• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • sleeping sun
    MissBeccis skrev 2006-11-01 15:46:32 följande:
    Jag hade en till fråga När kan man börja ge ris? Hur gör man med den...kokar och mixar? Stolt mamma till Alicia, född 060623
    Jag började ge ris när min son var 6månader men jag tycker inte man behöver mixa den för den slinker ner så lätt ändå. Det är ju olika från barn till barn för vissa barn är känsligare för större bitar.
  • Gisma

Kan slå ihop för min del.. Kan vara enklare så..

• Duttur

Jag brukar dela upp kycklingfile och koka ca 30 minuter. Beroende på hur stora bitarna är. Bara man kontrollerar att kycklingen är helt genomkokt. Sedan mixar jag med lite av buljongen som jag kokat den i.
    Brukar koka kyckling ihop med lite lök, morot och ibland har jag i persilja eller vitlök.

Om det är någon som gjort smakportioner på tomat så är jag också väldigt nyfiken. Har ni tillagat först eller gett "rå" tomat?

• Cocarola

Röda saker ska man ju gärna vänta lite med, hallon ska tydligen vara den "snällaste" av rödingarna.
    Blandar man tomat med andra ingredienser så blir det ju inte så mycket/starkt, men man kan ju ändå var uppmärksam på ev. allergiprickar. Så här gjorde jag med tomat:

Koka upp vatten i en kastrull, gör ett kryss i botten av tomaten, lägg den i skållhett vatten ett par minuter, tag upp och låt svalna. Sen drar man av skalet på tomaten, och skrapar av det fina köttmoset som sitter på insidan av skalet. Vill man ha mer kan man skrapa med en sked på utsidan av den skalade tomaten. När barnet är redo för mer tomat så använder man sig av själva tomaten också: skär i två, kramar ur kärnorna, skär bort den trådiga vitaktiga delen i mitten (som det gröna kommer ifrån) och purear.

När man ändå håller på så kan man lika gärna ta ett gäng tomater och skålla/skala och göra en egen tomatsoppa! Större barn brukar tycka ett det är supergott, särskilt om man har i lite grädde, sen kokar med pasta och klickar i små frikadeller..

• Duttur

Messerschmidt; Tack för tipset, ska prova med lite tomat på min dotter, hon är snart 8 månader.
    En fråga till, hur gör du tomatsoppa? Har aldrig ätit det.

• Cocarola

Duttur: Skållar och skalar färska tomater, tar ur kärnorna och purear med stavmixer direkt i kastrull. Spär med lite vatten + grönsaksbuljong. Salt & peppar, en skvätt grädde eller mjölk. Ev. några färska basilikablad till serveringen - klart!

Har jag pasta i så lägger jag i dem och kokar färdigt innan jag har i grädden. Frikadeller gör jag genom att blanda kalvfärs med grädde, äggula, salt och peppar - sen klickar man bara i små duttar i den sjudande soppan. De blir färdiga på ett par minuter. De går faktiskt att göra enklare - bara dutta i små klickar av färsen direkt.

• Duttur

Messerschmidt: Tack! Det ska jag prova någon gång, låter ju gott.

• Bernermorsan

Upptäckte idag att jag har en barnmatsbok på ca 49sidor på dator som jag fick när jag var mkt på liberoshemsida av en tjej som samlade i hop. Det finns uppdelat på efterrätter mat och även dryck och även i månader från 4mån-12 mån Har dock inte läst igenom recepten på ett tag Om intresse finns kan jag maila denna till de som önskar

Har ju själv en kille på 3år och en kille på 7mån som bara får/fått hemlagad barnmat. Fast själv kör jag mest utan recept.

• 700523
    ypsylon

Åh en kokbok
    skulle gärna vilja ha den boken.. skriver min mail i din inbox så kan du skicka den när du får tid o lust...
  • Bernermorsan

700523 Gör det så bifogar jag den. Den e alltså ihop satt av en tjej så den e ju inte proffisionell kokbok men bra endå.

Svar på tråden egen barnmat!