Vi kommer få ca 20 månader mellan barnen. Alldeles planerat o önskat med två täta födslar.
ang. din första fråga: Jag njuter av småbarnsåren, även om jag inte alltid är lycklig åt bajsblöjor, vaknätter, att barnet aldrig lyssnar o man får jaga henne när hon inte sitter i vagnen. Det är en del av föräldraskapet, men jag vill inte ha en unge i skolåldern när nästa lilla kommer, och både hjälpa till med läxor OCH springa upp tre ggr/natt med läckande tuttar...Jag vill ta allt i ett svep! Betyder inte att jag inte njuter av barnen.
ang. fråga två: Varför skulle jag vilja jobba heltid när barnen är små?? Jag jobbar mina 80% nu o vill inte jobba mer. Vill ha mer tid med min dotter. Dessutom är det inte så lätt att komma upp i heltid heller, dagis har öppet 6-18 o både jag o sambon jobbar inom handels, med schemalagd arbetstid även när dagis har stängt. Det blir ett evigt pusslande med tider för att ha tillsyn av dottern hela tiden, och skulle jag också gå upp i heltid skulle jag inte se mycket av henne alls. Med de oregelbundna arbetstiderna (läs: INTE 7-16) skulle jag ju knappt hinna se min man heller.
ang. fråga tre: sådan statistik är jag inte mycket för. Det är väl snarare självskrivet att barnen har större utbyte av varandra som kompisar o inte bara syskon, ju tätare i ålder de är? Jag är 6 år äldre än min syster o vi har inte ett dugg gemensamt annat än blodet i ådrorna. Det har skurit sig rejält o vi har öht ingen kontakt med varandra, hon är 17 och jag är 23, det finns ingenting som sammanflätar oss längre. Hade hon varit 21 o jag 23 så hade det varit skillnad - vi hade varit närmare varandra beträffande stadier i livet, beträffande mognad o värderingar. Jag lekte inte med min syster när jag var liten. Jag var hennes barnvakt.
Jag vill att mina barn ska bli varandras bästa kompisar! Det uppnår man bäst genom att få dem tätt. Här blir det dessutom bara ett årsskifte, när det ena barnet börjar 2:an börjar det andra 1:an, det första barnet gjorde året innan. Är så säker o så övertygad om att detta är det absolut bästa!
Jag å min sida har svårt att förstå de som har 6-7 år eller mer mellan barnen....o då menar jag inte om man har 5 barn, klart att det skiljer många år mellan barn 1 o barn 5 då, menav de som bara har två barn, att ha en lucka på så många år. Vad är vitsen med det?