• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • anamcara

cucy :

Det är testat till en viss grad... Men det är LIKA sårbart som när HIV kom... Det går inte att hålla 100% virus och infektions fritt... Så det är ALLTID risk förenat med Blod!

Bla finns alltid risken för blod-chock! Är inte säkert att kroppen tar emot det...

Jag vill visa på att det inte bara är att tuta o köra med blod, risken förenad med livsfara finns alltid där!

• Ingemar

Lia 76,

Det var ett intressant påstående du gör att "det finns blodersättningsmedel som vi kan ta i stället som är minst lika effektiva som att ta emot blod".

Menar du att det i alla lägen duger med dessa "blodersättningsmedel", så att blod egentligen inte behövs alls inom sjukvården?

• Ingemar

Anamcara,

Visste du att det också finns risker med "blodersättningsmedel" ?

• anamcara

Ingemar : Det är säkrare än blod är min erfarenhet!

• cissi24

Jag tor ju att riktigt blod är bättre än låtsas blod.

Sen ang hiv mm. Så tror jag att testerna är till räckligt bra, för att man ska slippa oroa sig.

• anamcara

cissi24 : Vad menar du med låtsas blod? Något sådant finns nog inte!

• anamcara

... och, testerna är riskfyllda. Om det är tillräckligt bra för dig! Så visst...

• tvilling77

anamcara: Vaddå blodchock? Sjukhusen ger dig inte fel blod om det rä det du menar och så länge du får samma blodgrupp som din egen så "stöter" inte kroppen ifrån det...hur skulle kroppen märka skillnaden menar du??

• Ingemar

Anamcara,

"Det är säkrare än blod är min erfarenhet".

Har du erfarenhet av både blod och "blodersättningsmedel"? På vad sätt var då "blodersättningsmedel" säkrare i ditt fall?

• Matillin

tvilling
    Nu vet jag inte hur det är i sverige men i usa så händer mycket slarv just med att man får fel blod, så det borde hända här med, vet en som fått fel i sverige och dog
    Men det är säkert inte jättevanligt.
    Sen kan man få blodchock även av rätt blod.

Läkare och sjuksköterskor slarvar hela tiden, precis som vi alla andra slarvar på vårat jobb, skillnaden med deras jobb är att slarv kan leda till döden för någon och det händer titt som tätt.

Vecka 16
Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?