• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • Southern Belle

kate79 - Aj då, jag har pojke först och sen flicka... Stackars dem! Fast det är 4,5 år emellan så det kanske jämnar ut eländet lite...?!

Haha... Bäst? Som om man kan välja?!!!

• ViHi

Har också en pojke först och flicka sen det är två år i mellan dom men dottern har alltid varit mycket mer bebis än sonen, han har aldrig haft tid att vara liten så han har faktiskt varit snabbare i utvecklingen än vad dottern varit (nåja, nu är det i o f s bara första året jag räknar eftersom att dottern inte är äldre)

Vi valde att skaffa barnen tätt eftersom att vi kände att vi ville ha ett barn till helt enkelt Skrattande

• NovaAlexandra

Beteendevetaren Elisabeth Schönbeck

Pseudotvillingar

Egenskaper: Begreppet för syskon som är födda med mindre än arton månaders mellanrum. Dessa barn kan känna sig pressade av att modern inte har tid att ägna sig åt båda barnen. Svårast är det för en pseudotvillingpojke med en yngre syster. Han tappar snabbt bröstet till en annan och eftersom tjejer dessutom utvecklas fortare blir han snart omkörd av sin syster - som är yngre. Rollerna blir ombytta och lillasystern blir äldstabarn och storebrodern yngstabarn. Pojken får dålig självkänsla och kommer i många fall att se kvinnor som bättre än män. Han blir osäker och inåtvänd. Systern däremot har ingen efter sig och växer upp till en självständig vinnare med gott självförtroende. Här gäller det för föräldrarna att anpassa sitt stöd efter respektive barns nivå. Om systern är den äldre uppstår inte samma problem eftersom flickan drar ifrån på ett naturligt sätt. När det gäller två bröder blir den äldre ofta lite tillbakadragen medan den yngre blir kaxig. Den äldre brodern känner att han måste vara bäst på allt medan den yngre i lugn och ro kan bli bäst på det han känner för. Två systrar konkurrerar också hårt med varandra men tillåts ofta inte att visa det lika handgripligt som pojkar gör och de lär sig att lägga lock på sina aggressioner. Pseudotvillingar är välrepresenterade hos psykiatrer, kan plötsligt bli vansinnigt arga och strida, rentav slåss, hårt för något, lider inte sällan av svartsjuka och kan utveckla ett beroende av varandra. För pseudotrillingar gäller samma saker med en skillnad - allt förstärks eftersom konkurrensen är hårdare. Relation: Kan vara mycket svartsjuk. För övrigt gäller samma relationsdrag som andra äldsta- och yngstabarn. Yrke: Samma som andra äldsta- och yngstabarn.
    /mamma till världens bästa Sanna
  • lajjalo

första gången jag blev mamma fick jag trillingar och kunde inte själv välja hur många år jag ville ha mellan barnen.

nu har jag även en son som är 9år yngre än sina systrar, han ska bli storebror i vinter när han är 2 1/2 år. vet inte om det fortfarande räknas som tätt.

jag vill ha mina yngsta barn tätt för att de ska ha större chans att stå varandra nära under uppväxten. jag har sett hur härligt barn kan ha med jämnåriga syskon, tänker då på mina flickor som är mycket glada för varann.

vår son är tidigt utvecklad; han pratar flytande och är mycket emotionell och tydlig med vad han tycker och känner. jag tror inte alls att problemet i att vara nära i ålder till sina syskon ligger just i det. faran är väl att föräldrar inte ger sina barn ensam tid, utan klumpar ihop dem och tror att de ska glädja varann utan föräldrarnas inblandning.

men ärligt talat? vem mår bra av det?

• morriis

lajjalo: trillingar? det låter mäktigt? har ni klarat det helt själva? utan hjälp?
    är imponerad

• anna68

Jag har 19 månader mellan mina två första barn. Det var inte planerat att de skulle komma så tätt...det bara blev. Men jag skulle aldrig göra om det! Jag tror att det är bättre för barnen att ha längre emellan. Min lillkille fick bli stor när han var 19 månader, vilket ju inte alls är bra! Han borde få haft mamma och pappa för sig själv i åtminstone tre år. Tror att fyra år mellan barnen är det mest optimala! Har nu fått en sladdis 9 och 7,5 år efter de andra. Funderar ibland på ett syskon till henne, men i så fall ska det gå 3 år. Jag är 38 nu, så jag har inte så många år på mig...men jag tänker inte ha bråttom! Däremot så tror jag det blir svårt att vänta så att det blir fyra år emellan...just pga min ålder. Men det är nog bäst för barnen!

• peppigapia

Jag tror inte att det handlar om att önska eller vilja ha barn tätt tror snarare det beror på att kvinnor numera väntar längre med att skaffa barn och därför är äldre, många är mellan 35 -40 när dom får det första barnet, så vill man ha ett till så blir det tätt för annars är det liksom försent

• kate79

Jag skulle inte heller gjort om det, alltså 2 år mellan. Känner att storebror har fått bli stor så snabbt. Även om han är jätteduktig o jättekär o förståndig redan innan. Han borde ha fått egentid under längre tid. Men nu får man försöka göra det bästa av det.

Jag har svårt att förstå de som blir gravida någon månad efter förlossningen, de kommer att ha 2 barn som behöver bäras och som inte kan meddela med tal vad de vill utan mest skrika. Jag menar som medvetet skaffar barn så tätt.

• Ankissen

Mellan mig och syrran är det 12 år. Jag är yngst, men vi har en superbra relation! Ringer varje dag och umgås helst med varann. Hon är inte min extramamma, men däremot har vi aldrig grälat. Min mamma bad aldrig syrran vara barnvakt - hon tyckte att det var hennes barn och det skulle hon ta hand om. Det har nog varit bra för vår relation.

• Fille Fjonkan

Vi har 23 månader mellan de 2 första och kommer ha 22 månader till 3:an. Vi vill ha dem någorlunda tätt (max 2 år sa vi - hade mao gärna haft dem tätare, men detta är så tätt vi lyckades få till).

Några av våra skäl:

*Vi tror barnen får ut mest av varandra under hela uppväxten om de är nära varandra i ålder. Både jag och maken har realtivt jämgamla syskon.
    *Vi startade sent. Jag var 30 när jag blev gravid första gången. Och vi har hela tiden tänkt oss minst 3 barn. Känns lite riskabelt att vänta "för länge" mellan dem då.
    *Eftersom vi ännu inte har så många barn vi skulle vilja ha har vi inte använt p-medel utan låtit naturen avgöra hur tätt vi får mellan Kidsen.

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?