• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • oOoJOYoOo

....

FL kan bli småskojigt. Det finns inte något faciet för när det passar att få syskon det måste man ju får välja själv det blir liksom en liten tävling om vad som är bäst o så ska det vara

Har man som jag tre barn 10, 7 och 1 1/2 år gamla så kan man känna att det är lika bra nu att få det färdigt ( kommer inte njuta mindre av mina barn för det), jag fylller dessutom 34 år i år och tycker att jag inte vill bli för gammal (mitt val återigen). 

Tycker det ska bli kul för lillkillen med som fullkomligt älskar alla barn som han träffar...så liten han är....så saknar han dessutom sina brorsor som åker varannan vecka. Alla familjeförhållanden ser ju olika ut, vad som passar den ena passar inte den andra.

I vår livssituation nu, passar det bäst att göra så här den här gången.

Bree Van De Kamp---> Det där med dagis är också toppen!

~~Gode gud hjälp mig att hålla min stora trut tills jag tänkt efter~~
  • SuperMumy

Bree Van De Kamp: Det är ju jätte bra att ditt ena barn är hemma tills 3 års ålder men den andra som ska börja vid 1,5års ålder vad är det som är bra med det? Själv tycker jag 1,5 år är alldeles för ung för att sätta barn på dagis. Vi har valt att vänta med att våran dotter ska börja på dagis tills hon är 2,5år. Nä vi är inte rika utan vi har valt att prioritera så. Jag forstår att alla inte har den möjligheten. Men det är ju en annan intressant fråga som är OT men varför ska barn sättas på dagis vid så ung ålder? Är det verkligen så viktigt med hus, bil, resor osv.?
    Som ni märker älskar jag diskussioner, hihihi!

• oOoJOYoOo

Vi kommer inte sätta vårt minsta barn som kommer i oktober på dagis innan 2 års ålder och gärna lite till. Min man får ta ut pappadagar dom nätter jag jobbat. Vår tredje pojk kommer då vara 4 år.

~~Gode gud hjälp mig att hålla min stora trut tills jag tänkt efter~~
  • Vallivetu

SuperMumy - Jo om du läste mitt inlägg, så kommer alltså mina barn gå antingen till dagmamma eller på montessori där barngruppen är för närvarande 8 barn. Alltså kommer de vara tillsammans. Detta är min tröst till att gossen får börja för tidigt för mitt tycke.

MEN det är inte helt säkert att han behöver börja förrän han är 2 år, det beror på lite hur vi kan knåpa ihop våra semestrar och fp och så vidare, ni vet hur det är . Dessutom så studerar jag i 2 år till vilket innebär korta dagar på "dagis" max 5 timmar, och det blir lååångt ifrån varje dag för dem. Helst av allt hade jag velat vara hemma till gossen med är 3 år, men det är nog mer önsketänkande.

• Anna2barn

Min man är sjöman så vi ville ha barn tätt, 2 år emellan. Vi vill ha småbarnstiden avklarad sen. Jag har många vänner som har barn och de säger att den "värsta" tiden att skaffa syskon är när syskonet är 3 eller 5 år.

Jag trodde att det skulle vara mkt värre att ha täta barn än det är.

• peppigapia

Kate79  ok men vad jag menade var att alla kanske inte planerar eller önskar utan att ska man ha syskon o är mellan 35 -40 så är det bäst att skaffa tätt annars blir det inga syskon...o nu för tiden skaffar ju kvinnor barn så högt upp i åldrarna.

• Little Star

Är det verkligen inne att skaffa barn tätt? Är det fler som gör det än de som väntar några år?
    Alla gör väl som de vill och det som passar dem själva bäst, jag har svårt att tro att folk väljer att ha barn tätt för att det skulle vara "inne".

Jag kommer ha 21 månader mellan mina och upplever inte det som tätt, utan som precis alldeles lagom, eftersom det passar oss i våran familj.

När lusten och längtan efter en till kommer så är det bara till att tuta och köra och hoppas att det tar sig, sen hur många månader det är emellan är oviktigt, jag tror allt löser sig till det bästa ändå!

• Little Star

Dessutom tror jag inte barn har ont av att börja på dagis tidigt heller. Vår dotter var 1,5 när hon började och nästa kommer vara drygt ett och det är för att vi inte har råd att dryga ut på föräldradagarna mer. Och vi har varken hus eller resor eller annan lyx, bara en skitbil som sambon måste ha i jobbet.

• Emmvig

Vet inte hur det är att ha barn "tätt".......Mellan mitt andra barn och hans kusin är det knappt 2½ år (och dom är nästan som syskon, ses dagligen).....och ojojoj vad man måste ha koll så att inte lilleman blir upplyft med ett stadigt tag om halsen, så att det inte bjuds på nåt oätligt......eller ger en knuff så plutten faller handlöst bakåt! Som tur är är hans storasyster lite äldre.......

• AnnaEster

En anledning kan kanske vara att många skaffar första barnet senare i livet. I vår föräldragrupp var samtliga över 30 och två mammor 37 resp. 40. Då kanske man inte vill vänta alltför länge...

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?