• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • 700523

hm, blev lite konstigt där men NU vet jag hur man citerar ett inlägg, haha..

• Cocarola

Jag har hört/läst att man inte ska ge småbarn mejeriprodukter som ett helt mål (som Johannapanna skrev tidigare) för att de då går miste om andra viktigare näringsämnen (vid den måltiden). Så det går väl an nån gång ibland med andra ord, men inte varje dag.

Så här skriver Mjölkfrämjandet (kanske inte helt opartiska ifrågan..) gällande kalcium och järn:

Mjölkens kalcium kan hämma järnupptaget från en enskild måltid, men detta har ingen betydelse på sikt. Kroppen har en förmåga att anpassa sitt upptag efter behov. Att näringsämnen hämmar varandra i kroppen är en naturlig mekanism för att vi inte ska få för mycket av något. Att motverka en näringsbrist(järnbrist) med en annan (kalciumbrist) är inget långsiktigt tillvägagångssätt. Järnbrist kan istället motverkas genom att äta mycket järnrika livsmedel, t ex kött samt livsmedel som ökar järnupptaget, t ex frukt och grönsaker.

www.mjolkframjandet.se

• mamma till Viktor och William

När kan man börja ge mjölk till gröten och så?

älskade unge!
  • MajaLarsson

mamma till viktor. beror nog vem man väljer att lyssna på! vissa säger inte innan ett år, andra säger att man kan börja smått vid 6 mån!

jag började med yoghurt å sånt till store killen när han va 8 mån ungf... med min lille knading tror jag jag kommer börja vid ca 6 mån... inga mängder, men lite!

man kan tänka såhär oxå:
    förr i tiden hade dom inga regler ang kost direkt... å så vitt jag vet e dom flesta krya å pigga iaf!

sen finns det ju vissa saker som man bör va försiktig med, såsom mangold, spenat å vad det va... pga nitrat lr nitrit lr vad det var... å salt pga att njurarna inte e fullt utvecklade...

• MajaLarsson

hur gör ni med vattnet till gröt å ersättnig? kokar ni den?? lr hur gammalt va barnet när ni slutade koka?

vi har för mycket flourid i vattnet så vi får hämta vatten i dunk jämt... å då kokar vi alltid det vattnet iom att det e "stillastående"...i en broschyr står det att man ej behöver koka kommunalt vatten nuförtiden..

• Nillinsimim

Kokar för säkerhets skull men slutar nog med det när han är halvåret, vi har väldigt bra vatten här

• MissBeccis

Har man kommunalt vatten behöver man inte koka vattnet.

Stolt mamma till Alicia, född 060623
  • MajaLarsson

en fråga om stekt mat....

säg att jag steker kyckling till oss i familjen... kan jag då ta bort själva ytan å ge lillen (snart 6mån) innehållet? lr händer det nåt med hela filén när den steks som barn intw bör få i sig innan årsdagen??

köttfärssås då?? den kokar ju länge efter att man stekt den??

å fisk likaså, kan man bara ta bort själva stekytan på den å sen ge??

vi äter alltid stekt mat här hemma nämligen å känner mig mer bekväm vid att steka än att koka ex kyckling...

om jag gör en gratäng till oss, säg lasagne... kan jag då göra en pyttelåda bredvid å servera den till bäsen??

• Gisma

sessan85: Undrar detsamma hur farligt det är med stekt mat..

• mumama

min bvc tant sa att ja kan börja ge liten typ blodpudding o den steker man ju... man kanske inte behöver fräsa deni evigheter bara så den blir klar.
    annars vet ja inte...

• MajaLarsson

mumama: hur gammal e din plutt då??

nä man behöver ju inte steka köttfärsen hårt å sen kokar den ju en stund... å kycklingen borde man ju kunna ta bort själva stekytan på bara???

nån annan som vet?

• dragon06

jag har här om dagen gjort potatis och fiskbullar med äggsås (vitsås med ägg i) och hon verkligen ÄLSKADE detRäcka ut tungan

• solsken99

äntligen börjar min lille G gilla min hemmagjorda mat
    Men en skvätt grädde eller mjölk går det lättare, han gillar att det är lite krämigt.

Idag bjöds det på puré gjord på lax, potatis, palsternacka, broccoli, gröna ärtor, dill, citron o vitpeppar.

Samtidigt gjorde jag en kastrull av detsamma till mig. Lade till en buljongtärning och det blev en god fisk-soppa

• mamma till Viktor och William

Blodpudding går bra att koka också!

Någon som har något bra tips på hur man får pastan slät?

älskade unge!
Svar på tråden egen barnmat!