• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • Tindrande

jag har 2,5 år mellan mina, tycker det är ganska tätt.
    Vi ville ha det så pga att de skulle kunna leka med varandra.
    Mellan mig och min bror är det 5år, och inte förens när vi blev stora så har vi kunnat umgås ordentligt. Även om vi lekte och så ibland, så är skillnaden ganska stor.

• Treklövern

Usch då.... JAg har ju pseudotwins.. (ang psykolog..)

Ehh, ja varför tättisar. Kunde ju inte beställa tvillingar.. Har stort hopp mellan nr 1 och 2 (5,5 år) ville ha bebisar..

Skulle gärna berikas med ett par tättisar till...

• Thaleia

För min del beror det nog på hur jag själv haft det. Vi är tre systrar där det skiljer 2 år mellan mig och mellansyrran och ett år mellan mellansyrran och lillsyrran. Vi har vait väldigt nära varandra och haft jättekul tillsammans. Därför kände jag att jag också ville ha tätt mellan mina.

• ebben

kan ju svara för min del.
    Vi hade en dotter redan ,men fick till en bror först då hon var nästan 8 år. Hade då ätit pergotime till o från i 2 år,o hunnit bli över 30 år?!
    Så vi ville ha ett 3e barn o chansade på att det får "komma då det kommer"! o då blev det tätt-16 månader mellan 2a o 3e barnet!

så jag känner INTE det där att "jag vill ha småbarnsåren avklarade",eller det du skrev.......

• SuperMumy

Skönt att höra andra argument än de jag nämnde här uppe. Jag bor kanske i en extrem kommun........

• Lindhis

Vi har 2 år mellan våra barn och valde det mycket för att jag ville att det förhoppningsvis skulle få glädje av varandra och det har de jätte mycket.

Jag har även svårt att bli gravid så vi har tacksamt tagit i mot barnen när de velat komma till oss.

Sen kan jag säga att jag tycker det har varit skönt att ha samma sgi då jag inte alls kan jobba 6 månader heltid  och få tillbaks den jag hade när förste födde då jag bytt jobb och nu jobbar inom den offentliga sektorn, vården och tidigare inom privat, natt på industri. Så min årsinkomst slår på över 100 000 kr och då jobbar jag heltid nu med.

• Tygtiiger

Vi har valt att vänta (vill ha minst 3 år emellan) för att vi vill känna att varje barn får vara liten i lugn och ro, och för att varje barn ska få ha sina kompisar ifred, få gå igenom sina "kriser" (alltså börja skolan, bli tonåring etc) själv utan att ha någon som gör samma sak samtidigt.
    Sedan är vi medvetna om att man inte får barn på beställning, och om vi väntar för länge kanske det inte blir något syskon. Det vore isåfall helt ok det också, även om det så klart vore roligt med ett barn till så småningom.

• SuperMumy

TygTiger: Håller med dig, vi har haft samma tanke.

• Anonym (13 månader)

Vi har 13 månader mellan våra,
    men inte pga ngn av dom anledningarna du uppgav!

Vår yngsta blev till trots skydd helt enkelt,
    vi blev lite chockade, men nu i efterhand skulle
    vi inte vilja ha det annorlunda!

Dom har jätte stor glädje av varandra (yngsta e 2,5)
    men det har varit kämpigt, men mest vid sjukdomar!

Däremot skulle vi inte göra om det
    utan vill nu vänta 1-2 år med att bli gravida.

• Celindan

Vi kommer få ca 20 månader mellan barnen. Alldeles planerat o önskat med två täta födslar.
    ang. din första fråga: Jag njuter av småbarnsåren, även om jag inte alltid är lycklig åt bajsblöjor, vaknätter, att barnet aldrig lyssnar o man får jaga henne när hon inte sitter i vagnen. Det är en del av föräldraskapet, men jag vill inte ha en unge i skolåldern när nästa lilla kommer, och både hjälpa till med läxor OCH springa upp tre ggr/natt med läckande tuttar...Jag vill ta allt i ett svep! Betyder inte att jag inte njuter av barnen.

ang. fråga två: Varför skulle jag vilja jobba heltid när barnen är små?? Jag jobbar mina 80% nu o vill inte jobba mer. Vill ha mer tid med min dotter. Dessutom är det inte så lätt att komma upp i heltid heller, dagis har öppet 6-18 o både jag o sambon jobbar inom handels, med schemalagd arbetstid även när dagis har stängt. Det blir ett evigt pusslande med tider för att ha tillsyn av dottern hela tiden, och skulle jag också gå upp i heltid skulle jag inte se mycket av henne alls. Med de oregelbundna arbetstiderna (läs: INTE 7-16) skulle jag ju knappt hinna se min man heller.

ang. fråga tre: sådan statistik är jag inte mycket för. Det är väl snarare självskrivet att barnen har större utbyte av varandra som kompisar o inte bara syskon, ju tätare i ålder de är? Jag är 6 år äldre än min syster o vi har inte ett dugg gemensamt annat än blodet i ådrorna. Det har skurit sig rejält o vi har öht ingen kontakt med varandra, hon är 17 och jag är 23, det finns ingenting som sammanflätar oss längre. Hade hon varit 21 o jag 23 så hade det varit skillnad - vi hade varit närmare varandra beträffande stadier i livet, beträffande mognad o värderingar. Jag lekte inte med min syster när jag var liten. Jag var hennes barnvakt.
    Jag vill att mina barn ska bli varandras bästa kompisar! Det uppnår man bäst genom att få dem tätt. Här blir det dessutom bara ett årsskifte, när det ena barnet börjar 2:an börjar det andra 1:an, det första barnet gjorde året innan. Är så säker o så övertygad om att detta är det absolut bästa!

Jag å min sida har svårt att förstå de som har 6-7 år eller mer mellan barnen....o då menar jag inte om man har 5 barn, klart att det skiljer många år mellan barn 1 o barn 5 då, menav de som bara har två barn, att ha en lucka på så många år. Vad är vitsen med det?

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?