• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • mkk

Vi fick första tjejen med hjälp av ivf, sedan bara kom min andra tjej. Även om det var tätt så är jag överlycklig, det är supermysigt.

• Puck76

vi planerade in 2an direkt efter 1an, grodan blev till när saga va 4månader.
    dels ville vi ha dem tätt för att som du skriver "Skönt att ha småbarns åren avklarat". jag kan njuta av två småbarn samtidigt!
    dels ville jag behålla min sgi, och nej, jag vill inte gå in och jobba heltid i 6månader när saga är 1,5år, vill helst inte jobba heltid förrän båda har börjat skolan, om då ens.

tycker helt klart det är upp till var och en hur man vill göra, själv är jag yngst av 3systrer och känner att de andra 2 har mycket bättre kontakt då de är närmare varandra i ålder. jag känner mig utanför ibland. och så vill jag inte att mina barn ska känna.

• Ecea

Varför inte ha barnen tätt undrar jag istället? Man njuter väl av småbarnsåren lika mycket fast det är flera år emellan??? Skulle man njuta mindre??
    Att behålla SGI är väl en fördel bara kan jag tycka.
    Hi-hi... högst representerade inom barnpsyk?? Skulle gärna vilja läsa de studierna lite. Jag ser många fördelar att ha dem tätt men det kan ju vara lika många fördelar att ha år emellan. Fritt val alltså å tur är väl det De kommer att skilja 1 år å 5 månader mellan mina. Precis som mellan mig å syrran (39 å 40 år) å vi har alltid haft en underbar relation, långt ifrån besök på barnpsyk, och har haft stor glädje och nytta av varandra. Intressen har legat på samma nivå under uppväxten vilket jag sett många fördelar med.
    Ha det fint/E

• peppigapia

mkk grattis till "bonus"yjejen...precis samma sak hände oss...vår första är oxå ivfbarn, lillesyster bara "hände"

• Beatrize74

Samma här mkk och peppigapia!

• mariemamma

Vi har skaffat tätt för att vi älskar barnen och vill ha fler...
    Vi har två underbara söner nu. Stora får chans att vara hemma i lugn och ro längre och slipper förskolan tills han har behov av det. De kommer/har glädje av varandra.
    Det man måste tänka på tror jag för att det ska bli bra för barn/familjen är PRIORITERING. Båda måste prioritera barnen speciellt första tiden. Var hemma båda så mkt det går. Ha stora hemma om han/hon är ca. 2år. Låt stora vara med och vara delaktig.

• Lilla O

Boken som det ofta hänvisas till när det gäller pseudotvillingar (Familjemönster och personlighet av Oluf Martensen-Larsen och Kirsten Sörrig (journalist). Legenda förlag) är inte den mest positiva till syskon direkt. Läste den just och oavsett åldersskillnad och kombination skulle de stackars barnen få diverse problem.

Det fanns bara en fungerande kombination: 4 barn, 3-4 år mellan och det måste vara flicka-pojke-flicka-pojke. Inte direkt någon vanlig familj. Dessutom måste det vara biologiska syskon. Måste vara väldigt måga som får psykiska prblem... Jag tror att man ska ta den "faktan" med en rejäl nypa salt!!!

• snartär vi fem

hej

vi har tätt mellan våra sista 10½ månad...detta var inte för att behålla min SGI.

Vi höll på jättelänge innan vi fick till tvåan skulle börja med utredningar osv....

sen blev jag gravid jättefort och då var det ett självklart val för oss att behålla henne..

Skicka gärna länken eller utdrag där du har läst att pseudotvillingarna är högst representerade på barn psyk..

//sanna

• Chewie

Jag är också intresserad varifrån du fått informationen att pseudotvillingar är högst representerade på barnpsyk, inget jag hört innan.

• pr32

Lilla O: Jag har nästan en sån familj. Jag har 3, 4 och 5 år mellan mina barn, flicka, pojke, flicka, flicka.
    Tycker det är toppen med så pass "många" år mellan dem. Känns som att man hinner ge dem mer under småbarnsåren mot om det varit tätt mellan dem.
    Som nu är de 13, 10 , 6 och 1 år. Och jag har mycket tid för varje barn var för sig som jag inte haft om de varit typ mellan 1 och 8 år.
    Som kvällarna...då lägger de sig en o en och jag får då ensamtid med varje barn, samma på mornarna då de kliver upp en efter en så få de ensamtid med oss vuxna.
    Så blir det ju inte om barnen kommit tätt då de har samma sovtider.

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?