mamma69 skrev 2006-08-03 21:47:00 följande:
Jag har 4 barn och dom är 21, 17 , 12 och 3 år dom 3 sista har jag med samma fader, jag skulle inte vilja ha barnen tätt som många har för att jag ville njuta av varje barn när dom va småa, jag kan bara prata för mig själv, men jag kan ju tänka mig att om jag hade haft ett spädbarn och ett på 1,5-2 år så kanske jag skulle kräva att den äldre skulle klara saker som denne inte egentligen kunde, tex ta på dig skorna! du är ju så stor mm mm mm, ni förstår säkert hur jag menar! Jag tycker att minst 3 år mellan är bra helst längre. Men det är vad jag tycker.
Jag tror att man inte kan kräva "för mycket" av de här små. Det de inte klarar av, det klarar de inte av. Helt enkelt! Det är snarare så att de små klarar av MYCKET mer än man tror och därför är så många förvånade över att min tvååring tar av sig jackan, mössan och skorna själv och tar på sig tröjor och byxor helt på egen hand. Men....han har inte blivit "tvingad" till det, han har gjort det själv med lite uppmuntran och för att han upptäckt att det går snabbt och enkelt på så sätt. Jämför med jämnåriga som blir av- och påklädda känner inte JAG i alla fall att det är "synd" om honom som haft en mamma som förlitat sig på att han är duktig och stor att fixa det själv.
"Det kan inte min son" är många som kommenterar om sina treåringar till och med. Min kommentar är:
"Är du säker på det?"