• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • trollhassel

Jan39: Om man försatt sig i en sådan situation att man förlorat sitt människovärde, ska det innebära några speciella konsekvenser då? Ska man behandlas annorlunda pga det?

• Mjao

jag anser att ingen har den rätten, för alla människor har lika värde. tyvärr är det inte alltid så i praktiken men jag anser ändå att alla människor är lika mycket värde, ung som gammal, svart som vit, kort som lång, barn som pedofil.

sen är det klart att ens nära och kära har ett större "värde" för en men något annat vore ju konstigt.

• Aaliyah

Fortsättning på inlägg 40; däremot kanske man inte kan tro på allt vad folk säger alltid.

• Buffybot

Men jag skulle vilja veta vad ni menar med människovärde? Vad ÄR det för något?? Är det ett objektivt värde som alla har lika av när de föds?

Jag upplever att "människovärde" är ett teoretiskt begrepp som inte fyller någon funktion förrän man definierat det och förklarat hur man omsätter "lika människovärde" i praktiken.

För -lets face it- vi värderar människor olika HELA TIDEN. Vi måste det:
    Läkaren som bestämmer vem som ska få den transplanterade levern- den 8årige pojken eller 50årige alkoholisten.
    Jag när jag försöker hjälpa barnen ur den brinnande bussen -vem hjälper jag först? Grannens dotter eller min egen.
    Mannen som förhindrade dödsskjutningen av Kofi Annan -men gjorde så att en annan person träffades.

Alla dessa personer gör val baserade på att det INTE finns något objektivt människorvärde -utan att alla människor är OLIKA värda. För sin egen skull (8åringen har förmodligen ett mer värdefullt liv än alkisen), för mig själv (min dotter är viktigare än grannens), eller för mänskligheten (det är viktigare att Annan överlever än cykelbudet som råkade komma emellan).

För mig är "människovärde" något religiöst. Och jag tror inte på någon religion. Så nej, jag anser inte att alla människor har samma värde.

Dämed inte sagt att jag är fashist. Absolut inte. Men jag tror att "människovärde" bara fyller en funktion för religiösa fanatiker, som tex använder det för att motarbeta aborter och annat.

• Buffybot

Så som svar på ts fråga: Nej, ingen har RÄTT att bestämma vem som har mer eller mindre värde. Men vi gör det alla hela tiden ändå. Därför anser jag att det är ett förlegat begrepp.

• mulena

Jag tycker att människovärdet är konstant och lika (bör vara) Det är inget som man kan ha mindre eller mer.
    Alla människor ska ha lika värde. (men tyvärr har de det ej, Kungen är tex. mer värd än en brottsling)

Jag tycker däremot att människor kan vara mer eller mindre onda/goda, men deras människovärde ska inte påverkas av detta.

• Aaliyah

Hm, Buffybot. Att det finns ett människovärde betyder ju inte att man måste tycka precis lika bra om alla människor.

• trollhassel

Buffybot: Det är som du säger, vad människovärde betyder beror på vad man lägger i begreppet.

Personligen så borde jag kanske använda termen "livsvärde" istället för människovärde. För mig är ett människoliv, eller livet överhuvudtaget, något stort och ömtåligt som bör behandlas med respekt. Jag anser inte att vi människor står över alla andra arter bara för att vi är människor.

Däremot tycker jag inte man kan gradera människors värde sinsemellan beroende på hur goda/onda/smarta/dumma de är. Visst gör man inför sig själv bedömningar som de du beskriver, ibland rent instinktivt, men jag ser det som problematiskt och icke önskvärt att omsätta dessa i verkligheten. Om jag fick välja mellan att rädda min bästa vän eller Kofi Annan skulle jag nog välja min bästa vän trots att han kanske inte gör något för resten av mänskligheten.

• Buffybot

Aaliaya: Nähä? Men vad ÄR människovärde då? Om inte att tycka olika om olika människor -och därmed behandla dem därefter??

• Aaliyah

Buffyboot; oavsett vad jag som person tycker om olika människor erkänner jag deras rätt att leva och att bli humant behandlade. Det är människovärde för mig.

Svar på tråden Människovärde