• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • anamcara

cissi24 : Det är BÄTTRE med blodfri kirrurgi, mindre risk för infektion och du tillfrisknar oftast snabbare!

• anamcara

Och för er som inte orkar(?) klicka på länken

Studier av tillstånd med chock och dess behandling

Projektledare: Bengtsson Anders
    Medarbetare: Hyllner Monika, Åvall Anders, Arnestad Jan-Petter, Rönholm Ebbe, Runeborg Jens, Tomasdottir Hildur, Enskog Anders, Haeger Magnus

Område: Division A, Avdelningen för anestesiologi och intensivvård, Sahlgrenska Universitetssjukhuset
    Adress:
    Epostadress:

Projektbeskrivning:Transplantation, kirurgiskt trauma och sepsis leder till aktivering av kroppens försvarssystem. Aktivering av komplement leder till frisättning av anafylatoxiner och aktivering av vita blodkroppar med frisättning av biologiskt aktiva interleukiner som följd. Denna process kan leda till utveckling av livshotande organsvikt. Blodtransfusioner kan förstärka denna reaktion. Studierna syftar till att bättre förstå utvecklingen av livshotande organsvikt. Avsikten är att studera huruvida man med medikamentell behandling samt med epiduralblockad kan modulera ett inflammatoriskt svar vid dessa kliniska situationer. Studierna syftar till att utveckla metoder för blodgivning som ej påverkar det immunologiska svaret. De områden som undersöks är; 1) akuta och kroniska effekter av organtransplantation, 2) användande av patienteget blod, 3) sepsis och septisk chock samt 4) kirurgiskt trauma och modulering av kirurgiskt trauma. Analyser av komplement och leukocytaktivering samt frisättning av cytokiner och adhesionsmolekyler görs med immunologiska metoder. Preliminära resultat tyder på att aktivering av komplement och leukocyter samt frisättning av cytokiner spelar en viktig roll vid de situationer som undersöks. Studierna skall ge en förståelse av orsakerna till chockutveckling, cirkulations- och respirationssvikt vid transplantation, omfattande kirurgiskt trauma samt sepsis. Studierna skall ge information om hur pre- och perioperativ autolog blodåtergivning kan ske med minsta möjliga påverkan på kroppens immunsystem

• cissi24

Då hoppas jag att ni inte tar emot blod om ni blir skadade.

• anamcara

cissi24 : Självklart att vi INTE tar emot Blod!

• cissi24

Nä just det ni är ju JH. Fattar inte hur ni tänker. Riskera era liv bara för att ni är så barnsliga.

Nu vet jag ej om du har några barn. Men om de har skulle du låta ditt barn dö, bara för din tro.

• anamcara

cissi24 : Jag tror inte att du har uppfattat rätt om du tycker att JV är barnsliga!!? Vad menar du med JH föresten?!?

• cissi24

Skrev fel, menar JV. Vadå inte förstått rätt. Jag vet att ni ej vill ha blod. Du svarade ej på min fråga.

• anamcara

cissi24 : I sverige är det socialen som tar över när barn under 18år behöver blod.

Nej jag har inga barn... har precis skaffat mig ett stycke man, och det räcker ;)

• cissi24

Okej, men själv skulle du säga nej till blod även om det gäller ett barn. Kan bara säga suck i såfall.

• anamcara

cissi24 : Jag har en vision av att säga Nej... Men som jag skrev jag har inga barn och kan tänka mig hur svårt det kan vara!

Men vad det gäller mig själv så tackar jag nej till blod!

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?