• SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • pr32

Förresten...kom just på att jag själv kommer från en sån familj också, vi är fyra barn, flicka, pojke, flicka, pojke och det är 3 och 4 år mellan varje.

• Huskatt

Det har bara blivigt så, de bara kommer de små liven.

I bland kan man tycka att det vore bättre om man inta hade så tajt mellen barnen, de skulle få mer ensamtid med föräldrarna då.

• snartär vi fem

klart att det är jobbigt i bland...men samtidigt så har dom ju sådan glädje av varandra.

Håller med pr32

har vi fått några länkar än?

• Beatrize74
    Huskatt skrev 2006-08-03 10:51:25 följande:
    Det har bara blivigt så, de bara kommer de små liven.I bland kan man tycka att det vore bättre om man inta hade så tajt mellen barnen, de skulle få mer ensamtid med föräldrarna då.
    Och samtidigt känner jag att det nästan är lite tvärtom...att jag får MER tid med varje barn eftersom de är så lika i utvecklingen att jag kan göra samma sak med dem samtidigt. Inte ta en liten stund med den ena och leka piplekar då den andra väntar medan den lilla sedan får vänta när jag gör pärlplattor med den äldsta....typ.

Jag kan använda tiden till att göra saker med både den ena OCH den andra samtidigt eftersom de är intresserade av ungefär samma saker på ett annat sätt än vad barn som har 4 år eller mer mellan varandra är. Bygga klossar, läsa samma typ av bilderbok för dem gemensamt och leka springlekar och rörelselekar och rytmikövningar på samma villkor.
  • jordgubbstårta

Hej! kan det beror på att vi stadgar oss senare i livet efter utbildning och allt annat "självförverkligande" innan vi börjar skaffa barn och när vi väl har börjat skaffa barn så känner vi kanske att tiden börjar bli knapp om vi ska hinna med några st. för att man vill ge sitt barn syskon. Så har det varit för mig plus att det inte är en självklarhet att få barn och hitta en man som vill ha barn i samma skede som en själv osv. Det är mycket som ska spela in.

• nattuggla

Ensamtid får mina döttrar ändå ibland, de har ju en far också;) Och trots endast (nästan) 2 år emellan så har de inte samma sovtider.

• mamma69

Jag har 4 barn och dom är 21, 17 , 12 och 3 år dom 3 sista har jag med samma fader, jag skulle inte vilja ha barnen tätt som många har för att jag ville njuta av varje barn när dom va småa, jag kan bara prata för mig själv, men jag kan ju tänka mig att om jag hade haft ett spädbarn och ett på 1,5-2 år så kanske jag skulle kräva att den äldre skulle klara saker som denne inte egentligen kunde, tex ta på dig skorna! du är ju så stor mm mm mm, ni förstår säkert hur jag menar! Jag tycker att minst 3 år mellan är bra helst längre. Men det är vad jag tycker.

• Marvelina

Jag har ett barn med utvecklingsstörning och har i princip blivit tillsagd att skaffa ett syskon snabbt för att det skulle gynna "ettans" utveckling.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Beatrize74
    mamma69 skrev 2006-08-03 21:47:00 följande:
    Jag har 4 barn och dom är 21, 17 , 12 och 3 år dom 3 sista har jag med samma fader, jag skulle inte vilja ha barnen tätt som många har för att jag ville njuta av varje barn när dom va småa, jag kan bara prata för mig själv, men jag kan ju tänka mig att om jag hade haft ett spädbarn och ett på 1,5-2 år så kanske jag skulle kräva att den äldre skulle klara saker som denne inte egentligen kunde, tex ta på dig skorna! du är ju så stor mm mm mm, ni förstår säkert hur jag menar! Jag tycker att minst 3 år mellan är bra helst längre. Men det är vad jag tycker.
    Jag tror att man inte kan kräva "för mycket" av de här små. Det de inte klarar av, det klarar de inte av. Helt enkelt! Det är snarare så att de små klarar av MYCKET mer än man tror och därför är så många förvånade över att min tvååring tar av sig jackan, mössan och skorna själv och tar på sig tröjor och byxor helt på egen hand. Men....han har inte blivit "tvingad" till det, han har gjort det själv med lite uppmuntran och för att han upptäckt att det går snabbt och enkelt på så sätt. Jämför med jämnåriga som blir av- och påklädda känner inte JAG i alla fall att det är "synd" om honom som haft en mamma som förlitat sig på att han är duktig och stor att fixa det själv.

"Det kan inte min son" är många som kommenterar om sina treåringar till och med. Min kommentar är:
    "Är du säker på det?"
  • Jen80

Har inte läst hela tråden, men kan svar på TS.
    Vår son är snart 14 mån och jag är gravid i v.15 (imorgon ). Han kommer vara dryga 19 månader när nästa kommer.
    Bägge var planerade. Andra barnet hade vi tänkt vänta med så att det skulle bli 2 år mellan dem, men ångrade oss . Jag skulle vara hemma med Liam till januari 2007 och då valde vi att skaffa ett syskon där så han inte skulle behöva börja på dagis. Vill ha mina barn hemma om jag är hemma och skulle vi väntat ett halvår till hade vi fått skola in honom för att sedan ta ut honom från dagis några månader senare. Kändes inte som nåt bra alternativ för oss eller Liam.
    Har även valt att skaffa tätt för vi längtar sååå efter en liten bebis till och är så nyfiken på vad nästa kommer vara för en liten filur. Liam kommer ff vara vår lille Plutt och han kommer inte bli större bara för att han får ett syskon. Tror de kommer få mycket roligt ihop.

Vi är bägge fortfarande ganska unga så det är inte för att vi är oroliga för vår ålder. Nä, det är bara så roligt med barn att vi inte kan vänta !!

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?