• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Jan 39

Ja kanske, om man som mannen från Alcatraz ägnar resten av sitt liv åt botgöring.
    Spelad av Burt Lancaster tror jag.

• trollhassel

Danbala: Jag är inte helt säker på vart du vill komma med din fråga.

Jag tolkar den som att du undrar om vi tycker att människovärde är något man per automatik har som människa, eller att människovärdet beror på människans handlingar och att dessa i så fall måste bedömas utifrån en slags gemensam måttstock om en människa ska kunna förlora människovärdet.

Blev lite rörigt, hoppas du fattar vad jag menar.

• Danbala

Apif:

Vilket av dem tycker du?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Jan 39

Jag undrar om jag får tycka att Aaliyah har en väldigt naiv syn när hon tror att alla människor har lika värde ?
    Jag anser att det är uppåt väggarna fel men tror att vår skillnad i åsikt beror på att jag träffat avskum från hela världen i världens storstäders ruggigaste kvarter och därmed fått en mer pessimistisk syn på människan än hon som möjligen bara träffat goda människor i sina akademikerkretsar. Har jag rätt eller har jag rätt ?
    Det finns faktiskt vidriga människor som kallblodigt och onödigt grymt handlar med barn och slavar och dom har, tycker jag, förlorat varje gram av det människovärde de haft.

• Jan 39

PS. Nej jag ÄR inte Burt L. Jag bara liknar honom. Tror också att Aaliyah inte ÄR Marilyn M - Hon är bara väldigt lik

.

• trollhassel

Men...det finns alltid anledningar bakom varför människor begår avskyvärda handlingar. Jag menar inte att det ursäktar handlingarna, men det kan ju förklara dem. Är det inte väl hårt att säga att mördare/slavhandlare/våldtäktsmän inte längre är värda någonting?

• Jan 39

Nej det är inte väl hårt. Rättvist.

• Aaliyah

Jan39; det är nog du som har en naiv syn om du tror att man bara hittar goda människor i akademikerkretsar. Jag tycker annars att man, ju fler människor med olika bakgrund man träffar, blir mer och mer imponerad av människans styrka, särart och inneboende värdighet.

Svar på tråden Människovärde