• Ofir1

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

Tack - äppelblomman, Jozfein och myliten för födelsedags grattisarna jag fick Vet inte om jag glömt någon?

Grattis till plusset myliten!

ang.. det som skrevs om äl=kort mens och att ingen äl=längre mens. Så har jag hört att det är och de borde stämma.
    Men jag har ju trott att jag haft äl två andra månader och då har jag haft mens 4-5 dagar (3 nu).. kan jag inte haft äl då då?
    Eller skillnaden är kanske så liten att det inte spelar någon roll?

Som ni ser har jag inte varit här lika mycket på senaste tiden Först berodde det ju på en välbehövlig paus+flytt och nu på en trasig dator. tyvärr måste jag kanske försvinna en tredje gång. Min syster kommer nämligen på besök i helgen och då kan jag inte sitta här (så länge hon tittar iaf). Vill ju inte avslöja våra försök

Annars är det bra med mej.
    Jag åt pergo de där fem dagarna. Ska på vul i morgon, CD 14.
    Tyckte att det var onödigt att tempa de dagarna jag åt tabletterna eftersom det höjde tempen så mkt. Men nu har den sjunkigt igen och jag har börjat tempa mer regelbundet.

Ne, nu måste jag gå och sova.. har ju skola och vul i morgom (tyvärr samtidigt).

Kram tjejer och extra kramar till er som fått mens!

• Ofir1

Snice: ang.. ingen äl=kortare mens osv. Så har jag tyvärr ingen mer info för tillfället.
    Men det jag har hört är iaf att om man inte haft äl så bygger inte slemhinnan (mensen) sig lika tjock och det tar längre tid för den att komma ut = Mindre mens under längre tid.
    När man haft äl och inget ägg fästs så blir slemmhinnan tjockare och kommer ut snabbt = mer mens under kortare tid.
    Mem jag vet inte hur sant det är.

Bäsebus: GRATTIS!!!!!!!! Så glad för din skull!!!!!

Tack äppelblomman för lyckönskningen. Jag kommer tillbaka snart och berättar hur vul:et gick.

• Ofir1

Så här gick det med vul:et idag om någon är intresserad..

Jag är på CD 14 nu och hade 2 äggblåsor, en på 20 mm och en på 18 mm. Så om de släpper så blir det dag 16-17 (dvs om 2-3 dagar).
    Ska in för blodprov CD 22 för att kolla att/om de verkligen släppt.
    Det känns jätte härligt att det funkade perfekt (än så länge iaf) på första dosen pergo. Då slipper jag gå på fler vul om det inte tar sig denna gång (eftersom de vet att dosen är rätt). Det enda som kan behövas är en spruta för att få ägget att släppa, om det inte gör det. Men det trodde han inte skulle bli nödvändigt.
    Känns jätte bra men är lite orolig för tvillingar. Bättre än inget så klart, men skulle gärna undvika det.
    Är det någon som vet hur stor risken/chansen är?
    Jag har hört att den inte är så stor.
    Men han sa att om jag blev gravid så skulle jag komma in på vul för att han ville se hur många det blev.. då börjar man undra.

• Ofir1

Bäsebus: Ja, hellre två än ingen alls, som sagt
    Ja, det var verkligan skönt att det funkade direkt. Hade varit lite mer påfrestande att behöva krångla med dosen.
    Nu blir det en massa mys.. men tyvärr har jag en syster som har en tendens att komma på besök (och bo hos oss) när jag har äl. Och självklart är hon här denna helg också, så det blir väl att leta reda på diverse garderober och skrubbar... eller kanske tvättstugan skulle funka?
    *rullar runt i gravbacillerma* Håll en plats åt mej "på andra sidan" är du snäll!? Jag kommer snart...

Hur blev du gravid föresten? insemination? nånting om danmark hörde jag..men kommer inte ihåg hur det var..

• Ofir1

Jessica26: Ja, nu är jag äntligen tillbaka. Min dator började dessutom fungera för 15 min sen (satt vid sambons dator förut, men den är jobbig då det inte finns bokstäver på tangenterna)!!! Så nu är det inget som hindrar mej från att sitta här (dumt kanske?).
    Verkligen skönt att kroppen funkar med pergon. Som sagt, själva "släppningen" kvar. Men jag tror inte det blir något problem. Tänker positivt nu.

