• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • anamcara

Oates ; Så en alkholist får inte dricka vatten? Äta vindruvor? Äta socker?

• Oates

Anamcara;
    Nej, jag kan inte förstå er i den här frågan pga att ni inte kan komma med något skriftställe som kan förklara varföt ni gör skillnad på de olika blodfraktionerna.
    Om du kan komma med något sådant skriftställe så är jag villig att ompröva min inställning i den här frågan.

• Oates

Jamen anamcara:
    Du verkar inte förstå liknelsen. Det var INTE BOKSTAVLIGT menat, utan SYMBOLISKT.

• siggismund

jasså anamcara var det ända hit du kom

• Oates

Anamcara;
    Jag väntar fortfarande på att du ska visa från Bibeln på vilka grunder ni gör skillnad på olika bloddelar?

• lokisse

hum skulle det alltsa betyda att man inte far äta köt över huvudtaget.. det fins inget kött som är helt rent fran blod. jag tycker att det later otroligt fanigt att andvända sig avatt man inte far ta till sig blod som andledning till att maninte far ta imot blod hade trot att det var mer för att gud är den som bestämmer när det är dax att ga. men da skulle man ju inte fa andvända nagra mediciner..na ja.

• anamcara

Oates : Bibeln visar inget med beståndsdelar. Hur man skall hantera det. Det är sunda förnuftet o samvetet som vi anser ska avgöra där!

• Oates

anamcara;
    OK, men varför får inte "sunda förnuftet o samvetet" avgöra allt när det gäller blod och medicin?

• anamcara

Oates : Därför att bibel tar upp biten om HELBLOD men inte bibeståndsdelar... Jag förväntar inte att du skall förstå/acceptera... Men jag hoppas du kan respektera iaf

• rasajj

Anamcara, star det i Bibeln att det ror sig om HELBLOD? For det har jag nog missat..

Over huvud taget star inget om MANNISKOBLOD alls!

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?