• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • mumama

meh!
    här e ja sänderambitös o ska grejja me barnmat o färöka få me mig nån så e d INGEN som vill??
    aah min vanliga tur!

• Kazz4

jag brukar koka potatis, morötter och mixa och koka lite köttfärs, mixa om bebisen är riktigt liten annars mosa....

Potatis, kålrötter, morötter, och en liten bilt lax file (finns i 4 pack dom behöver jätte lite) Koka allt mjukt och mosa....
    Tillsätt alltid extra matfett.....

Större bebisar brukar jag tillsätta lite grädde i maten och göra som en sås....

Göra en enkel pasta sås... Liten bebis vanliga makaroner stor fullkorn.... vitsås med ost och lite skinka....

Pasta koka köttfärs och gör en sås på tomater(krossade om man vill) lite grädde matfett, majs och gärna ärter....

Mellanmål riv ett äpple och koka i lite lite vatten.... mixa och tillsätt lite kanel, kan ätas med mjölk, gröt eller bara som det är.....

Finns såååå mycket man kan göra.....

• Emsingen

Jag gör på känn, tar det som finns hemma och gör som jag känner för.
    Vi är vegetarianer så jag tar grönsaker + någon baljväxt + pasta
    /quinoa/potatis + grädde/creme fraiche/etc kryddar tillsätter olja mixar lite klart

• malin ulrika

Potatismos, köttbullar (som man sen mosar), morotsmos, mosade ärter, passerad majs, nroccoli (inte lika populärt), etc etc.
    I stort sett går det bra med det mesta, man ska bara inte salta för mycket i början. Näringsinnehållet är jag inte allt för oroad av, faktiskt, så lnge man använder grönsaker etc...
    Sen brukar jag mosa i smör och grädde, eftersom de behöver mycket fett när de är små!

• 1malle

Min son får all mat som vi äter men utan salt, socker o med extra mycket fett...
    Använder jag lök i maten så tar jag bort den innan jag mixar... Sparsam med kål då det kan pajja magen...
    Har inte börjat använda mejeriprodukter än då min son nu bara är 7 månader...
    Men so msagt, han äter typ : Kalopps, Kycklinggryta, Dillkött, Skinkstek, Slottstek, Fisk med dillsås, Rotfruktspytt, pasta med köttfärssås, pasta med kyckling... Jag använder fullkornspasta o fullkorns ris...
    Gör även fruktdesserter själv, favoriten just nu är hallon-blåbär, mango- päron, hallon- banan....

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Stora

Vi har precis börjat m smakisar.
    Har mixat de flesta rotfrukter med potatis o fryst. Blir jättebra. Morötter,ärtor,gröana bönor broccoli mm
    fryst majs o smör bllir jättegott.
    Jag har i rejält med "smör & rapsolja" och i potaitsmoset en skvätt standardmjölk.
    Sen när det blir dags för kött så kokar jag o mixar köttfärs,fisk eller kyckling o så rotfruktspotatismoset till.
    en mixertav är oumbärlig - men till potaits tar jag elvispen annars tycker jag det blir klistrigt.
    Till större barn använder jag kokspadet som sås eller gör en grunsås av kokspad,standardmjölk o lite mjöl. Smaksätts med dill,perisilja, hackat ägg mm.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • mumama

1malle

men ja läste på tastline att man kan börja me mejeriprodukter när de är 6 mån?
    men iförsig, det är väl upp till var och en

vi har grädde i maten ida maaroner me köttfärssås, o 1 dl grönsaker...

tyvärr har liten börjat 'HATA mixern o störttjuter varje ggn man använder den...

ingen som gör egen gröt?

• Jennie Brunflo

Gröt =

1dl vatten + ½ dl snabbhavregryn i en tallrik
    Full effekt i micron till gröten blir en bubbla.
    Ta ut - rör om - servera med aprikospuré.

• Jennie Brunflo

Tips och idéer:

Köp ett fiskblock och koka barnmat av...MYCKET billigare än att skala panering av fiskpinnar.

Svar på tråden egen barnmat!