• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Danbala
    Jan 39 skrev 2006-06-26 19:56:06 följande:
    Jag undrar om jag får tycka att Aaliyah har en väldigt naiv syn när hon tror att alla människor har lika värde ?
    Tycka bör man, annars dör man!
    Jan 39 skrev 2006-06-26 19:56:06 följande:
    ...beror på att jag träffat avskum från hela världen i världens storstäders ruggigaste kvarter och därmed fått en mer pessimistisk syn på människan än hon som möjligen bara träffat goda människor i sina akademikerkretsar. Har jag rätt eller har jag rätt ?
    Det finns faktiskt vidriga människor som kallblodigt och onödigt grymt handlar med barn och slavar och dom har, tycker jag, förlorat varje gram av det människovärde de haft.
    Men ett av de största problemen med många av de människor som begår sådana brott - handla med barn och slavar, eller behandla någon brutalt, etc., är ju att de inte respekterar eller inser att alla de människor de misshandlar har samma människovärde som de själva. De tar sig rätten att förminska sina offer till objekt eller handelsvaror. Om inte skurkarna ska få betrakta andra som mindre värda än de själva, vem har rätten att betrakta skurkarna som mindre värda p.g.a. det?
  • Danbala
    Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:
    Men jag skulle vilja veta vad ni menar med människovärde? Vad ÄR det för något?? Är det ett objektivt värde som alla har lika av när de föds?
    Ja, det är också en synnerligen intressant, och relevant, fråga. Jag ser det som en objektiv enhet, och jag tror dessutom att det är oföränderligt. Människors rätt att på individnivå ha sina mänskliga rättigheter, att behandlas med värdighet, och att alltid betraktas som en människa lika mänsklig som andra människor.

Det främsta skälet att frågan dök upp i mitt huvud är att jag sett så fruktansvärt många här som tycker att man kan förbruka sitt värde som människa, att man kan uppnå ett tillstånd där man förvandlats från människa till monster och plötsligt inte ens är värd att bli pissad på om man brinner. Det är det jag undrar vem som ska ha rätt att bestämma (om någon).
    Jag upplever att "människovärde" är ett teoretiskt begrepp som inte fyller någon funktion förrän man definierat det och förklarat hur man omsätter "lika människovärde" i praktiken.
    Jo, det blir synnerligen teoretiskt, eftersom det inte är en konkret enhet överhuvudtaget. Men även på den abstrakta nivån uttrycks ofta att någon har förverkat allt människovärde, förverkat sin rätt att leva, förverkat sin rätt att ses på som människa överhuvudtaget. Vilket är intressant. (Med andra ord finns det många som i praktiken omsätter det till att när man kommit lågt nog i värde får man torteras, hånas, hatas och avlivas.)
    För -lets face it- vi värderar människor olika HELA TIDEN. Vi måste det:
    Läkaren som bestämmer vem som ska få den transplanterade levern- den 8årige pojken eller 50årige alkoholisten.
    Jag när jag försöker hjälpa barnen ur den brinnande bussen -vem hjälper jag först? Grannens dotter eller min egen.
    Mannen som förhindrade dödsskjutningen av Kofi Annan -men gjorde så att en annan person träffades.
    Ah, dina exempel tangerar det jag talar om, men är inte riktigt samma sak. För motivationen bakom de val som görs är inte "Nej, grannens dotter är inte värd att leva, hon har varit så elak mot min dotter", eller "Kofi Annan är mer människa och har ett högre inneboende människovärde än N.N." Som du själv konstaterar så: Dotterexemplet handlar snarare om proximitetsprincip och dina personliga känslor och värderingar av vad som är viktigast i ditt liv, och Annan-exemplet är ett övervägande av samhällsnytta. (I det fallet tror jag snarast att det var "Skydda Annan till varje pris". Jag är i alla fall övertygad om att det inte var så att han som förhindrade skjutningen tänkte "Ah - han där med den fula människan kan gott dö istället, han är inte värd lika mycket" och riktade skottet ditåt medvetet?)

