• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • Greten

Hm, det får vara upp till o var o en när man vill ha barn. Själv kommer jag ha 5 år mellan mina o det känns alldeles perfekt!
    1: När jag inte har mått så bra under graviditetn så har jag kunnat förklara det för sonen som förstår mej mer nu än för 2 år sen.
    2: Jag ville njuta av hans första år o koncentrera mej mer på bara honom, vilket jag TROR inte är så lätt om man har dem för tätt, då ska man koncentrera sig på ett barn till. Hoppas ni misstolkar mej rätt.
    3: Sedan är det lättare då han kan hjälpa till hemma o klarar sig bra i tex parken, jag behöver med andra ord inte springa efter 2 barn samtidigt. Men detta är mitt tycke som jag vill ska accepteras då jag accepterar andras tyckan.

• Greten

Måste hålla med Bree Van De Kamp: Man kan vrida o vänd på allt till för- och nackdelar. Gör som du känner är bäst, så blir det bra i slutändan!

• CeeJay

Greten: Ja visst är det så JAG har ett argument som gäller för mig gällande det där med att njuta av barnen: JAG njuter till fullo av båda mina barn och oavsett NÄR andra barnet kommer så får ju det ALDRIG någon ensamtid som föräldrarna kan njuta bara av det barnet Men självklart ska alla göra som passar dem bäst och jag tycker inte att man ens behöver ifrågasätta varför någon annan tänker på ett annat sätt

• Pallas

Här är det 13 månader mellan småpojkarna och det är planerat.För oss var det många aspekter som vägde in:

* Vi är inte unga och har inte möjlighet att vänta 5 år till nästa barn - hellre supertätt än halvtätt
    * Jag har _mycket_ svåra graviditeter och ett yngre barn har inte samma krav av stimulans som äldre
    * Båda barnen blir amerikanska medborgare
    * Man är inne i lunken (ä vafan, lunken? rallyt passar nog bättre) och behöver inte ställa om i fokus mellan barnen
    * De har mycket glädje av varandra
    * Blir inte samma omställning för storasyskonet - mindre risk för svår syskonavundsjuka

Och njuter, det gör vi fullt ut. Förstår inte varför det inte skulle gå? Som tur är är jag försedd med simultankapacitet

• UNDERVERK

-Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.

Varför kan man inte njuta av 2 småbarn?
    Har 15 månader mellan mina och njuter hela dagarna, o tänk av 2 också. Dubbel njutning??

Vill du inte njuta av ett "äldre" syskon också?

-Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.

Tror inte att det är så vanligt att folk tänker på det, blev själv glatt överaskade för hade ingen aning om det. Finns säkert endel som inte har så hög SGI men ändå vill ha tätt mellan barnen och väljer att njuta av sina barn i stället.

-Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk

Tror att man som förälder vet vad som är bäst för sina barn, tätt eller längre..
    Själv har vi inte stött på några som helst problem. Stora syster fixar o donar med lillebror. Lille bror tittar och skrattar. Mamma o pappa vi myser o leker med våra barn, båda 2 hela tiden.

Kunde inta sagt det bättre än Bree van de kamp.

• SuperMumy

Hej alla som svarat här inne!
    Oj vad mycket upprörda känslor som har ventilerats. Låt mig förtydliga några saker. Jag skrev inte att jag "visste" bäst utan jag skrev ner tankar och reflektioner som jag burit på angående ämnet. Jag var också nyfiken på hur andra tänker.
    Ni som är intresserade av ämnet pseudotvillingar rekomenderar jag boken "Det ofullkomliga djuret" av Göran Burenhult. Han förklarar utan pekpinnar otroligt intressant fakta om ämnet. Sen utgick jag från egen erfarenhet. Jag jobbar på ett av STHLM´s största BUP mottagningar och den första perioden i år(0601-0606) så var 63,9% av våra patienter pseudotvillingar. Vi har även fått liknande indikationer från andra mottagningar vi har varit i kontakt med.
    Självklart gör alla som de vill och självklart blir alla ifrågasatta ;). Det är ju trots allt ett fritt land vi lever i med allt vad det innebär.
    Kram

• Ejnie

Jag tror att en starkt bidragande orsak är dels SGI-systemet och dels att fler och fler blir äldre och äldre når de får första barnet vilket gör att de gärna vill ha nr 2 ganska snabbt för att hinna.

ÄR övertygad om att det finns för och nackdelar med alla konstellationer.

• fruis

Har inte orkat läsa igenom alla svar men ett ganska självklart svar är att väldigt många väntar tills närmare 30 eller lite efter innan de får sitt första barn. Vill man då ha ett par barn till kan man inte ha så långt emellan dem. "Lyxen" att ha 5-6 år mellan barnen kan man kosta på sig om man får sitt första i 20-årsåldern....

Vi ville ha barn tätt dels för att vi längtade efter ett barn till NU, dels för att vi båda har syskon som är nära i ålder och trivs med det. Sedan fanns också tanken på att om vi vill ha fler än två så får vi faktiskt ta och köra på. Vi blir inte yngre.

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?