Beklagar att det blev ett mf Ledsen för din skull. Men hoppas det blir en tidig äl nu så att ni slipper vänta så länge.
    Var det du som hade "nått" i livmodern som hindrade graviditet förut? Om det är borta nu så hoppas jag att det tar sig snabbt och stannar. Är verkligen din tur nu tjejen.

• Ofir1

Snice: ok, jag såg inte att hon skickade en länk. Då är det säkert som du misstänker då. En "normal" kvinna har ju bara 10 äl/år (12 cyklar) så det är ju inte konstigt om den hoppar över nångång.
    Hoppas det blir en äl för dej denna månad och att du hittar några symptom

• Ofir1

Snice: Ja, underbart att det funkar. Nu blir det mys. Men jag har funderat lite på om det verkligen är bra att mysa så mycket som vi gör. Här på fl står det ju på "artiklar - fakta" att det är bättre att mysa lite mer sällan pga kvaliten (max kvalite efter 3 dagars kyskhet). Men nu har vi ju tagit det lugnt i några dagar så det kanske redan är "fullt".
    Mysa ska det iaf bli oavsett..

• Ofir1

Snice: ja, det har du nog rätt i. Blir väl enklast så dessutom. Det är kanske lite mer "varannan dag borde räcka" - tänkandet som ligger till grund för varannan/var 3:e dag-principen. Att man inte behöver ligga begravd i sänghalmen hela dagarna om man inte har lust utan kan ta det lite lugnt. Man gör som man vill helt enkelt Godnatt och kram!

Athena - menar du fasen innan äl (kommer inte ihåg vad den heter nu) och Luteal-fasen (efter äl till mens, DPO)? Vad undrar du?

• Ofir1

Hej och många kramar till er som fått mens

n1ettan - ang om man kan testa tidigare för graviditet med äl test.
    Jag skulle inte rekomendera det, även om jag inte har någon egen erfarenhet. Anledningen till det är att jag tror det beror mycket på vilket test man använder och en själv.
    På Ovutell så står det att det har gjorts tester med hcg på deras äl test. Resultatet blev att 200 ml hcg fortfarande visade svagare streck än ett "fullvärdigt" äl-positivt. För att ältesten ska visa positivt för äl så krävs 20 ml LH (eller var det 25? är lite osäker på siffrorna. Men på ett ungefär).
    Av detta drar jag slutasattsen att äl test, iaf Ovutell, visar pos långt efter vanliga gravtest. De flesta gravtest visar ju pos på 50 ml Hcg eller ibland mindre. Det är ju en ganska stor skillnad mot 200 ml hcg.
    Men det finns säkert äl test som visar pos på mindre hcg också (det är ju en del som får pos på äl test runt bim och varit gravida).
    Men hur som helst så tycker jag att du ska använda riktiga gravtest i stället. Äl test är ju inte gjorda för hcg och det finns nog en mycket större chans för falska pos och onödig förvirring med dem.
    Om du vill testa mycket och tidigt kan du i stället köpa billiga stickor på t.ex. mirres. De är kanske inte lika bra som typ cb, men man kan slösa med dem "som äl test" och få ett säkrare resultat.
    kram

• Ofir1

Nu har jag haft äl Har inte tempat, så jag har inte fått nån temphöjning. Men jag är ändå 99% säker.

Det känns verkligen övertydligt när jag har äl. Men denna gången blev mer smärtsam än vanligt. Gjorde så ont att jag knappt orkade stå. Sen försvann det helt plötsligt (som vanligt) och det är ungefär då som jag tolkar att äl varit. På dag 16 denna gång tror jag, och allt TACK VARE PERGO!!!!

Allt känns mer tydligt denna gång.. sååå ömma brösrvårtork, äl värk. Men jag antar att det beror på pergon det också.

En sak är jag dock fundersam över? Det gjorde mest ont i vänster äggstock (men även i andra). Och om jag minns rätt så var det ägget minst (2 mindre än det andra) och skulle släppa 1 dag senare (om det ens skulle släppa). Man undrar ju om det första släppte ännu tidigare, inte alls eller sammtidigt. Men huvudsaken är att det fungerar.

En sak är lite rolig föresten. Jag har ju beskrivit ovan att det nästan konstant gör ont (i 1-2 dagar) tills smärtan plöttsligt försvinner och att det är nångång då jag tolkar som äl. Denna gång försvann smärtan i samband med sex.. hehe, om min teort stämmer så skulle det vara höjden av tajming

Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*