• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • peppigapia

ts skrev
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk

vart har du hämtat dom uppgifterna ifrån, och från vilket år???

• kate79

Peppigapia:

Även om vi skaffade barn tätt mest pga SGI så verkligen längtade jag efter ett till barn, då när vi bestämde oss för en till när sonen var 14 månader. Jag var helt besatt i tanken på en ny bebis, såg magar o bebisar överallt o kunde inte vänta på att bli gravid igen.

• jennysan80

Det skiljer 2 år och 2 månader på min dotter och mina tvillingkillar . det går hur bra som helst och varför ville vi ha så tätt? varför inte? Det är bara andra som tycker det är så synd om oss och att vi måste ha det så jobbigt. men så är det inte! Jag tror det är både för och nackdelar både om man väljer att skaffa tätt eller ha många år imellan.

• nattuggla

JAg har två år mellan mina döttrar men det är inte för att jag vill ha småbarnsåren över. Vi kommer antagligen skaffa ett barn till, men då inte lika tätt. " år tycker jag är lagom, då är dom i "samma ålder" på samma gång och får på det viset mycket gemensamt. Dom leker bra ihop och får en närmare relation (tror jag).
    Mellan mig och min sýster är det 2½ år och vi har alltid betytt väldigt mycket för varann. Desutom har det absolut hjälpt att vi varit i samma ålder samtidigt. Vi har ju haft mycket mer gemensamt då. Så jag tycker det är bra för barnen. Sen är det 7 år till min lillebror och honom har jag en helt annan relation till för han är ju så "liten";)

Bor däremot i Finland och vet inte hur det är här...hur vanligt det är!

• fenurila K o L t

Vi har 4:a tätisar. De 3 första är det 1,5år emellan och mellan 3:an och 4:an ärdet 2 år och 2 mån. Då vi har haft den turen att kunna få barn (kanske t o m lite för stor tur ) Våran äldsta är planerad de andra glada överaskningar vi ville båda ha många barn men vi ville inte vara för gamla när det sista barnet kom.

• Madeleine79

Har inte läst andras svar, svarar för mig själv:) Vi har fått 5 barn på 8 år, mellan barn 1 och barn 2 är det ca 16mån, kan ju själv säga att dom har sån stor nytta av varann, nästan redan från början. Storebror va så rädd om sin lillasyster=) Nu är dom 8 och 7år, dom har samma kompisar, umgås hela tiden.
    Mellan barn 2 och 3 är det 2år och 2mån, det är 2 flickor, dom är faktist inte med varann lika mycket, bråkar kanske mest, men det kan säkert bero på att det är 2 tjejer. Sen mellan 3 och 4 fick vi ett litet hopp, det är 3år mellan dom, som det är nu så leker dom typ inget med varann, dom bråkar mest, 2 flickor det med. Sen vårt femte barn är en flicka det med, så mellan 4 och 5 är det lika skillnad som mellan barn 1 och barn 2. Våra 2 minstingar leker och kommer jättebra överens än så länge:) Jag kan själv säga att jag skaffade barn tätt för att barnen ska få nytta av varann, jag själv är andra barnet i en barnaskara på 4 barn, min storasyster är 7år äldre och min lillebror är nästan 2år yngre. När vi växte upp så lekte jag och min bror jämt, när vi kom upp i tonåren hade vi samma kompisar. Medan jag och min storasyster har fått mer kontakt nu när vi har barn i samma åldrar osv.

• ninnast

jag ha bara ett år mellan mina och det va inget jag planerade,, jag kunde inte få barn och så fick jag pojken vilket e ett under ,, så andra va ännu mer oplanerat ,m en glad e jag,,, men skullej ag välja ha jag hellre tätt än sex år emmelan

• MARIA99

Har exakt 2 år mellan de äldsta barnen som är 3 & 5 nu,Det har funkat hur bra som helst & de leker massvis ihop varje dag. Så jag tycker det e hur bra som helst! Har nästan 3 år till 3.an.

För vår del har det inte det minsta med pengar att göra iaf, jag har lägsta fp.

• FruCissy

För oss var det så här : mellan mig och min bror var det sex år och mellan maken och hans bror 19 mnd. Vi ville inte ha det som det var mellan mig och brorsan, det har inte fungerat jättebra, vi är som två endabarnet. Maken och hans bror har haft och har jättebra kontakt och umgås jämt.
    Så för oss blev det 17 mnd mellan barnen, ngt jag inte ångrar. Det är tufft, men när man ser hur dom njuter av varandra känns det bra.
    Sonen är alltid "fostrat" som en storebror just för att det låg i våra tankar att man ville ha barn tät.

Ekonomin hade inget med saken att göra.

Sen tyckte jag det var smidigt att ta mammaeldigheten sammanhängande. Men det är min personliga åsikt.

I dag er første dagen i resten av ditt liv.
  • Beatrize74
    SuperMumy skrev 2006-07-29 21:22:46 följande:
    Amatea: Det finns massor av "källor" till de uppgifterna. Jag kallar det fakta. Det finns även jätte bra böcker i temat pseudotvillingar.
    Jag skulle också gärna vilja se de källorna!

Det finns en bok om syskon och deras inbördes betydelse. Den är från USA och skriven i slutet av 80-talet. Det är den enda om pseudotvillingar som finns att köpa i bokhandeln i dag. Den har blivit starkt kritiserad genom att ha skrivit att äldre pojkar är starkt representerade hos terapeuterna om de har en tätt född lillasyster. Det har dementerats och är inte med i den nya reviderade utgåvan.

Sååå...gärna lite länkar till böcker och den "fakta" du kallar det eftersom jag själv har skrivit en uppsats om just syskon och syskonförhållanden och inte stött på något liknande påstående som du kallar "fakta" och som du mer eller mindre antyder vara vedertaget.
Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?