• Anonym (Feminist ja visst)

    Jag är feminist, fråga vad du vill

    Jag är inte en "feminazi" utan som de flesta feminister, en helt vanlig person som tycker att män och kvinnor borde kunna leva på lika villkor, och jag hoppas att det kan bli så en dag. Alla feminister är inte likadana men har du några frågor så ska jag försöka besvara dem, utifrån mitt perspektiv :) Försök hålla en trevlig ton bara.

  • Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill
  • Anonym (Jaget)
    KlantSmurfen skrev 2020-07-31 12:49:23 följande:
    En bidragande orsak verkar vara att kvinnor på gruppnivå är sämre på att löneförhandla, finns garranterat en grupp män som också är det.
    Läneförhandlingar sker nästan aldrig i grupp, så det känns oviktigt att ta upp den biten. Man är oftast en och en när man löneförhandlar och där tror jag att kvinnor generellt sett är sämre än män. 
  • KlantSmurfen
    Anonym (Jaget) skrev 2020-07-31 13:40:14 följande: #110
    KlantSmurfen skrev 2020-07-31 12:49:23 följande:
    En bidragande orsak verkar vara att kvinnor på gruppnivå är sämre på att löneförhandla, finns garranterat en grupp män som också är det.
    Läneförhandlingar sker nästan aldrig i grupp, så det känns oviktigt att ta upp den biten. Man är oftast en och en när man löneförhandlar och där tror jag att kvinnor generellt sett är sämre än män. 
    Det var ju det jag skrev
  • nihka
    Anonym (Jaget) skrev 2020-07-31 13:40:14 följande:
    Läneförhandlingar sker nästan aldrig i grupp, så det känns oviktigt att ta upp den biten. Man är oftast en och en när man löneförhandlar och där tror jag att kvinnor generellt sett är sämre än män. 
    Det finns inga belägg för att kvinnor som grupp är sämre på att löneförhandla. Däremot är det belagt att kvinnor oftare jobbar deltid och de högt betalda positionerna är oftast inte deltidsjobb.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Jaget)
    nihka skrev 2020-07-31 15:01:43 följande:
    Det finns inga belägg för att kvinnor som grupp är sämre på att löneförhandla. Däremot är det belagt att kvinnor oftare jobbar deltid och de högt betalda positionerna är oftast inte deltidsjobb.
    Det säger sig ju självt att män är bättre på det för män är mer dominanta och känslokallare, mindre empatiska generellt sett. O det är oftare manliga chefer som de lönehandlar med o de kanske är lite ryggdunkningar där.
  • DanneHade
    nihka skrev 2020-07-31 15:01:43 följande:

    Det finns inga belägg för att kvinnor som grupp är sämre på att löneförhandla. Däremot är det belagt att kvinnor oftare jobbar deltid och de högt betalda positionerna är oftast inte deltidsjobb.


    Jo det finns det. Det är etablerad vetenskap.

    Läs på om "the big five". Att ligga högt i personlighetsdraget "agreeableness" (tillmötesgående) korrelerar negativt med en positiv löneutveckling. Det omvända gäller med draget "assertiveness" (påträngande).

    Kvinnor är mer agreeable än män.

    Män är mer assertive än kvinnor.

    40% av kvinnor är lika assertive som 60% av männen.

    40% av män är lika agreeable som 60% av kvinnor.

    Skillnaden är störst i extremerna.

    Skillnaden är alltså liten men stor nog för att bidra till statistiska skillnader i ekonomiska utfall.
  • nihka
    Anonym (Jaget) skrev 2020-07-31 16:02:54 följande:
    Det säger sig ju självt att män är bättre på det för män är mer dominanta och känslokallare, mindre empatiska generellt sett. O det är oftare manliga chefer som de lönehandlar med o de kanske är lite ryggdunkningar där.
    Vad är det som säger att den som är dominant, känslokall och är mindre empatisk blir en bättre löneförhandlare? Vad säger att män och i synnerhet chefer skulle vara dominanta, känslolalla och mindre empatiska? Och hur tror du en löneförhandling mellan en dominant, känslokall och oempatisk chef och en dominant, känslokall och oempatiskt anställd skulle fungera?

    Låter som två tjurar som stångas, eller tuppfäktning.

