• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Bojangles

BS: Jag sa inte statlig institution.

• Danbala
    BadSector skrev 2006-07-04 16:32:19 följande:
    Du verkar sakna en del tilltro på människan. Människan kan vara god och generös UTAN att tvingas - se bara på vilka pengar som samlades in till tsunamioffren, vårt höga skattetryck till trots.
    Om människor hade mer i fickan så skulle de också ge mer, frivilligt, till organisationer och fonder till hjälp för behövande.
    "-Men det kan man ju inte lita på!".
    Nepp, det kan man inte. Men alternativet är att TVINGA av människor pengar. Det kan inte vara bättre.
    Jag har ingen tilltro till att människan är fri från människovärdestänkande, därför tycker jag skatter är mycket vackrare än välgörenhet. Staten är lite mindre emotionell än enskilda personer, vilket känns bättre. Jag tycker det är moraliskt mycket bättre att staten styr fördelningen av resurser mellan människor.

Med tanke på t.ex. reaktioner i pedofiltrådar, hur mycket ekonomiska resurser skulle forskningen kring vård av dem få om allt hängde på frivillighet?

Jag tror på människors godhet, men inte på människors smarthet. Eller så.
  • BadSector

"Staten är lite mindre emotionell än enskilda personer, vilket känns bättre."

Men du, staten representeras ju av enskilda individer redan idag. Staten är inga övermänniskor, de är bara just det - människor som du och jag.
    Att andra ska bestämma var jag ska ge mina pengar tycker jag är fel.
    Inget hindrar ju att just DU fortsätter ge till statens välgörande verksamhet. Den behöver ju inte upphöra bara för att det införs frivillighet. Litar du på att staten gör ett bättre jobb med att bestämma var dina pengar ska gå än du själv - inga problem.

Däremot tror jag nog få inte skulle byta till alternativ.. det brukar ju visa sig att staten inte är så effektiv när det finns fria alternativ att jämföra med. ;)

• Danbala
    BadSector skrev 2006-07-04 16:44:22 följande:
    Men du, staten representeras ju av enskilda individer redan idag. Staten är inga övermänniskor, de är bara just det - människor som du och jag.
    Ah, men det finns en viss utjämnings- och sanitetsfaktor i att inte en enskild person bestämmer över en given del av budgeten, utan att det är grupper som gör det. Jag litar på att staten gör ett bättre jobb med att fördela pengar efter behov än vad frivilligorganisationer gör, ja.
  • BadSector

Danbala:
    Kan jag få en kommentar till den här biten också, jag tycker den är viktig;
    Inget hindrar ju att just DU fortsätter ge till statens välgörande verksamhet. Den behöver ju inte upphöra bara för att det införs frivillighet. Litar du på att staten gör ett bättre jobb med att bestämma var dina pengar ska gå än du själv - inga problem.

• Gadget

BadSector:
    Hur löser vi problemet med de personer som inte är snälla eller älskvärda då? Vem vill stötta dem?

• BadSector

Gadget:
    Stadsmissionen hjälper redan idag mängder med människor som är varken särskillt snälla eller älskvärda.
    Du ser problem som inte finns.

• Danbala
    BadSector skrev 2006-07-04 16:52:14 följande:
    Danbala:
    Att staten bestämmer hur resurser fördelas tycker jag är rätt. Med andra ord: Jag tycker det är rätt att andra bestämmer vart den del av mina pengar som går till skatt tar vägen.
    BadSector skrev 2006-07-04 16:52:14 följande:
    Danbala:
    Nej, den behöver inte upphöra, men jag ser inget skäl till att den ens ska minska. Vem sköter en rättvis fördelning av pengar bättre än staten? Frivilligorganisationerna arbetar ju sällan för allt och alla, det finns alltid begränsningar och åsikter bakom. Givetvis med staten också, men de är så utjämnade och schysta som möjligt, ur min synvinkel.

Och ja, jag litar på att staten är mycket bättre på att se var i samhället pengar behövs och avgöra vilka resurser som är värda att satsas på än vad jag som enskild person är.
  • BadSector

Danbala:
    "Och ja, jag litar på att staten är mycket bättre på att se var i samhället pengar behövs och avgöra vilka resurser som är värda att satsas på än vad jag som enskild person är."

Du har redan sagt det.
    Den fråga du behöver ta ställning till är huruvida tvånget är något som är moraliskt försvarbart.

• Aaliyah

Om man tycker att det är jobbigt att betala skatt kan man ju alltid flytta till ett område där ingen stat finns, t.ex. till södra Somalia. Det finns nog gott om plats också för en stor del av befolkningen har flytt därifrån.

Svar på tråden Människovärde