I det första fallet är dock sannolikheten större att det finns folk som tycker att någon som är alkoholist verkligen är mindre värd som människa, så det exemplet skulle kunna vara appliverbart på det jag funderar över. Läkare har ofta en synnerligen otacksam uppgift i detta, och är antagligen de människor som funderar mest över människovärde. För poängen där är väl just att de inte ska hålla på och värdera människor moraliskt och etiskt, utan på andra grunder. Jag kan inte läkarkoderna för detta, men det gör förhoppningsvis de.
    För sin egen skull (8åringen har förmodligen ett mer värdefullt liv än alkisen)
    Hur motiverar du det, då?
    För mig är "människovärde" något religiöst. Och jag tror inte på någon religion. Så nej, jag anser inte att alla människor har samma värde. /.../ jag tror att "människovärde" bara fyller en funktion för religiösa fanatiker, som tex använder det för att motarbeta aborter och annat.
    Å-hå! Intressant vinkling på begreppet människovärde. Jag uppfattar att det används av kreti och pleti för att få en chans att hata andra och fortfarande ha gott samvete.

I och med att jag personligen tror att alla människor har samma människovärde och att det är helt oförenderligt och inte kan påverkas av något, så blir det i praktiken samma sak som att tro att det inte finns överhuvudtaget, i och för sig, så jag tycker väl egentligen som du. Om det, som jag ser det, alltid är 100% kan det ju lika gärna - för de praktiska resonemangen - vara en icke-existerande faktor.
  • Danbala
    Buffybot skrev 2006-06-26 21:36:00 följande:
    Det förvånar mig att ts och flera andra här med i övrigt ganska radikala värderingar, försvarar ett sånt uppenbar konservativt och gammalkristligt begrepp som "människovärde".
    Ah ja, förhoppningsvis har du i mitt förra svar till dig nu fått en förklaring på varför jag tyckte det var värt att diskutera det.

Jag är faktiskt inte ens intresserad av diskussionen om folks människovärde (som jag beskrev det i mitt förra svar) kan minskas eller ökas, jag är ute efter att de som tycker det ska förklara vem som ska få bestämma och värdera andra människor och deras rätt att bli behandlade humant - om man utgår från (som en del) att det finns sätt att avgöra att någon förbrukat sin rätt att betraktas som en människa, måste det ju finnas vissa som har rätten att bestämma det. Det är den frågan jag började fundera över.
  • Danbala
    trollhassel skrev 2006-06-26 22:40:10 följande:
    Jag tror att det stora problemet för mig med att säga att människor har olika värde är att det antyder att det finns en skala där människor kan graderas. Vad som är plus eller minus på den skalan beror ju isåfall på bedömaren. Vad ska ett sådant synsätt vara bra för?
    Precis just den frågan jag vill ha svar på också! Finns det en global allmänmänsklig måttstock (som du nämnde förut) för människovärde?

Start (blir född): 100%
    Snattar godis för tre kronor på Konsum: -0,37%
    Sliter vingarna av en fjäril: -1,07%
    Hjälper tant över gatan: +0,87%
    ...osv...

Eller, alternativ två: Finns det en moralisk elit, några som sitter på en absolut sanning om människor, "rätt och fel", som kan bedöma och fördöma andra?

Eller finns det andra alternativ för hur man resonerar när man tycker att en del människor har rätt att avgöra att "monstren" ska dö, för att "monstren" i sin tur en gång har brustit i att uppfatta att andra människor är lika värda att leva som de själva?
  • Danbala
    Buffybot skrev 2006-06-26 22:45:48 följande:
    Men om överlevnadsmöjligheterna faktiskt är större för alkisen? Låt oss säga att det är ganska enkelt att sätta in en ny lever på honom och han blir pigg och kry igen (tills han super sönder den också), medan 8-åringens cancer gör att det bara är 50 % chans att han överlever med den nya levern. Då är ju hans överlevnadsmöjligheter mindre, vilket betyder att han OBJEKTIVT borde prioriteras ner?....
    Det där "tills han super sönder den igen" är ju ett objektivt mått i det exemplet också. Risken för att den levern är pajad, av alkisen, inom ett år, måste ju vägas in i det. Avgörs det att risken inte är stor, så är det kaske så att han ska få levern, inte den 8-åriga pojken, ja.
  • Danbala

Apif:

När jag läst om mina frågor till dig inser jag precis just exakt hur dumma de blev! Jag ställde fel fråga. Den verkade rätt i mitt huvud igår kväll. (Matlagningens fel, tror jag.)

