• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Apif la deuxième

För att anhöriga ska slippa "ta lagen i egna händer" tycker jag att dödsstraff (under strängt bevakade former) ska införas.
    Jag menade inte att man ska vara en känslokall person som utan att blinka säger poff och sticker in en dödande injektion och sen går vidare utan att fundera på saken. Men i många andra länder finns det folk som utan problem klarar av jobbet som bödel och ändå är helt vanliga friska människor, och som knappast alls saknar empati för andra. De gör sitt jobb och fullbordar en dom någon annan gett, knappat utan att reflektera över det, men med den åsikten att detta bör ske.

En dödsstraffsmotståndare skulle knappast vilja bli bödel heller.

• Danbala

Apif:

Med andra ord anser du dig ha rätten att bedöma och värdera andra människor utifrån deras handlingar? Vad ger dig rätten att bestämma det? Hur vet du att du sitter inne med "rätt" skala för hur en människa ska värderas?

• trollhassel

Apif: I och för sig. Har svårt att sätta mig in i situationen bara att man kan ha en människa framför sig, se den i ögonen och göra slut på hans/hennes liv, utan att man är känslomässigt avstängd.

Jag menar, Hagamannen t ex, jag tycker det han har gjort är fruktansvärt, men om jag personligen skulle avrätta honom (en väldigt hypotetisk situation igen) så skulle jag säkerligen må skit.

• trollhassel

sorry...kom ifrån ämnet en smula inser jag...

• Apif la deuxième

Danbala i mitt första inlägg skrev jag:
    "Jag anser mig ha rätten att tycka att folk som begått kallblodigt mord har förlorat sitt människovärde. Även våldtäktsmän/kvinnor och andra våldsbrottslingar."

Så nä, det är inte med andra ord jag anser det, utan just med de orden

Jag anser att alla har rätt till sina åsikter och såhär tycker jag. Kanske något händer nångång som får mig att ändra åsikt, mn just nu är detta min åsikt och jag har precis lika stor rätt till den som nån annan har rätt att tycka att mina strumpor är fula eller att du luktar illa.

JAG själv som människa ger mig rätten att tycka det jag tycker.

Och jag respekterar givetvis era åsikter lika mycket som mina egna

• Danbala

Apif:

Men... Jag måste tjata vidare för att försöka förstå! Menar du att du anser dig ha rätten att tycka att en människa är mindre värd i dina ögon efter att den begått ett brott, eller att den faktiskt har förlorat i någon form av objektivt människovärde?

• Apif la deuxième

Återigen; JA, jag anser mig ha all rätt att tycka det. Ingen bestämmer vad jag tycker, förutom jag själv.

• Jan 39

Men det är väl ganska klart att hon tycker - varför tjata vidare ?
    Jag tycker också att man om man begår svåra brott skär bort av sitt människovärde tills inte mycket återstår.

• trollhassel

Jan 39: Tycker du man kan få tillbaks det då?

Svar på tråden Människovärde