• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • Oates

När jag sökte efter något helt annat på nätet, fick jag upp en tråd som nämnde några dödsfall bland JV som vägrat blod.

Eftersom ett JV här menade att det inte hade hänt i Sverige på de senaste 10 åren, kan dessa fall kanske vara av intresse.

Det gäller visserligen inte Sverige utan Danmark, men sjukvården är väl ganska lika i dess länder, och Danmark har ju mindre befolkning.

1996 näms två dödsfall, en kvinna som dog vid förlossningen pga att hon inte fick blod, och en 15-årig pojke. I hans fall var det ett stort dilemma för läkarna om hans blodvägran skulle tas på allvar pga hans låga ålder.

Som sagt, detta var inte Sverige, men å andra sidan var det inte alls blod och JV jag sökte på heller, utan dessa fall kom upp av en tillfällighet.

• Wren

funderar på lite små saker som ni kanske kan förklara för mig

jag har förstått att jv inte får ta emot blod, men hur är det med att ge blod?
    och hur hanteras frågan om organdonation, får ni som jv ta emot organ från en levande eller död donator och får ni själva donera organ före eller efter inträffande av död?

• anamcara

Vi ger inte blod heller.

Organ, att donera eller ta emot är en samvetsfråga... men vi får göra det!

• rasajj

Sjalv har jag "syndat" tva ganger denna veckan genom att donera blodplasma. Det kanns bra att gora nagot positivt for sjukvarden!

• tvilling77

KLart det behövs blod!!! Jag lämnar gladeligen blod oxå!!

• cissi24

Självklart behövs det blod. Vad skulle man göra annars när någon störtblöäder.

Tycker JH teorier är knäppa. Dö i stället för att ta emot blod..

• lia76
    cissi: Det finns blodersättningsmedel som vi kan ta istället som är minst lika effektivt som att ta emot blod.
    Plus att man slipper oroa sej från att få hepatita, HIV och andra sjukdomar som smittar via blod.
    Kram Lia, v38 (37+6), 15 dagar kvar
  • cucy

Klart sjukvården behöver blod! Jag tycker att alla som är friska och kan lämna blod ska lämna blod, själv lämnar jag så ofta jag får, 3 ggr/år.
    Appropå att oroa sig att få hepatit, hiv mm så behöver man inte vara orolig då allt blod är testat och kontrollerat innan någon ges blod.

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?