• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • MissBeccis

Pillis: Tack

Stolt mamma till Alicia, född 060623
  • sleeping sun

idag åt min son samma mat som oss för första gången. Jag gjorde kycklingklubbor med kokta potatis, morötter och gröna ärter och en brun sås till det. Använde såklart inget salt men oj vad gott det blev ändå. Min son älskade det speciellt kycklingen.

• välsignade

Vilken bra tråd!

Jag ska göra majspure till min son. Kan jag använda konserverad majs eller måste jag köpa djupfryst? Tänkte att det kanske är en massa salt och konserveringsmedel och sån som inte är bra.

• tez84

lagar också min mat själv till in dotter men kan tycka att det blir lite enformigt just eftersom man är lite nojig att med vad de är som är bra och vad som fattas...ler så tips och ideer det vore ju inte fel....bra sida tycker jag

• Bengalan

välsignade: Min BVC sa att fryst majs är bätte både näringsvärdet och att den inte är saltad.

Om det är nån som har en liten fiskhatare så har jag ett bra knep
    Ibland när man gör fisk i förväg o fryser så både luktar o smakar den lite extra "fiskit" (inte fis-skit utan fiskaktigt liksom ) när man värmer upp det till bebisen. Fisk är ju så känsligt för att återuppvärmas.
    Så här gör jag:
    Jag kokar ett stycke riktigt fet lax i pyttelite vatten som jag sen stavmixar i, på det viset behöver man inte slänga bort det nyttiga fiskfettet. Det rosa moset lägger jag i små muffinsformar i lagom portioner o fryser in.
    Sen värmer jag någon grönsakspure så den är riktigt het och precis innan barnet ska äta tippar jag i den rosa isklumpen och rör om tills den har tinat och då är det även puren lagom varm att äta. Om man ser till att servera på en gång så lukar laxmoset prima Men efter bara 10 min så kommer den äckliga fisklukten...

• Bengalan

Mager fisk är inte lika känslig för återuppvärmning men är å andra sidan inte riktigt lika nyttig. Jag är lite insnöad på det här med OMEGA 3...
    Tänkte ju att hon skulle bli lika smart som sin mamma... ööhh..

• MissBeccis

Hur gör ni när ni gör smakprover på tomat?
    Och när man ska koka kyckling, hur länge ska man koka den?

• MissBeccis

Jag hade en till fråga När kan man börja ge ris? Hur gör man med den...kokar och mixar?

Svar på tråden egen barnmat!