• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • boklus

Vi har bott i sydamerika (=dåligt utbud av barnmat) så jag lagade mycket förut. Eftersom man ska vara försiktig med vanlig mjölk för 12 månader blandade jag med ersättning (men då har jag del-ammat och del-flaskmatat sen han var nyfödd och hade det alltid hemma) istället för mjölk. Även gröten kokade jag på ersättning (med mannagryn, polenta eller havre och lite rivet äpple i).

Min Sydamerikanska barnläkare berättade att han läst om svenska som hade palt-bröd i den hemgjorda barnmaten och att det hade visat sig jättenyttigt, så det är säkert bra för järnet!

Till maten gjorde jag storkok av tex kyckling-/köttgryta (med morötter, champinjoner, mm)som jag sedan mixade och blandade med ris. Köttfärsås och spagetti gjorde jag och mixade även spagettin. Allteftersom han blev äldre ökade jag på storleken och smakkomibnationerna, men jag har hela tiden kryddat som för en vuxen, bara med mindre salt. Kokta frikadeller blev snabbt en favorit (man ska ju helst koka maten istället för att steka den), och ibland när det var idétorka på såsfronten köpte jag någon färdig burk med grönskaks mix (typ det enda som fanns som inte var SUPERsockat) och utgick från den när jag gjorde såsen. Det funkar det också, men då får man krydda extra ;). Jag gjorde alltid typ 15 portioner och frös in och hade kanske fyra olika i frysen att välja på (barn tröttnar ju inte lika snabbt som en själv). Kan tillägga att när vi var i sverige och hälsade på och när vi flyttade tillbaka vägrade sonen att äta svenska barnmatsburkar (endast köttfärsås & spagetti gick ner, men då var vi tvugna att krydda en massa) så hemlagat gick bättre hem där!

Till efterrätt fick han färsk frukt (rivet äpple, mosad banan, småbitar av mango mm) som vida slog pureerna i hans värld.

• 1malle
    mumama

Kanske det men jag vill vänta lite längre med mejeriprodukter då jag inte anser det vara nödvändigt än, ammar ju delvis fortfarande....

TIPS!!!
    När ni gör havregrynsgröt själva så mixa grynen innan ni kokar gröten, då blir den bättre i konsistensen.... Lite baltigt att mixa färdig gröt...
    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Valetta

Hej,
    jag gillar oxå att göra hemmagjord barnmat och här är lite tips; vitlökspressen är suverän att "mosa" med. Skalen från exvis majs fastnar i den. Havregrynen kör jag i morteln innan jag kokar dem och iskuberna är perfekta att frysa in "matmos" i. Min Hannah är bara 5 ½ månad så vi har inte kommit så långt än...
    Jag har rivit persilja i små bitar och lägger i för att järnberika, det ger ju dessutom god smak oxå.

• Jennie Brunflo

Istället för att joxa med havregrynen så köper ni snabbhavregryn. Påsen står bredvid vanliga havregryn på ICA och kostar typ 9.90 för ett kilo.
    Konsistensen blir helt slät gröt.

Järnberikar gör man med aprikospuré + all annan mat som barnet äter resten av dygnet.
    Dvs. Barnet är ju mer mat än gröt.

• mumama

jennie brunflo

ska man järnbeika ALL mat? har inte ja tänkt på! trodde d bara va gröten som skulle d
    hur gör man med resten då? kan ju inte gärna slänga ner lite aprikospuré i köttsåsen eller så. ifs broccoli innehåller ju mkt järn men hur kul är det och äta varje dag?

tack för tipset me snabbhavret
    mycket man inte tänker på

• Duttur

Jag har gjort pure av olika grönsaker, kött, fisk och kyckling och fryst ner var för sig i iskuber. Då kan jag kombinera olika måltider varje dag. Bara att ta x-antal kuber fisk, potatis, en grönsak och sås, och köra i micron. Funkar jättebra tycker jag. Det tar lite plats i frysen med alla olika lådor, men det är smällar man får ta.

• Jenny 28

Hej!
    Tänkte laga lite bebismat idag! Tänkte först ha potatis o morötter som bas, men började sen fundera på om det blir så bra att frysa och tina potatisen. Tycker själv att tinad potatis får en lite underlig smak och konsistens.. Nån som har erfarenhet v hur det funkar, blir det vattnigt...?

• Lilla molntuss

Jenny 29>> När jag har gjort purèer på potatis, morot och tex röda linser eller fiskbullar så har det fungerat jättebra att tina upp.
    Däremot gjorde jag en gång bara potatispurè och fryste in, den blev väldigt vattnigt och konstigt när jag tinade.

• Lilla molntuss

Jenny 28 skulle det så klart vara

• Jenny 28

Tack lilla molntuss! Bara å sätta igång o skala o koka då!

Svar på tråden egen barnmat!