• Ofir1

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

skrattigtjej: Såg nu att jag skrivit ganska otäckt om endo, det var inte meningen. Det är bara det att jag inte kan så mkt. Vill bara tillägga att det inte alls behöver vara så farligt och att det finns bra behandlingsmetoder. Men det vet du säkert om, om din mamma och syster har det.
    Tycker att du ska få det utrett så snart du kan. Bättre att veta och kunan göra något åt det än att inte veta.

• Ofir1

skrattigtjej: Jätte bra att du ska ringa och att du ska säga att du har det i släkten. Lycka till med samtalet. Jag ska hålla tummarna för att de är trevliga och hjälpsamma.

• Ofir1

Jag tror inte att det behöver vara försent. Tror man alltid kan göra något åt det iaf. Endo är ju en kronisk sjukdom som man alltid kommer att ha (så långe man har mens dvs).
    Jag vet inte exakt hur titthåls gör. Men jag tror de går in genom små hål (ett eller flera vet jag inte) i magen. Jag har hört att det läker väldigt fort efteråt och att det inte blir särskillt mycket ärr.

• Ofir1

Jag vet faktiskt inte om man är vaken eller ej. Kanske går det på båda sätten? Jag vet inte när/hur de gör det. Men enligt vad jag läst så vill de utesluta allt annat först. Så det hoppar nog inte på dej med en titthålsop. det första de gör. Dock vet jag inte hur de ser på det när du har det i släkten. Antar att det är lite mer prioriterat då.
    Jag har själv aldrig gjort någonslags operation. Men jag vet själv hur jag reagerar vid tanken på en (har skjutit upp en op., som jag borde göra, i 1 år snart). Det kan kännas väldigt skrämmande.. men när man har vant sig vid tanken kan man kanske bättre fokusera på det positiva med att genom gå det.
    När jag misstänkte att jag hade Endo (men tror inte det lika mkt längre) blev jag helt förstörd. Men när man läser om det och hinner lugna ner sig lite så inser man att det inte alls behöver vara så hemsk. Du har ju din mamma och din syster att se på om inte annat.

• Ofir1

Fru JD: Har tanten kommit ? Jag har nog missat det. Kram isf.

• Ofir1

Fru JD: Japp, den tiden kändes rätt Skrev t.o.m upp den.. men tyvärr befann jag mej i en föreläsningssal. Sängen (och självklart inte för att sova) blev det både före och efter, så det borde väl duga.
    Ne, den egentliga anledningen till tiden var för att jag kände svidande kännsla i magen. Bm sa en gång att ägget kan skvätta ut vätska på bukväggen när det rör på sig och att det då kan kännas nå i stil med det. Men men, egentligen kan det ju inträffa när som helst (Vart är sms:et kroppen skulle skicka när det var dax?????).. Det får gärna hända idag dock, eftersom vi får besök i morgon tills måndag. Då blir det inga barn gjorda.

• Ofir1

Fru JD: Det var inte behandligen jag syftade på utan diagnosen. Vad jag har läst kan man bara ställa diagnos på det sättet. Men jag kanske har fel?

Skrattig tjej: Jag håller annars helt med Fru JD. Tycker absolut inte att du ska ta ut något i förskott, det behöver ju inte va det.

• Ofir1

Fru JD: Ok, då är vi överens då Men man hade egentligen föredragit din version.

• Ofir1

Fy vad tråkigt att tanten gjort besök hos er, fealin och Babynr1 Skickar en stor kram till er båda.

Tack fealin och ni andra för äl gratulationerna
    Det känns helt fantastiskt.. en stor oro ha släppt. Tänk att jag kommer att få fylla i BIM snart och ni slipper kanske lyssna på mina äl bekymmer i varannan sida
    Fick föresten en höjning i dag. Vet inte om det dugen men jag hoppas det. Vad tror ni?
    tack tack tack...

• Ofir1

Fy vad tråkigt Trodde det alltid var 1 år! *krama*
    Men endo kan du väl söka för ändå? Det får man ju behandling och diagnos på även om man inte försöker bli gravid.

Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*