• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • jessikapersika

har tänkt göra spagetti köttfärsås idag till mig å sambon..kan ja göra samma då tillmin son på snart 7 månader?
    bara inte salta?

kan jag har i oregano å lite vitlök??

kan man använda tomatkross me basilika smak?

tänkte göra köttfärs me basilika tomatkross+ morötter+ärtor'basilika krydda,timjan å ha fullkorns pasta till... funkar de å sen bara mixa?? å ha i lite fett i med till filip?

• mumama

jessikapersika absolut!!
    vitlök är en krydda så d går bra, vanlig lök kan du oxå ha om han inte har problem me magen
    vet dock inte hur det är me fullkornspasta...

• jessikapersika

jo fullkornspasta ska gå bratill bebisar över 6 månader... ok.. då ska jag prova ikväll då.

men krossade tomater e ingen fara?

• LA lover

Åh, vilken bra tråd! Försökte själv starta en likanad, men den gick inte så bra....undrar varför? Men, kul!! Jag e gärna med och diskuterar och tipsar om recept! Här kommer ett par:

Torsk (eller seij), vit sås, med kokta mosade ägg i. Jätte nyttigt. Jag kokar fisken med lök o vitlök och svartpeppar för att få god smak utan salt. Potatis till.

Cous cous, currykyckling, majs och turkisk youghurt som sås.

• LA lover

Min son är 11 månader nu, det glömde jag säga. Äter endast hemlagad mat o efterätter. Räknade ut att om man köpte endast barnmatsburkar så gick HELA barnbidraget till bara det....

• mumama

Jenny 28

du kan frysa in potatis med nån rotfrukt bara så blir det inte så vattningt. du behöver inte frysa in hela rätter

• Duttur

Såg något om Palt-bröd i tidigare inlägg. Vad är det, och hur används det?

• mumama

Duttur
    ja har inte riktigt kommit uderfund me d än

ida har vi lagat mat!
    ja kokade broccoli o blomkål, potatis o morötter och grytbitar av gris har passerat allt o så ska d in i frysen massa mat! ska bara komma underfund me hur man ska packa d. iskuber känns lite litet nu, han äter ju rätt mkt!
    o barnmatsburkar har ja ju inte så många...
    jaja d ger sig!

• jessikapersika

ska gev filip fiskbullar me dillsås idag.. får se va han tycker om dfet...

• dalli80

Jag har pureat en massa olika grönsaker mm och fryst in i muffinsformar(finns ju olika storlekar). På morgonen är det bara att ta upp t.ex. en form me griskött, en potatis, en broccoli och en morot. Jag har gjort äppelmos med kanel i som Lillen älskar både som efterrätt och på gröten!!

Svar på tråden egen barnmat!