• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • anamcara

tvilling77 : Se Fias inlägg... Kroppen reagerar med blod precis som organ! Så den kan stöta ifrån även om det är rätt!

• anamcara

Ingemar : Av den informationen som jag har läst mig till!

• Ingemar

Ja, Fia, den mänskliga faktorn spelar en tråkig roll då och då vid ALLA MEDICINSKA BEHANDLINGAR. Folk kan dö av detta skäl i massor av sammanahng som inte gäller blod. Jag har aldrig hört att JV framhåller att dessa risker borde få folk att avstå från medicinska behandlingar.

Hanteringen av blod i Sverige har aldrig varit säkrare än den är just nu. Men risker finns fortfarande, precis som risker finns med s k blodersättningsmedel.

• Ingemar

Anamcara,

Men det var du din "erfarenhet". Vad man läst är inte ens "erfarenhet".

När det gäller blod så är risken mycket större med s k blodersättningsmedel när blod verkligen behövs, dvs vid stora blodförluster. Därför dör kvinnor med sprucken livmoder när de får dextran i stället för blod.

Jag tror inte att du känner till de övriga riskerna med s k blodersättningsmedel. JV har inte behagat informera sina anhängare om dessa.

• Matillin

ingemar
    Vilka risker menar du finns med ersättningsmedel.
    Förutom att dom kanske inte alltid är tillräckliga för att rädda livet?

Vecka 16
  • tvilling77

Men att skulle vara en anledning till att man inte tar emot blod är ju befängt i mina öron, har man den inställningen skulle man inte kunna gå till tandläkaren heller, där dör folk ibland oxå...

Förklara vad du menar med blodchock när man får rätt blod...att man hamnar i chock pga ett trauma händer men då är det organen som chockar och inte blodet!

• anamcara

Ingemar : Du har rätt att Sverige är ett av dom säkrare länderna vad det gäller blod här i världen!

• anamcara

tvilling77 : Nej jag tar inte blod för att jag följer bibeln o är ett JV

Så du påstår att kroppen inte kan få en blod chock?!?

• cissi24

Jag menar blodsersättning. Måste vara bättre med ÄKTA blod från en människa

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?