Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:
Men jag skulle vilja veta vad ni menar med människovärde? Vad ÄR det för något?? Är det ett objektivt värde som alla har lika av när de föds?
Ja, det är också en synnerligen intressant, och relevant, fråga. Jag ser det som en objektiv enhet, och jag tror dessutom att det är oföränderligt. Människors rätt att på individnivå ha sina mänskliga rättigheter, att behandlas med värdighet, och att alltid betraktas som en människa lika mänsklig som andra människor.
Det främsta skälet att frågan dök upp i mitt huvud är att jag sett så fruktansvärt många här som tycker att man kan förbruka sitt värde som människa, att man kan uppnå ett tillstånd där man förvandlats från människa till monster och plötsligt inte ens är värd att bli pissad på om man brinner. Det är
det jag undrar vem som ska ha rätt att bestämma (om någon).
Jag upplever att "människovärde" är ett teoretiskt begrepp som inte fyller någon funktion förrän man definierat det och förklarat hur man omsätter "lika människovärde" i praktiken.
Jo, det blir synnerligen teoretiskt, eftersom det inte är en konkret enhet överhuvudtaget. Men även på den abstrakta nivån uttrycks ofta att någon har förverkat allt människovärde, förverkat sin rätt att leva, förverkat sin rätt att ses på som människa överhuvudtaget. Vilket är intressant. (Med andra ord finns det många som i praktiken omsätter det till att när man kommit lågt nog i värde får man torteras, hånas, hatas och avlivas.)
Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:För -lets face it- vi värderar människor olika HELA TIDEN. Vi måste det:
Läkaren som bestämmer vem som ska få den transplanterade levern- den 8årige pojken eller 50årige alkoholisten.
Jag när jag försöker hjälpa barnen ur den brinnande bussen -vem hjälper jag först? Grannens dotter eller min egen.
Mannen som förhindrade dödsskjutningen av Kofi Annan -men gjorde så att en annan person träffades.
Ah, dina exempel tangerar det jag talar om, men är inte riktigt samma sak. För motivationen bakom de val som görs är inte "Nej, grannens dotter är inte värd att leva, hon har varit så elak mot min dotter", eller "Kofi Annan är mer människa och har ett högre inneboende människovärde än N.N." Som du själv konstaterar så: Dotterexemplet handlar snarare om proximitetsprincip och dina personliga känslor och värderingar av vad som är viktigast i ditt liv, och Annan-exemplet är ett övervägande av samhällsnytta. (I det fallet tror jag snarast att det var "Skydda Annan till varje pris". Jag är i alla fall övertygad om att det
inte var så att han som förhindrade skjutningen tänkte "Ah - han där med den fula människan kan gott dö istället, han är inte värd lika mycket" och riktade skottet ditåt medvetet?)
I det första fallet är dock sannolikheten större att det finns folk som tycker att någon som är alkoholist verkligen är mindre värd som människa, så det exemplet skulle kunna vara appliverbart på det jag funderar över. Läkare har ofta en synnerligen otacksam uppgift i detta, och är antagligen de människor som funderar mest över människovärde. För poängen där är väl just att de inte ska hålla på och värdera människor moraliskt och etiskt, utan på andra grunder. Jag kan inte läkarkoderna för detta, men det gör förhoppningsvis de.

För sin egen skull (8åringen har förmodligen ett mer värdefullt liv än alkisen)
Hur motiverar du det, då?
För mig är "människovärde" något religiöst. Och jag tror inte på någon religion. Så nej, jag anser inte att alla människor har samma värde. /.../ jag tror att "människovärde" bara fyller en funktion för religiösa fanatiker, som tex använder det för att motarbeta aborter och annat.
Å-hå! Intressant vinkling på begreppet människovärde. Jag uppfattar att det används av kreti och pleti för att få en chans att hata andra och fortfarande ha gott samvete.
I och med att jag personligen tror att alla människor har samma människovärde och att det är helt oförenderligt och inte kan påverkas av något, så blir det i praktiken samma sak som att tro att det inte finns överhuvudtaget, i och för sig, så jag tycker väl egentligen som du. Om det, som jag ser det, alltid är 100% kan det ju lika gärna - för de praktiska resonemangen - vara en icke-existerande faktor.