Vi har bott i sydamerika (=dåligt utbud av barnmat) så jag lagade mycket förut. Eftersom man ska vara försiktig med vanlig mjölk för 12 månader blandade jag med ersättning (men då har jag del-ammat och del-flaskmatat sen han var nyfödd och hade det alltid hemma) istället för mjölk. Även gröten kokade jag på ersättning (med mannagryn, polenta eller havre och lite rivet äpple i).
Min Sydamerikanska barnläkare berättade att han läst om svenska som hade palt-bröd i den hemgjorda barnmaten och att det hade visat sig jättenyttigt, så det är säkert bra för järnet!
Till maten gjorde jag storkok av tex kyckling-/köttgryta (med morötter, champinjoner, mm)som jag sedan mixade och blandade med ris. Köttfärsås och spagetti gjorde jag och mixade även spagettin. Allteftersom han blev äldre ökade jag på storleken och smakkomibnationerna, men jag har hela tiden kryddat som för en vuxen, bara med mindre salt. Kokta frikadeller blev snabbt en favorit (man ska ju helst koka maten istället för att steka den), och ibland när det var idétorka på såsfronten köpte jag någon färdig burk med grönskaks mix (typ det enda som fanns som inte var SUPERsockat) och utgick från den när jag gjorde såsen. Det funkar det också, men då får man krydda extra ;). Jag gjorde alltid typ 15 portioner och frös in och hade kanske fyra olika i frysen att välja på (barn tröttnar ju inte lika snabbt som en själv). Kan tillägga att när vi var i sverige och hälsade på och när vi flyttade tillbaka vägrade sonen att äta svenska barnmatsburkar (endast köttfärsås & spagetti gick ner, men då var vi tvugna att krydda en massa) så hemlagat gick bättre hem där!
Till efterrätt fick han färsk frukt (rivet äpple, mosad banan, småbitar av mango mm) som vida slog pureerna i hans värld.