• Anonym

Menskopp

Har precis fått hem min menskopp, har inte fått tillfälle att testa den än.
    Jag undrar om den verkligen inte känns?  Jag trode att den skulle sitta som en tampong ungefär, men den ska ju sitta längre ner.
    Ni som testat, känns den verkligen inget alls?

• Svar på tråden Menskopp
  • LyNxQ

Kanske den är för stor? Har du hört med de på menskopp.se? De har kanske något smart råd?

• Hannamia

Men TS, är det inte fel storlek du har då? Jag har inte varit med från början här, det kanske ni redan har diskuterat....

• Anonym

Jo, jag börjar misstänka att det är storleken som är fel Fundersam

• mamma till j

Den här tråden fick mej inspirerad att plocka fram min menskopp ur skåpet igen. Jag har bara testat den några gånger, men gillade den inte eftersom jag inte fick den att hålla tätt. Igår började min mens och idag satte jag in menskoppen. Skall väl ge de en chans nu då efter att ha haft en paus från den i några månader. Just nu känns det bra, eller jag känner inte av den alls. Så då kan jag ju hoppas på att den sitter rätt... Ska testa era tips här och hoppas på att få den att sitta rätt och hålla tätt i fortsättningen.

• Hannamia

Urk, vet ni vad som nyss hände mig? Jag stod hos grannen och pratade och kände att koppen började läcka. Gick hem, in på toa, och då visade det sig att den har VÄNT sig inuti mig! Öppningen låg nedåt! Åh, så äckligt! Jag fattar inte hur det kunde bli så, antingen är jag alldeles för "stor" och det är dags för knipövningar , eller så kanske jag tryckte den lite för högt, lite mer likt en tampong. Men för det ska den väl inte vända sig???

Äckligt var det i alla fall.....

• Robinsyster

hannamia..

är det sant? Nej fy bubblan...... det får ju inte hända.
    Hur kul är det.....
    känns ju inte alls någe säkert...

• Hannamia

Ja, det är sant, det var så äckligt! Först hittade jag den inte.... *uäsch*

• Vicryl

Hannamia:

Jag har också haft problem att hitta min kopp ibland. Den har inte direkt vänt sig, men den har vandrat så långt upp i mig så att jag nästan inte nått den. Dessutom har den liksom sjunkit långt bak... vet inte hur jag ska förklara det, men det känns inget vidare när det händer.

Låter ju inget kul att koppen kan vända sig, den borde ju hållas på rätt köl tycker man. Jag tycker du ska maila till hemsidan och berätta att det hänt.

• Robinsyster

Ni som har och fått era att funka...

Hur lång tid tog det för er innan ni fick in rätta "snitsen"??
    och ska den hålla helt tätt eller måste man alltid ha trosskydd eller liknande???

Tyckte min hade åkt lite långt upp... (det stod ju at den Inte skulle sitta som en tampong) så jag skulle dra ut den lite men fy fan... det går ju inte....hur ska man få ut den sen? och samtidigt hålla kvar allt blod i den?
    vette sjutton vad jag gett mig in på.

• helene306
    Robinsyster skrev 2006-08-11 07:34:32 följande:
    Ni som har och fått era att funka...Hur lång tid tog det för er innan ni fick in rätta "snitsen"?? och ska den hålla helt tätt eller måste man alltid ha trosskydd eller liknande???Tyckte min hade åkt lite långt upp... (det stod ju at den Inte skulle sitta som en tampong) så jag skulle dra ut den lite men fy fan... det går ju inte....hur ska man få ut den sen? och samtidigt hålla kvar allt blod i den?vette sjutton vad jag gett mig in på.
    Jag har aldrig haft direkta problem med min kopp. Det var lite trixigt i början innan jag fick in snitsen, men sen har det gått bra. Andra mensen satt det perfekt, men vid vissa tömningar kan jag få in koppen fel. Då tar jag ut den och börjar om, det går oftast lättare och snabbare än att greja omkring. Jag har aldrig använt trosskydd i samband med koppen, den ska hålla helt tätt.

För att ta ut den får man krysta fram den lite om den kommit långt upp, få tag i botten, sen snurrar jag den samtidigt som jag drar den neråt. När den kommer ut vinklar jag den lite uppåt och tar ut den. Oftast är allt kvar i koppen, är den riktigt full kan det rinna över lite, men det hamnar ju i toan så det är ingen fara.

Ge det lite tid! När jag provade koppen första gången blev jag nästan förbannad för att jag inte fick in den rätt, den vecklade inte ut sig, och jag höll på att skicka tillbaka den. Sen räknade jag till 10 och började om Du får in tekniken snart!
    Att våga är att leva!
  • Mint

Min funkade redan från början men insättning och uttagning gjorde rätt ont första och andra mens-omgången. Jag har aldrig trosskydd eller binda, min menskopp läcker inte om den vecklat ut sig helt och om jag tömmer den tillräckligt ofta.

• Hannamia

Jag känner mig inte särskilt säker på min, jag har alltid trosskydd också... Men det verkar som att många har "fått till det" riktigt första andra mensen, så jag ska hålla ut tills dess!

• Linslusa

Vad är en menskopp???

Det kanske står på någon rad nånstans men orkar inte läsa igenom 173 inlägg

• LyNxQ

Åh vad jag var förbannad på min menskopp nyss! Det brukar ju fungera så bra att sätta in den! Men nu fick jag den inte att veckla ut sej.. Kanske har lufthålen blivit igentäppta (orkade inte hitta nåt att peta med, ska prova det vid nästa tömning)

Efter säkert 5 försök kom jag på vad felet kunde vara, och vips, så vecklade den ut sej!
    Jag lät den börja veckla ut sej precis när jag fått in näsan hela innanför slidöppningen. Om jag tryckte in menskoppen helt medans den fortfarande var ihopvikt ville den inte veckla ut sej..
    ---Så ni som har 'utvecklingsproblem', testa att låta koppen börja veckla ut sej tidigare! (det går bra att putta in den lite sen)----

(men som sagt kan det bero på igentäppta lufthål oxå..

• helene306
    LyNxQ skrev 2006-08-14 16:54:44 följande:
    Åh vad jag var förbannad på min menskopp nyss! Det brukar ju fungera så bra att sätta in den! Men nu fick jag den inte att veckla ut sej.. Kanske har lufthålen blivit igentäppta (orkade inte hitta nåt att peta med, ska prova det vid nästa tömning)Efter säkert 5 försök kom jag på vad felet kunde vara, och vips, så vecklade den ut sej!Jag lät den börja veckla ut sej precis när jag fått in näsan hela innanför slidöppningen. Om jag tryckte in menskoppen helt medans den fortfarande var ihopvikt ville den inte veckla ut sej..---Så ni som har 'utvecklingsproblem', testa att låta koppen börja veckla ut sej tidigare! (det går bra att putta in den lite sen)----(men som sagt kan det bero på igentäppta lufthål oxå..
    Jag brukar göra som du skriver, att låta koppen veckla ut sig i slidöppningen. Funkar bäst här!
    Att våga är att leva!
  • LyNxQ

Tror att det är så jag brukar göra, för oftast är det inga som helst problem att montera... (haha, det är väl för att jag tappar taget om koppen.. och det verkar ju funka bäst!)

• Hannamia

Precis så gör jag också: låter den veckla ut sig när jag nästan "tappar greppet", och sen puttar jag in den en liten bit!

Svar på tråden Menskopp