Jag gör ett nytt försök:
    Att du har rätt att tycka att en människas värde har minskats p.g.a. handlingar den utfört - vad får det för praktisk betydelse? Innebär det att din åsikt ska styra hur människan ska behandlas av samhället (vilket straff den ska få, t.ex.) eller innebär det att du i och med åsikten också tycker att du har rätten att behandla den människan som något annat än en människa? Eller innebär det något annat praktiskt?

Det var faktiskt det jag undrade, hur jag trodde att jag skulle få svar på det genom att fråga som jag gjorde är för mig idag ett mysterium.

• Jan 39

Om alla har samma människovärde hela tiden oavsett hur de handlar i livet så har begreppet människovärde ingen som helst innbörd! Eller hur ?
    Ett värde uttrycker en slags placering på en skala enligt mig.
    Har jag fel ?

Sedan vem som ska avläsa denna skala och människornas värde på densamma vill jag inte ttra mig om. Kanske Allah, kanse Gud, kanske Tor och Allfader Oden ?

Koffi Annan har väl skött sig bra men är en omständigheternas mes
    och fånge. För mig har min sambo och mina vänner - också här på Fl-långt större värde än Koffi eller Bush.

• Celestina

Vill åter igen påstå att så länge världen är byggd utifrån materialism, kapitalism, och maktgirighet, så kommer ett lika, ett rättvist människovärde vara likt en dröm och en förhoppning. Om människor var lika värda i denna värld, skulle alla ha samma förmåner, rättigheter och skyldigheter, men så är det väl inte?
    Människovärde verkar vara en moralisk känsla som bor i en individs hjärta, en omtanke, ett förstående, byggt på varma, kärleksfulla känslor.
    De som inte bär på sådana inre känslor för sin medmänniska skiter nog högaktningsfullt i det kallas människovärde, och se på all den kriminalitet, allt våld, all orättvisa.., hela begreppet synes vara väldigt individuellt, och försvinner sakta men säkert då allt fler inte finner ngn "vinst" i ett sådant tänkande, eller sådana känslor.

• BadSector

Jag tror det är svårt att tala om "objektiva människovärden".
    Mina familjemedlemmar är värda många gånger mer för mig än en person långt borta jag inte känner, och det motsatta gäller självaklrt också - Den personen sätter ju ett mycket större värde på de sina än mig och de mina.
    Ganska självklara saker egentligen, om man vågar släppa "allas lika värde" som vi matats med i skolan.

• Danbala
    Jan 39 skrev 2006-06-27 19:28:40 följande:
    Om alla har samma människovärde hela tiden oavsett hur de handlar i livet så har begreppet människovärde ingen som helst innbörd! Eller hur ?
    Ett värde uttrycker en slags placering på en skala enligt mig.
    Har jag fel ?
    Nej, du kan ju inte ha fel i hur det är enligt dig. Eftersom jag ser människovärde och mänskliga rättigheter som något icke kompromissbart och icke mätbart (med andra ord helt meningslöst) så har det ingen innebörd för mig i det att jag inte tycker att det finns skillnader i människovärde människor emellan.
    Sedan vem som ska avläsa denna skala och människornas värde på densamma vill jag inte ttra mig om. Kanske Allah, kanse Gud, kanske Tor och Allfader Oden ?
    Det är det här jag undrar. Om människovärde kan förändras, om det är något på en skala, något som någon kan förändra - om man har den synen på det, så måste man väl också veta hur det ska gå till?
    För mig har min sambo och mina vänner - också här på Fl-långt större värde än Koffi eller Bush.
    Ja, men det är vad olika människor har för värde i ens eget personliga liv, det är ju en helt annan sak!
Svar på tråden Människovärde