• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • P A

Jag är äldst bland mina syskon Har 8 år till min bror, nu när jag är 28 så börjar vi få en relation till varandra.. Sen ser jag på mina kusiner som hade 1,5 år mellan sig. Dom har haft jätestor glädje av varandra!

Antar att min bakgrund spelat in.. Sambon har ganska tätt till sina syskon och tycker att det är jättepositivt.
    Jag tycker absolut att det är skönt att få en småbarnsperiod! Underbar tid, men också slitsam
    Framför allt tycker jag att det blir toppen att mina 2 barn kommer att tycka att samma saker är kul ungefär samtidigt.
    Jag hoppas också att dom har glädje av varandra i de jobbiga tonåren..

Framförallt så var vår önskan att få ett barn till så stor när lillflickan var runt 10 månader.. nu sitter jag här med en dotter på 1,5 och är gravid i v 32.
    Det ska bli jättehärligt att bli 4! Jag räknar med en viss svartsjuka från min dotter, alla barn som får syskon blir svartsjuka- oavsett ålder.. den känslan som alla andra är ok och ngt vi får lära oss att hantera

• The Bumblebee

Som många sagt:
    Varför ska man överhuvudtaget behöva försvara VARFÖR man väljer att ha si eller så många år mellan sina barn???!!!

Tycker att en del föräldrar som väljer att ha många år mellan syskonen, verkar ha ett stort behov av att hoppa på oss andra!

Här är några kommentarer jag fått:

- Har du så tätt mellan barnen kommer de att "tävla" med varandra hela uppväxten!

- Pseudotvillingar är den jobbigaste syskonkonstellationen. De kommer alltid ha ett behov av att hävda sig mot varandra. Och du kommer få det tufft med att sätta olika gränser för barnen. (OCH det är bara tufft för mig, med 13 månader mellan mina???)

- Stackars dig (till min äldre son) ska du få ett litet syskon redan, nu kommer du inte att få se din mamma nåt mer. (VA! Betyder småsyskon att man lämnar bort det äldre??? Det visste jag inte...)

- Jaha, ni ska ha barn igen, redan! Vi vill att "Emma" ska få vår odelade uppmärksamhet ett par år innan vi ger henne syskon. Man får ju aldrig tillbaka de åren sen... (Hm.. Är det alltså bara den förstfödda som då är "värd" föräldrarnas odelade uppmärksamhet??? För när man väl skaffat syskon så kan man ju inte överösa bara ett barn uppmärksamhet, eller?)

Vad är det förresten som säger att ett barn mår bättre, blir en bättre människa (eller vad det nu är man har som mål) om h*n får föräldrarnas odelade uppmärksamhet i flera år? Blir man ödmjuk och generös då?

Och räknas inte kärleken syskonen emellan alls?

Säger oxå: -Go Bree!

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • first

Jag kommer få ca 2 år mellan mina barn. Hade gärna haft längre tid emellan, men det är inte så lätt att bestämma det där. Första barnet blev till vid 3:e provrörsförsöket och vi fick av läkarna 10% chans att vi skulle kunna bli gravida av oss själva. Så utan skydd blev nr 2 till och väntas nu i augusti. Det är förklaringen till varför vi får tätt mellan våra barn.

Annars tror jag SGI:n spelar väldigt stor roll, tyvärr. Sjukt system......

• Cia o krabaten

Här är det SGI som bestämmer till stor del...
    Plus att jag tyckte att det var en väldigt lämplig årstid att dels vara höggravid och ha en bebis. Så tjejen blir storasyster i mars när hon är 2 år och 2v.
    Hade ju aldrig vågat drömma om att det skulle ta sig på första försöket!!!

• Beatrize74
    Greten skrev 2006-07-30 19:50:06 följande:
    Själv kommer jag ha 5 år mellan mina o det känns alldeles perfekt! ville njuta av hans första år o koncentrera mej mer på bara honom, vilket jag TROR inte är så lätt om man har dem för tätt, då ska man koncentrera sig på ett barn till.
    Stackars ditt andra barn som ALDRIG kommer få egentid då? Eller???

Det kommer inte vara ett dugg synd om varken ditt första eller ditt andra.

Förstår inte alla de som säger att ensamtid med mamma och pappa är det bästa och att barnet får DELA sin kärlek och tid med det andra barnet.

Som jag ser det, som har en dotter som är tio månader och en son på 25 månader så ser jag att storebror har fått YTTERLIGARE en som älskar honom, beundrar honom och som leker, finns där bredvid honom.

Han har alltid henne att gå till när mamma eller pappa gör något som han inte vill göra. Då kryper/går de iväg till lekrummet och leker bland kuddarna eller river ut leksakerna från leklådan. Inte är det SYND om ett barn som får ÄNNU en att älska och bli älskad av?

Hur kan kärlek vara ohälsosamt?
  • nattuggla

Beatrize74: Precis, de har alltid varandra:)

• Emmvig

Har 3 år och åtta månader mellan våra knoddar, för OSS har det varit helt perfekt! Visst, syskonen har varandra när man "har tätt", men när dom kommer upp i åldrarna är det väl ingen skillnad på ett syskonpar som är t ex 20 och 22, eller om dom är 20 och 24? Det är ju föräldrarna som lägger grund för en bra och nära syskonrelation mellan sina barn oavsett åldersskillnad!

Sen så är jag ju en sån som ÄLSKAR småbarnsåren så därför drar jag gärna ut på barnafödandet litegranna.... ......vill inte få det "överstökat" allt för snabbt. Tiden rusar ju iväg ändå!

Kram på er

• Pyris

Har 14 månader mellan mina pojkar och jag har än så länge inte sett några problem överhuvudtaget med att ha dom så tätt. Tvärtom ser jag en oerhörd syskonkärlek mellan dom. Dom pussas o kramas mycket. Och delar gärna på mamma eller pappa.

Jag trodde det skulle bli jätte jobbigt. Men än så länge så har allt flutit på bra.

• sanna77

Men om det nu är vanligast med två år mellan syskon, så är det väl inte så konstigt om en majoritet av de barn som får hjälp hos BUP har syskon inom det åldersintervallet heller?

• LyNxQ

Emmvig skrev:

"....vill inte få det "överstökat" allt för snabbt. Tiden rusar ju iväg ändå!"

och jag håller med dej!
    Visst är det jobbigt och tråkigt och så ibland, men väldigt härligt för det mesta.. fast jag har ju bara ett barn, så jag vet ju inte hur det blir sen.. men ändå..

Jag tror att SGIn styr väldigt ofta! Knepig regel egentligen... (och dessutom påverkar säkert förstföderskornas ålder också!!)
    Själva har vi 'tänkt försöka få till ett syskon' så att det blir 3 år emellan, det känns lagom.
    Förhoppningsvis får jag möjlighet att jobba upp SGIn emellan..

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?