• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Buffybot

Trollhassel skriver: "Visst gör man inför sig själv bedömningar som de du beskriver, ibland rent instinktivt, men jag ser det som problematiskt och icke önskvärt att omsätta dessa i verkligheten."

Om det är icke önskvärt, hur ska då läkaren prioritera mellan den cancersjuka 8-åringen och den 60-årige alkisen som är inne för 10e gången för att han alltid hamnar i slagsmål på fyllan. Ska han dra lott? Eller ska han göra en subjektiv bedömning?

Jag menar att läkare gör dessa prioriteringar hela tiden. Ska vi förbjuda dem att göra det?

• Apif la deuxième

Ja jag tycker som Aaliyah, med den skillnaden att jag anser att en person kan förlora sitt människovärde.

Men i grunden är inte mitt barn mer värt än din mormor. Jag är inte mer värd än Fredrik Ljungberg. Min mamma är inte mer värd än dig.
    För mig är ju mitt liv och mina närmastes liv viktigare än andras liv, men helt allmänt så vet och anser jag att det inte är så. Givetvis skulle jag rädda mitt eget barn framför en annans barn men det är en egoistisk handling, det betyder inte att jag anser att mitt barn har mer rätt att leva, utan att jag tycker det vore värre för mig om mitt barn dog än om någon annans barn dog.

• Buffybot

Aaliyah:

Absolut. Det tycker jag också. Alla människor har rätt att leva och bli humant behandlade. Men det är inte detsamma som att de har LIKA VÄRDE.

Vi prioriterar hela tiden. Varför inte erkänna det, och istället diskutera utifrån vilka grunder vi gör dessa prioriteringar (tex om det är kön, etnicitet, klass etc) istället för att hävda att "alla människor har lika värde". För det har de ju inte.

• Celestina

Om alla människor hade samma värde i världen, då skulle väl inte den största delen av mänskligheten fattas vanligt rent dricksvatten, medans den mindre delen av människorna på jorden knappt ägnar en tanke åt en sådan självklarhet?
    Håller faktiskt med Buffyfot i att "människovärde"-begreppet har en religiös klang, att det är ngt abstrakt, en vacker melodi kring hur något drömlikt skulle vara, och glider långt bort från det, det egentligen vill betyda. Att även om intentionen finns hos gemene man att ett lika människovärde ska, eller bör finnas.., så gör det ju inte det, det är mer likt en sockersöt förhoppning...
    Kommunism kanske då är det närmaste man kan komma ifråga om lika människovärde? Lika fördelning, men var det samma förutsättningar?

• Buffybot

Apif skriver: "Givetvis skulle jag rädda mitt eget barn framför en annans barn men det är en egoistisk handling, det betyder inte att jag anser att mitt barn har mer rätt att leva..."

Exakt! Det är det som är min poäng.
    Men till skillnad från dig så tycker jag inte att det finns något bakomliggande odefinerbart religöst "människovärde". Utan allting är subjektiva bedömningar från fall till fall.

Det förvånar mig att ts och flera andra här med i övrigt ganska radikala värderingar, försvarar ett sånt uppenbar konservativt och gammalkristligt begrepp som "människovärde".

• trollhassel

Buffybot: Men när läkaren gör denna bedömning (som jag tycker är riktig) behöver det ju inte bero på att h*n tycker 8-åringen är mer VÄRD eller en bättre människa än alkisen, bara att läkaren ser chanserna som större att behandlingen ska leda någonvart.

Apif: "Men i grunden är inte mitt barn mer värt än din mormor. Jag är inte mer värd än Fredrik Ljungberg. Min mamma är inte mer värd än dig.
    För mig är ju mitt liv och mina närmastes liv viktigare än andras liv, men helt allmänt så vet och anser jag att det inte är så. Givetvis skulle jag rädda mitt eget barn framför en annans barn men det är en egoistisk handling, det betyder inte att jag anser att mitt barn har mer rätt att leva, utan att jag tycker det vore värre för mig om mitt barn dog än om någon annans barn dog."

Amen! Detta kan jag också skriva under på.

• Celestina

Alltså.., kommunism i det avseende att alla skulle ha samma rättigheter, rättvist fördelat, lika för alla, varken mer eller mindre. En "ytlig", mer "praktisk" människovärde-fördelning, utan några djupare aspekter i det hela..
    Men det funkade väl inte så bra det heller.., kommunismen, även om tanken var god.
    Skulle tro att så länge det finns materialism, kapitalism, och olika maktpositioner i samhällena runtomkring, då urholkas denna förhoppning, att göra anspråk på lika människovärde.

• Buffybot

Trollhassel: "Men när läkaren gör denna bedömning (som jag tycker är riktig) behöver det ju inte bero på att h*n tycker 8-åringen är mer VÄRD eller en bättre människa än alkisen, bara att läkaren ser chanserna som större att behandlingen ska leda någonvart".

Alltså, Jag tror att vi tycker samma sak. Bara det att jag inte kan förstå vad detta värde ÄR... bortom att prioriteras olika??... Vad är skillnaden?

• trollhassel

Buffybot: Hmm...jag tror att jag menar såhär: Om vi tar situationen med barnet och alkisen igen, så kan man se det på två sätt.

1. Barnet är mer värt än alkisen och får därför levern. Att barnet är mer värt kan man då motivera med att barnet är yngre, inte får skylla sig själv för att det har supit etc. Men då blir det en subjektiv bedömning av barnet/alkisen som personer och ett beslut styrt av ens egna synpunkter på hur de har levt sina liv.

2. Man räknar helt krasst på vem som har störst överlevnadsmöjligheter, dels med tanke på ålder och dels med tanke på alkoholvanor. Det blir då enligt min åsikt ett mer objektivt (men naturligtvis inte helt objektivt) beslut.

Även om man via dessa båda tankegångar kommer fram till samma sak och i båda fallen gör en prioritering så tycker jag ändå att de är annorlunda, alternativ 2 är mindre baserat på känslor och mer på fakta som jag ser det.

Det är nog det bästa sättet jag kan förklara det på.

• KickStart

I grunden anser jag att alla människor har samma värde. Det värdet ändras inte p.g.a. en människas handlande.
    För har/hade isof människor typ Dalai Lama, Moder Theresa, Gandi och deras gelikar mera värde än t.ex medelsvensson?

När det gäller prioriteringar inom vården så grundar dessa sig inte endast på människorvärdet- för då skulle det bli i det närmaste omöjligt att bestämma vem som ska t.ex levern.
    Där utgår man ifrån bl.a. HUR sjuk personen är, VILKA chanser personen har att bli frisk efter operationen, Vilka chanser personen har att KLARA operationen och också givetvis andra förutsättningar så som OM levern passar etc.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden Människovärde