarade var ?är du gravid eller? Då är det väl väldigt tidigt i så fall?. Skrev bara att det inte handlade om det. Orkar inte negativiteten, jag vet att det är tidigt, jag har själv en stark oro för missfall men man kämpar med att ändå försöka glädjas och att då höra det utifrån, att hon inte blev glad för fem öre? Usch blev så ledsen.


    Fina fina du. Jag fattar att det känns jobbigt för det är ju VÄRLDENS största grej för en själv. Att skapa familj är ju det största beslutet man tagit så att få ett sånt svar skulle göra otroligt ont. Men vi finns här. Det är inte samma sak jag vet men här finns det både stöttning och MYCKET glädje när vi alla sitter i samma situation. Kanske kommer din syster reagera annorlunda när det gått ett tag?
  • Juli1990

    Åh jag förstår att det känns jobbigt, okänsligt sagt! Men tror som ovan att det kanske blir bättre när det gått ett tag? Tur att vi finns för varandra.

    Jag har en fråga.. ska ha tjejmiddag nästa lördag, är då i vecka 7 (v.6+2) och då träffa mina närmaste 5 tjejkompisar. Har redan berättat för två av dem och funderar på om jag ska berätta för dem andra också. Alternativet blir att smussla och det blir nog ganska svårt kan jag tänka mig, då vi alltid "delar" vin och dricker gemmensamt till middagen och så. 


    Ska såklart prata med min sambo men tänker att man skulle kunna säga något i stil med: "att det är väldigt tidigt än och jag är orolig för missfall, men jag ville berätta för er"! 

Svar på tråden BF maj 2022