• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • Mijan

Torkade osvavlade aprikoser köpte jag i en hälsokostaffär.

• mumama

var o kollade ida i affären efter torkade aprikoser, men det stod att d va konserveringsmedel i dem så ja köpte paltbröd ist o han åt me glatt humör även med det i gröten

• sleeping sun

Kollade på burkarna i affären. Dom för 8månaders bebisar innehåller joderat salt. Jag trodde inte man fick ge salt förrän dom är 1år. Är inte detta konstigt?

• 700523

håller med, mysko
    men kanske e sån pytteliten mängd o till för att vänja barnet med salt kanske, ingen aning men det verkar logiskt.. Jag menar man ska ju börja så försiktigt med allt annat så kanske man ska göra det med salt oxå.....

• 700523

ooops, skickade för fort...
    Det jag eg. SKULLE skriva  är att jag e sååååå stolt över mig själv
    Har gjort egen barnmat 2 gånger nu..

Igår gjorde jag "kyckling o pastagryta", hon GILLADE
    så kul o ge "egen" mat... sen tror jag att hon blir lite mättare på den oxå. jag gör den lite "stabbigare" än burkmaten, men det verkar funka bra....

Idag har jag gjort äppel/päron puré... Den blev lite lös, trots att jag inte spädde med vatten.. Kanske inte skulle ha kokat frukten först?? Aja, får se om det går hem sen.....

• mumama

700523

ja får oxå känslan av att de blir mättare på hemmagjord mat
    ang saltet, semper har salt i sin barnmat från 8 mån mycket små mängder dock! nestlé har väl osaltat tills de e ett år? har jag för mig?

ett tips som ja kom på efter att ja kokade äpple o päron o den blev lös... ja blandade i lite vällingpulver i då blev det lite stabbigare

ingen som vet hur det är med marinerad kyckling?

• 700523

tror det kan va salt i marinaden, brukar i alla fall va det..

tack för tipset om vällingen i purén

• Johannapanna

Jag skulle behöva tips om en fiskrätt som går att göra i storkok och frysa! Nån som har nåt bra?

• mumama

Kokt torsk med ris (från smakisålder om man är allergifri)

1 fryst fiskblock
    1 tsk dill (torkad eller färsk)
    2 dl grädde
    10 cm purjolök
    5 pepparkorn + tekula

Tina fisken så den går att skära i. Skär fisken i kuber och lägg i kastrull. Lägg i purjon + kryddor och häll på grädden. Täcker inte grädden så häll på standardmjölk till allt täcks.
    Koka till fisken är klar. 5-8 minuter om den är helt tinad.
    Häll av såsen och ta bort tekulan och lagerbladet. Häll i mixer och mixa. Späd med såsen.

Servera med ris.

• MajaLarsson

när kan man börja ge mat med tex grädde i?? sett massa recept som e från 4 mån med lite grädde i, e d okej?!

gjorde ärtor häromdan men d blev pyttelite... funkade inte så bra med purépressen till det... går d bra med mixer?

e d inte bäst att tillsätta olja å ersättning när man har tinat upp en smakis lr ska man tillsätta det när man lagar?? så att det fryses allt i ett alltså!

när kan man börja med färs, kyckling, kött å fisk? alaska pollock är billigt, d e okej va?

*frågvis*

Svar på tråden egen barnmat!