    En bra löneförhandlare kommer väl förberedd med statistik och relevanta argument till varför lönen ska upp. Sedan handlar inte löneförhandling enkom om lönekuvertet utan även andra förmåner så som fler semesterdagar, flexibla arbetstider, möjlighet att arbeta hemifrån, betald restid, tjänstebil, tjänstebostad, försäkringar, bonusprogram, pensionsförmåner, friskvårdsförmåner,  anställningsförmåner som stugor i fjällen, företagshälsovård, subventionerad lunch, parkering, utbildning mm, mm, mm. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • DanneHade
    Anonym (Stina) skrev 2020-07-31 08:14:08 följande:

    Egentligen är det inte så svårt.

    Hedersförtryck förekommer i alla religioner och samhällen i olika utsträckningar. 

    Istället för att diskutera vilken variant som är värst, borde man fokusera på att stoppa förtrycket helt.

    Enklast gör man det genom lagar och myndigheter.

    Bejaka religionsfriheten i Sverige. Alla ska ha rätt att utöva sin religion, så länge den inte drabbar andra människor, inom eller utanför den egna gruppen.  

    Sluta finansiera religiösa skolor. Vill man att barn ska lära sin mer om en religion kan de göra det på fritiden. Stat och kommun ska inte betala för det.

    För övrigt är jämställdhet och jämlikhet två olika saker. 


    Hur förekommer hedersförtryck i svenska hushåll? Dvs hushåll med två personer födda till svenska föräldrar, som har svenska värderingar och följer svensk kultur. Hur ser det ut och hur vanligt är det enligt dig?

    Exemplen är inte jämförbara, och metoden du förespråkar är inte effektiv.

    Resurser är begränsade, de är alltid begränsade. Då måste du inrikta dem främst på där problemet är som störst. Du kan lägga miljarder på att försöka utbilda miljoner av människor som redan avskyr hedersförtryck, eller så kan du lägga miljarder på att utbilda grupper av människor där synen på hedersförtryck är mer blandad. Du stoppar inga våldtäkter genom att utbilda 85-åriga japaner, det är ett slöseri med tid och resurser.

    Vad är skillnaden på jämlikhet och jämställdhet?
  • nihka
    DanneHade skrev 2020-07-31 16:17:28 följande:
    Jo det finns det. Det är etablerad vetenskap.

    Läs på om "the big five". Att ligga högt i personlighetsdraget "agreeableness" (tillmötesgående) korrelerar negativt med en positiv löneutveckling. Det omvända gäller med draget "assertiveness" (påträngande).

    Kvinnor är mer agreeable än män.

    Män är mer assertive än kvinnor.

    40% av kvinnor är lika assertive som 60% av männen.

    40% av män är lika agreeable som 60% av kvinnor.

    Skillnaden är störst i extremerna.

    Skillnaden är alltså liten men stor nog för att bidra till statistiska skillnader i ekonomiska utfall.
    Den främsta orsaken till skillnaden mellan löner är typen av jobb som män respektive kvinnor oftast väljer och hur dessa värderas av samhället. Exempelvis värderas ofta deltidsarbeten lågt. Tänker i första hand på timanställda/springvikarier.

    Det ger i regel mer pengar att ta hand om IT än patienter på ett sjukhus och minst att städa efter patienter och anställda. Att sedan de män som städar statistiskt sett är mer assertive än de kvinnor som städar torde spela mindre roll i sammanhanget än att lejonparten av städarna är kvinnor. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • pyssel
    DanneHade skrev 2020-07-31 16:29:53 följande:

    Vad är skillnaden på jämlikhet och jämställdhet?


    Jämlikhet handlar om lika rättigheter och möjligheter för alla grupper, tänk alla diskriminieringsgrunderna, men från början från franskans égalité, om klassamhället och fördelning. Jämställdhet berör specifikt jämlikhet mellan könen.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (.)
    nihka skrev 2020-07-31 16:41:24 följande:
    Den främsta orsaken till skillnaden mellan löner är typen av jobb som män respektive kvinnor oftast väljer och hur dessa värderas av samhället. Exempelvis värderas ofta deltidsarbeten lågt. Tänker i första hand på timanställda/springvikarier.

    Det ger i regel mer pengar att ta hand om IT än patienter på ett sjukhus och minst att städa efter patienter och anställda. Att sedan de män som städar statistiskt sett är mer assertive än de kvinnor som städar torde spela mindre roll i sammanhanget än att lejonparten av städarna är kvinnor. 
    I sammanhanget är det värt att notera är att så fort ett yrke blir kvinnodominerat så sänks lönerna. Det har varit  otroligt tydligt när det gäller tex läkarlönerna.

    Min poäng är att det i sig inte är typen av jobb som spelar roll i sig utan vilket genus majoriteten av yrkesutövarna har.
Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill