• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • Lindhis

jag kan säga att jag inte vågar vänta eftersom jag vet att det tar tid för mig att bli gravid och vi vill gärna ha flera barn så de ha syskon. Min syster och mig skiljer det 6 år på och vi har inte ens än någon större relation till varandra. Kanske den dagen hon bildar familj.
    min man kommer från en familj med många syskon (7) och jag ser ju hur roligt de har  tillsammans nu i vuxen ålder.
    Hoppas på en trea här och jag ser fördelar med att barnen inte är allt får långt mellan då det gäller intressen, aktiviter mm. jag eller syrran fick ju ofta stå tillbaks för att den andre va ör liten eller för stor för vissa saker. Det va mycket man därför itne gjorde med oss eftersom vi inte hade utbyte av det båda två.

• Amatea

Skulle vara intressant med en källa till ditt påstående att *Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk*.

Vi har haft svårt för att få barn och är glada att vi trots allt lyckats få två barn. Det går liksom inte att planera om man varit ofrivilligt barnlös...
    Det är 20 mån mellan våra.

* * * * * Amatea med Felicia-04 och Leah-05 * * * * *
  • SuperMumy

Amatea: Det finns massor av "källor" till de uppgifterna. Jag kallar det fakta. Det finns även jätte bra böcker i temat pseudotvillingar.
    Till er andra som inte har så mycket gemensamt med era syskon. Det har nog inte med ålder att göra. Själv har jag ålderskillnad på 4 och 7 år till mina syskon och vi har en jätte bra kontakt och umgås mycket.

• cruZZe

Då vi hade bestämt oss för 2 barn och inte fler så valde vi att ta dem tätt. På något sätt inbillar vi oss att de har mkt nytta och glädje av varandra så.

• salisa

Menllan mig och min storasyster är det 5,5 år och mellan mig och min lillasyster 6,5 år, men det berodde på att mina föräldrar hade det svårt att få barn.

Nu är jag gravid med mitt första barn och jag och min sambo vill nog ha två. (Jag låter det vara osagt eftersom första inte kommit ännu). Min sambo är ensambarn och jag i mitten av tre. Vi har olika erfarenheter på gott och ont.

Ska jag ha fler barn än ett vill jag ha mindre än 5 år emellan. Det är för mycket. Jag och mina syskon har ALDRIG lekt ihop. Skittråkigt. I min bekantskapskrets finns två nyblivna syskonpar där det är 1½ år emellan i det ena paret och 2½ år i det andra. Jag kommer att höra med dem om vad som verkar "lagom"!

Jag jobbar på förskola och möter många familjer där man har olika länge mellan sina barn. Det jag skulle önska är att de föräldrar som får barn tätt, under två år mellan barnen, men har hunnit skola in sitt första barn, är att man har båda hemma och njuter av sina småbarns första år. Dom kommer aldrig tillbaka.

• Evidacem

Vi valde att börja jobba på barn nr 2 när 1:an var 10 månader gammal. Blev gravid när han var 1 år.

På din fråga 1 gav Celinda ett superbra svar som även stämmer för mig!
    Jag skulle aldrig ha motivation att börja om med vaknätter, spyor, blöjbyten osv. när äldsta barnet för länge sen kommit ur den perioden.

På fråga 2 så funkade detta bäst för vår ekonomi pga olika orsaker jag itne orkar dra upp nu.

För övrigt så har jag själv växt upp med 2 systrar tätt, och vi har bra kontakt. Medans min bror är 4 år äldre än mig (och 6 resp. 8 år äldre än mina systrar), och ingen av oss systrar har bra kontakt med honom

Min mamma berättade även att han blev VÄLDIGT svartsjuk när jag kom, och det är ju inte konstigt.. Han hade ju sina föräldrars fulla uppmärksamhet i 4 år, det är ju inte lätt att plötsligt få en rival..
    Mellan mina söner däremot är det ingen svartsjuka

• Celindan
    SuperMumy:  En starkt bidragande orsak till att jag inte har någon relation till min syster idag annat än den biologiska, är just åldersskillnaden, som medfört att vi befinner oss på olika stadier i livet med olika mognad och därtillhörande olika intressen. Det är en väldig skillnad på 3 års åldersskillnad och 6 års åldersskillnad! Så självklart har det med åldern att göra. Du verkar ju ha koll på statistik, eller fakta som du själv säger,  då kanske du vet hur många syskonpar nära i ålder som har en fin relation till varandra kontra de där det skiljer 5 år?? Skulle gissa på att de flesta som har en nära-vän relation även i vuxen ålder är betydligt tätare i ålder än 5 år iaf!
  • Southern Belle

Om syskonen leker bra med varandra eller inte beror nog lika gärna på deras personligheter som ålderskillnaden. Mellan mej och min bror är det 4 år och vi lekte hur bra som helst när det behövdes. Mellan mina kusiner är det två år och de kom aldrig överens när de var små...

Läste om undersökningar som visar att den optimala åldersskillnaden är ca 4-5 år. Läste om dem här inne men har tyvärr ingen länk... Nån annan?

• Southern Belle

Och Celinda, varför vissa väljer att ha 6-7 år mellan barnen? Tja, de kanske VILL det! Eller så kanske de inte har valt det själva.... Inte alla kan välja när syskonen ska komma...

• Serina

"Det finns massor av "källor" till de uppgifterna. Jag kallar det fakta. Det finns även jätte bra böcker i temat pseudotvillingar."
    OK, fast det var ingen vidare källhänvisning. Dessutom framgår det inte om du påstår att de är överrepresenterade eller om de står för den största delen av patienterna?

Jag är lite kluven i frågan. Som vuxen är jag glad att ha en nästan jämnårig syster, men som barn hatade jag det. Som jämförelse har min man lite längre till sina syskon, och han tyckte inte om det som barn och han tycker inte om det nu. Han är den evige lillebrorsan som aldrig kommer bli äldre än 15 i sina syskons ögon. Kanske ska vi inte ha syskon till vårt barn alls? Men jag har en kompis som alltid säger att hon minsan är ensambarn och hon är ju normal. Yeah, right.
    Jag *tror* att jag trots allt vill ha barn tätt. Jag tror att de får mer glädje av varandra då.

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?