• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • KickStart
    mulena skrev 2006-06-26 22:51:33 följande:
    Morulaja, jag håller med. men jag kan inte förstå de som blandar in personliga känslor för sitt barn m.m. människovärdet ska vara lika för alla, men tyvärr ser det inte ut så.
    Det att blanda in personliga känslor och vilja att värdera sina nära och kära lite mera än andra tror jag är en rent mänsklig koppling
    Människovärdet i sig är något som vi måste diskutera och som man inte bara får ta för givet- för det är lätt hänt att det rationaliseras bort.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Marlene B

En misshandlad 42- årig knarkare som ligger bakom containern och sover, eller en glad överlycklig 42-åring som ser varje dag som ett helt äventyr!

Alla föddes på samma sätt- sen gjorde livet det annorlunda för olika människor!

Men jag kan känna att människor som ständigt misshandlar, våldtar, mördar och ständigt lever ondskefullt, dom har iallafall i mina ögon sett inget värde alls!

• Buffybot

Morula skriver: "Människovärde är så mycket mer än bara rätt till liv.
    Det innefattar också att man inte ska diskrimineras p.g.a. ras, kön, religion, sexuell-läggning, ålder och hälsa."

Japp. Diskriminering är skit. Dödsstraff är skit. Tortyr och annan kränkande behandlig är skit. Men låt oss då diskutera dessa saker!!

...och inte nåt flummigt, hypotetiskt och odefinierbart begrepp som "människovärde".

• KickStart
    Buffybot skrev 2006-06-26 23:09:40 följande:
    Morula skriver: "Människovärde är så mycket mer än bara rätt till liv.Det innefattar också att man inte ska diskrimineras p.g.a. ras, kön, religion, sexuell-läggning, ålder och hälsa."Japp. Diskriminering är skit. Dödsstraff är skit. Tortyr och annan kränkande behandlig är skit. Men låt oss då diskutera dessa saker!!...och inte nåt flummigt, hypotetiskt och odefinierbart begrepp som "människovärde".
    Buffybot:
    Personligen tycker jag att det är svårt att diskutera sådana saker och totalt plocka bort människovärdesprincipen..
    För mig ÄR INTE det flummigt- och nej jag är inte religiös
    För mig är det en bra måttstock att utgå ifrån. Människors lika värde.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Buffybot

Trollhassel skriver: "Jag tror att det stora problemet för mig med att säga att människor har olika värde är att det antyder att det finns en skala där människor kan graderas. Vad som är plus eller minus på den skalan beror ju isåfall på bedömaren. Vad ska ett sådant synsätt vara bra för?"

För att det är ärligt! Att säga att det inte är så är bara hyckleri och fagra ord som inte leder oss någonstans! Vi människor bedöms och graderas hela tiden.

Jag inser tex att Kofi Annan eller Nelson Mandela förmodligen kommer att göra mer gott för mänskligheten än jag, (därmed inte sagt att någon har rätt att diskriminera mig för det!) Men ja, de båda är förmodligen mer värda för världsfreden än vad jag är!

• trollhassel

Och min sambo är mer "värd" för mig än Kofi Annan i så fall. Blir inte begreppet "olika värde" meningslöst när det bara handlar om personliga känslor?

Vad ska vetskapen om att Kofi Annan är mer värd för världsfreden leda till? Ska han få förtur i sjukvårdskön framför dig, mig eller min sambo?

• Buffybot

Nä. Nu ska jag gå och lägga mig. Tack för en bra diskussion! Kanske återupptar den imorgon...

Ps. Min sambo, som läste tråden, tycker att jag är ett troll. Hoppas inte ni tycker det!

• trollhassel

Buffybot: Såg att jag läst ditt förra inlägg slarvigt - "därmed inte sagt att någon får diskriminera mig..." ska nog tolkas som att Kofi Annan inte får ta gräddfilen på akuten. Sorry about that...

Kul att diskutera med dig!

Sov gott!

• Buffybot

Förlåt förlåt förlåt Såg inte Trollhassels sista inlägg, måste bara få svara på det innan jag går och lägger mig!

"Och min sambo är mer "värd" för mig än Kofi Annan i så fall. Blir inte begreppet "olika värde" meningslöst när det bara handlar om personliga känslor?"

Fast det är väl inte en personlig känsla att Kofi Annan gör större och viktigare saker än jag?! Det är väl utom all tvivel att han gör det. (Jag sitter mest och pillar mig i naveln och skriver inlägg på fl medan han typ räddar världen!)

"Vad ska vetskapen om att Kofi Annan är mer värd för världsfreden leda till? Ska han få förtur i sjukvårdskön framför dig, mig eller min sambo?"

Jajamen!

• Danbala
    trollhassel skrev 2006-06-26 19:41:15 följande:
    Danbala: Jag är inte helt säker på vart du vill komma med din fråga.
    Nej, jag undrar snarast faktiskt det jag frågar - vem som ska ha rätten att bestämma att en annan människas värde har minskat. Givetvis ligger frågan om huruvida människovärde överhuvudtaget kan minska (eller öka) i bakgrunden, men tycker man inte det är ju svaret "ingen". Tycker man däremot att ett människovärde är något föränderligt så måste det ju finnas någon, några, som kan bestämma vad en annan människa är värd.
    trollhassel skrev 2006-06-26 19:41:15 följande:
    Jag tolkar den som att du undrar om vi tycker att människovärde är något man per automatik har som människa, eller att människovärdet beror på människans handlingar och att dessa i så fall måste bedömas utifrån en slags gemensam måttstock om en människa ska kunna förlora människovärdet. Blev lite rörigt, hoppas du fattar vad jag menar.
    Ja, en "gemensam måttstock" skulle ju kunna vara ett svar på min fråga. I så fall skulle den vara intressant att diskutera.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
Svar på tråden Människovärde