• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • trollhassel

Jag tror att det stora problemet för mig med att säga att människor har olika värde är att det antyder att det finns en skala där människor kan graderas. Vad som är plus eller minus på den skalan beror ju isåfall på bedömaren. Vad ska ett sådant synsätt vara bra för?

• KickStart
    trollhassel skrev 2006-06-26 22:40:10 följande:
    Jag tror att det stora problemet för mig med att säga att människor har olika värde är att det antyder att det finns en skala där människor kan graderas. Vad som är plus eller minus på den skalan beror ju isåfall på bedömaren. Vad ska ett sådant synsätt vara bra för?
    Jag tror att vi lite till mans har lite av det tänkandet på det personliga planet. Med det menar jag att vi tenderar att värdera nära och kära högre än andra. Problemet vore om ett sådant tänkande fick styra samhället i stort. DÅ skulle det bli problem.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Buffybot

Trollhassel: Hm... ok. Men om överlevnadsmöjligheterna faktiskt är större för alkisen? Låt oss säga att det är ganska enkelt att sätta in en ny lever på honom och han blir pigg och kry igen (tills han super sönder den också), medan 8-åringens cancer gör att det bara är 50 % chans att han överlever med den nya levern. Då är ju hans överlevnadsmöjligheter mindre, vilket betyder att han OBJEKTIVT borde prioriteras ner?....

Ja, jag vet att exemplet känns både konstruerat och krystat , men min poäng är (fortfarande) att det INTE FINNS någon OBJEKTIVITET i detta. I den praktiska verkligheten är allt subjektiva bedömningar.

...om man inte tror att Gud "skapade alla människor lika" alltså. Men det gör inte jag.

• KickStart
    Buffybot skrev 2006-06-26 22:45:48 följande:
    Trollhassel: Hm... ok. Men om överlevnadsmöjligheterna faktiskt är större för alkisen? Låt oss säga att det är ganska enkelt att sätta in en ny lever på honom och han blir pigg och kry igen (tills han super sönder den också), medan 8-åringens cancer gör att det bara är 50 % chans att han överlever med den nya levern. Då är ju hans överlevnadsmöjligheter mindre, vilket betyder att han OBJEKTIVT borde prioriteras ner?....Ja, jag vet att exemplet känns både konstruerat och krystat , men min poäng är (fortfarande) att det INTE FINNS någon OBJEKTIVITET i detta. I den praktiska verkligheten är allt subjektiva bedömningar. ...om man inte tror att Gud "skapade alla människor lika" alltså. Men det gör inte jag.
    Buffybot:
    Det finns inget som inte säger att alkisen kan komma att prioriteras före barnet.
  • trollhassel

MorulaAilith: Ja, helt klart.

• mulena

Jag tolkar människovärdet mer som värdet på själva livet hos varje människa och det värdet bör ju vara lika. livsvärdet, som någon annan skrev, tror jag.

Inte mitt personliga förhållande till olika människor, utan just ALLA människors lika rätt till liv.

• trollhassel

Morula: mitt förra svar var på inlägg 62

• KickStart

Människovärde är så mycket mer än bara rätt till liv.
    Det innefattar också att man inte ska diskrimineras p.g.a. ras, kön, religion, sexuell-läggning, ålder och hälsa.

• mulena

Morula
    ja, jag håller med. men jag kan inte förstå de som blandar in personliga känslor för sitt barn m.m.

människovärdet ska vara lika för alla, men tyvärr ser det inte ut så.

• trollhassel

Buffybot: Ja i det fallet du nämner blir ju beslutet mer komplicerat. Om det är så att levern passar bättre för alkisen så kanske man ska ge honom/henne en chans att få den och INTE supa sönder den. Människor kan ju förändras också.

Och nej, jag är inte religiös.

Svar på tråden Människovärde