• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • Celindan
    Southern Belle: Då går det att ge ett precis lika bra svar på motsatta frågan, som ju TS handlade om. Vi skaffar barnen tätt för att vi VILL det! Och för att vi KAN välja, kanske, för att vi har turen att vara väldigt fertila?!
  • Anonym

Mellan min syster och mig är det 7 år och det har avrit jätte bra. Hon och jag har varit ute och rest ganska mycket, när jag var 13 år tågluffade hon och jag.
    Vi var till Paris en vacka osv.
    Jag har haft en extra mamma kan man säga.

Har en tjej på 7 månader nu och jag skulle inte för mitt liv skaffa en direkt på jag vill ha en om kanske 5 år.(Jag är 30 nu)

• asinassa

Jag kommer inte att ha så tätt mellan minna barn (om det blir nån mer) kanske 4-5år mycket för att jag inte skulle orka ha 2 blöjbarn samtidigt + att mellan mig och minna syskon är det 13 erspektive 7år imellan och jag har jätte bra kontakt med både min bror och min syster...det har aldrig varit några problem även fast jag var bara 3år när min bror flyttade hemifrån. Min syster är min bästa vän, jag pratar med hon varje dag om inte 2gånger per dag!

Men det är ju olika för alla...jag har väl haft tur!

Stolt mamma till Leo
  • kate79

Jag har två blöjbarn, min äldste skulle precis fylla 2 när lillasyster kom till världen.

Kan inte förstå varför det skulle vara jobbigt med 2 blöjbarn, dyrt kanske.

För vår del handlade det till stor del om SGI. Vi ville ha 3 år mellan, men då jag arbetade 130% innan sonen föddes och endast 90% därefter (lågavlönad) så innebar det en stor inkomstförändring.

Därför tyckte vi att 2½ eller 3 år inte spelade så stor skillnad, skulle vi ha 3 år mellan hade jag behövt gå upp till 100% o med 2 timmar pendling varje dag o jag kände att det var det inte värt. '

Dock började vi i tid och det gav i princip resultat direkt.

Det har varit jobbigt, men jag inbillar mig att den första tiden alltid är jobbig oavsett åldersskillnad. Nu har det börjat lugna ner sig o jag tycker nu att 2 år mellan är helt perfekt.

• morriis

Pratade med en kompis som är ett antal år äldre än mig. Hon fick sitt första barn för 10 veckor sedan och är jättelycklig. Men samma hos henne som hos oss. Varför alla dessa "ska ni inte skaffa syskon snart" "när kommer nästa"
    Kan man inte få njuta? Är det något fel på min son brukar min kompis säga till de som frågar. Oh vad häpna de blir. Sedan tycker hon att hon är för gammal för att ha fler barn, och folk menar på med att det är hon ju inte osv. Men hon säger bara som så att han ska få en hund sen istället. Håller med. Vet inte heller om vi vill ha fler barn. Vi ska ha jobb (jag, sambon har redan), hus, körkort (jag igen ) och hund. Sedan får vi se. Men när allting är klart så tror jag att jag i mina egna ögon är för gammal. Ska vi skaffa en liten till så ska det vara innan jag fyller 25. Efter är det stopp.

Så ja, varför så tätt? Och varför syskon alls?

• Anonym (har ett nu)

För min del handlar det inte så mycket om önskan att ha barnen tätt, även om jag tror att de har mycket glädje av varandra också. I mitt fall är den viktiga faktorn att både jag och min man drömmer om en stor familj med minst tre kanske upp till fem barn och man vill ju inte bli hur gammal som helst innan minstingen kommer till världen. man ska ju hinna och orka med dem allihop .

• kate79

Southern Belle:

Jag var på en sådan föreläsning. Bästa ålderskillnaden var visst 4 år och det bästa var att man fick 2 pojkar. Sämsta var 2 år mellan och allra värst om man hade en pojke först o sedan fick en flicka, nästan så man skämdes där man satt, precis som om man gjort något fel o förstört ens sons liv.

Det näst bästa var en flicka o en pojke, kommer ej ihåg varför. 3:e bästa 2 flickor, dock så var det lite synd om lillasyster då hon aldrig blev så duktig som storasyster. Värst var det för storebror som fick en lillasyster, där ofta tjejer är tidigare i utvecklingen vilket kan vara en hård törn mot deras självförtroende ifall lillasyster lär sig något innan.

• ciaoanna

Hejsan!
    Jag har 13 månader mellan mina barn och det var inte planerat, men vi tog det som en miljonvinst. Storasyster Emmie är "ICSI-barn", men när hon var 3 månader blev jag mirakulöst gravid. Vi ser det inte alls negativt. Nu är de 15 och 28 månader och avgudar varandra för det mesta.
    Tror dock att många skaffar tätisar av åldersskäl. De skaffar första barnet så sent, så de vill få syskon innan de blir för gamla...och sedan är det säkerligen mycket SGI med i spelet...med det fick ju inte vi några problem...

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?