• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Apif la deuxième

Trollhassel, jag är för dödsstraff där det kan bevisas utan tvivel att personen är skyldig.

• Aaliyah

Okej, kan man vinna tillbaka sitt människovärde när man väl har förlorat det?

• non compos mentis

Äh, känner att jag måste förtydliga mig. Vad jag menar är att man inte ska blanda ihop det man känner för sina närstående med just _människo_värde, även om de tillför ett större värde i ens liv än vad tex en mördare gör.

• trollhassel

Apif: Ok. Ser du inget problem med att samhället dödar för att visa hur fel det är att döda?

• Apif la deuxième

Nej, man kan inte vinna tillbaka det efter att man begått ett vidrigt brott. Spelar ingen roll om det så varit moder teresa som kallblodigt mördat en person som 20 åring, och sedan under sina resterande ca 60 år gjorde hur mycket som helst gott för världen. Vad hon än gjorde hade hon aldrig kunnat få tillbaka den person hon mördat (fiktivt exempel).

• Apif la deuxième

Trollhassel, nej jag ser det som en avrättning, inte som "att döda". Vi slaktar ju djur för att äta dem, då kan vi avrätta kallblodiga mördare som straff.

• Apif la deuxième

Vad jag menar är, när någon begått ett rått mord, så har denne ju förlorat sitt människovärde (i mina ögon). Då tycker jag den personen kan avlivas precis som man avlivar hundar som bitit människor, eller spom man slaktar en kossa.

• trollhassel

Apif: Även om du anser att mördaren har förbrukat sitt människovärde och det bara är att avrätta honom/henne, hur ställer du dig till att någon behöver ha jobbet som bödel? Tror du inte det kan påverka den personen negativt?

• Apif la deuxième

Man kommer ju inte tvinga någon bli bödel, precis som man inte tvingar någon bli bibliotekarie eller optiker heller. Den person som inte ser nåt problem i att vara bödel kommer antagligen ta emot jobbet. Ifall det inte fanns någon alls som kunde tänka sig göra det, så skulle det heller ej finnas någon som såg till att dödsstraff blev lagligt. Så det tror jag inte blir ett problem.

Nu kommer djurvänner kanske bli arga, men även om jag inte har nåt emot djur så ser jag dem som lägre varelser än människan, och för mig är det naturligt att en aggressiv hund ska avlivas, och lika naturligt är det för mig att en kallblodig mördare (som man kunnat bevisa till 100% är skyldig) ska kunna avlivas.

Givetvis skulle jag känna annorlunda om min son eller dotter var en mördare. Även om jag skulle förakta det de gjort skulle moderskänslorna finna kvar och jag skulle absolut inte vilja se dem avrättas, men sen kan man inte heller kräva att en person i den situationen ska tänka logiskt eller vara konsekvent.

• trollhassel

Apif: Jag skulle nog inte vilja att någon som inte ser något problem i att vara bödel skulle jobba med att avrätta folk. På samma sätt som jag inte vill ha slaktare eller djurförsökare som inte har något samvete gentemot djuren. Om man håller liv och död i sina händer är det väl närmast ett sundhetstecken att man reflekterar över det, och inte ser det som oproblematiskt. Och att arbeta med att avrätta människor tror jag de flesta skulle må mycket dåligt av om de inte är känslokalla.

Sen kan jag också fatta att om en närstående blivit mördad har man ett stort hat mot mördaren, men ska man låta hämndbegär styra?

Svar på tråden Människovärde