• Anonym (Ts)

    Hål i öronen på småbarn?

    Upplever att de flesta är emot hål i öronen på småbarn men ändå ser jag ganska ofta småbarn runt ett år, senast idag, med hål i öronen. Så det är inte så ovanligt ändå. Vad anser ni om det? När är det okej med håltagning i öronen?

  • Svar på tråden Hål i öronen på småbarn?
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-24 17:25:14 följande:

    Upplever att de flesta är emot hål i öronen på småbarn men ändå ser jag ganska ofta småbarn runt ett år, senast idag, med hål i öronen. Så det är inte så ovanligt ändå. Vad anser ni om det? När är det okej med håltagning i öronen?


    Det är invandrarbarn eller barn till white trashföräldrar som har hållit öronen som små
  • Anonym (Romeo och Julia)

    De barn jag sett som är så små och har hål i öronen tillhör första eller andra generationens invandrare. Så jag tror det i stor grad handlar om en kulturskillnad.

    Jag skulle inte välja att ta hål i öronen på små barn. Barnen förstår inte konsekvensen av det. Det måste skötas.

    De jag kände som fick hål i öronen fick det på låg- och mellanstadiet och fick problem med infektioner och nickelallergi. Därför är jag kanske extra skeptisk.

    Jag var 17 år och bodde inte hemma längre när jag tog hål. Det var ganska passande ålder för min del.

    Troligtvis kommer jag säga nej till mina barn fram till runt 16 årsåldern för att de ska vara kapabel att sköta om vården av håltagningen själva på ett bra sätt och inte rulla runt i lera och krafsa snor i såren.

  • Anonym (X)

    Undra varför utländska föräldrar gör det? Alltså varför är det kultur? Hur kommer det sig?

  • Glinda från Oz
    Drottningen1970 skrev 2021-11-24 18:59:23 följande:

    Varför skulle man inte lägga sig i om föräldrar sticker hål på sina barn? För mig är det fullständigt självklart att det är nåt man bör lägga sig i.


    Vill du leka polis och bråka så varsågod. Eller så kan du göra något vettigt som att vara jour-/familjehem, engagera dig i en förening, skänka pengar eller på annat vis hjälpa barn som behöver hjälp.
  • Anonym (tvillingmamma)

    Det borde vara 7-årsgräns. Barnen ska åtminstone vilja det själva. Det kan inte en bebis eller ett småbarn. Vår dotter fick det i 7-årspresent. Bara några få flickor i hennes klass hade hål innan. Men här bor inte så många från andra kulturer. Man ser sällan etniskt svenska småbarn med hål i öronen, även om det förekommer. Men det är inte alls lika vanligt eller accepterat. Själv fick jag inte ta förrän jag var 12. Fick en del problem, så det kan visst hända.

  • Drottningen1970
    Hercai skrev 2021-11-24 19:11:46 följande:

    Att se på när hon fick hålen var lika jobbigt som att se henne få alla vaccin, men det går ju fort över och man kan trösta sitt barn efter det.

    Skillnaden är ju att det ena resulterar i örhängen vilket det andra inte gör (att nypa), dessutom är det ena lagligt medan det andra är olagligt.


    Poängen var att det är oerhört märkligt att som förälder ha mage att göra illa sitt barn bara för att man tycker det är skojsigt med örhängen. Obehagligt.

    Ja det är oerhört märkligt att det är lagligt.
  • Drottningen1970
    Glinda från Oz skrev 2021-11-24 20:19:06 följande:

    Vill du leka polis och bråka så varsågod. Eller så kan du göra något vettigt som att vara jour-/familjehem, engagera dig i en förening, skänka pengar eller på annat vis hjälpa barn som behöver hjälp.


    Jag gör massa vettiga saker. Att argumentera för att man ska ge fan i att sticka hål på sina bebisar eller skära bort delar av deras kön för skojs skull när de ej kan samtycka är en av de vettiga sakerna. Det kallas för att väcka opinion. Vilket jag gör även på andra sätt som att skriva debattartiklar och arbeta för saken politiskt.
  • Anonym (Invandrare)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-11-24 20:51:54 följande:

    Det borde vara 7-årsgräns. Barnen ska åtminstone vilja det själva. Det kan inte en bebis eller ett småbarn. Vår dotter fick det i 7-årspresent. Bara några få flickor i hennes klass hade hål innan. Men här bor inte så många från andra kulturer. Man ser sällan etniskt svenska småbarn med hål i öronen, även om det förekommer. Men det är inte alls lika vanligt eller accepterat. Själv fick jag inte ta förrän jag var 12. Fick en del problem, så det kan visst hända.


    Det är 7-årsgräns på de flesta apotek och salonger.
  • fornminne

    Håller med om att det är märkligt att det är lagligt, precis som icke-medicinsk stympning av småpojkar. Vad hände med barnkonventionen? Är inte den lag numera? Man måste inte vänta till 18-årsdagen, men barnen ska åtminstone kunna välja själva samt vara mogna nog att förstå vad det innebär.

  • fornminne
    Anonym (Invandrare) skrev 2021-11-24 21:14:06 följande:
    Det är 7-årsgräns på de flesta apotek och salonger.

    Ändå görs det på bebisar?
Svar på tråden Hål i öronen på småbarn?