• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • amvb

Hejhej! Såg att någon undrade över PALTBRÖD. Vi använder det i den hemmagjorda havregrynsgröten tillsammans med lite fruktpuré. Paltbrödet innehåller järn och man behöver lägga till det i den hemmagjorda havregrynsgröten. Alternativ är aprikospurén som finns i affären. Den har man tillsatt järn i. Vi brukar i alla fall köra brödet i mixern och tar en tsk till varje portion ungefär. Finns föresten på ICA att köpa.

• mumama

nån som tycker att de blir "mättare" på hemlagat?
    leo verkar äta mindre när han får hemlagat samt att han håller sig längre? nån som har liknande upplevelser?

• Lilla molntuss

mumama>> jag "kände" inte igen dig.. nu när du hade bytt bild =)

Jag har bara gett Tuva hemlagat så jag har inget att jämföra med.. fast däremot har jag provat att ge henne burkmat och då har jag tyckt att de ser så mycket mer lösa ut i konsistensen.. Så kanske hemlagat är mättsammare?

• mumama

visst e ja fin nu

jo d verkar ju så... kanske man har i mer fett i egenmaten som gör d "matigare"?

• Storlego

Min dotter är numera 1.5 år och har växt upp helt på hemmalagat. Hon har vägrat både burkmat, välling och pulvergröt. Vi har gett hemmalagade puréer och gröt (havre, råg, graham, polenta, manna) med mosad frukt (burkmaten fungerade inte så bra här heller). Vi har aldrig järnberikat maten och tjejen har aldrig haft problem med järnvärdet. Vi har visserligen bara kollat en gång, strax innan 1 år när hon var sjuk, så det fanns annan anledning att ta blodprovet, men efter det har jag inte oroat mig. Hon älskar visserligen broccoli - så hon har väl fått en del järn därifrån och till och från äter hon leverpastej på mackan, och får då apelsinjos att dricka till för att höja järnupptaget.
    Men jag tror inte man behöver oroa sig så mycket!

• onehappen

Nån som provat organisk lever? såg det tipset på en amerikansk sida, verkar järnrikt o bra.

Kan de små äta baljväxter?? hur går det med stackars magen då? Annars är det ju en bra källa för protein- o järn.

• Duttur

amvb: Tack! Ska kolla efter det så slipper vi köpa den färdiga gröten som vi gjort nu, för att den är järnberikad.

Appropå "köpmat" så har Alva fått det en gång, och då ratade hon det. Enda gången hon inte tyckt om något. Annars gapar hon åt allt. Så framöver är det hemlagad middag som gäller.

Äpplemos med kanel är något som jag ska testa. Låter jätte gott.

• Lilla molntuss

onehappen>> Vi ger vår Tuva mestadels vegetarisk mat och där ingår ju mycket baljväxter.. än så länge har vi gett henne linser och vita bönor (egna blötlagda och kokta) och det går alldeles utmärkt.

• Bjerhag

Nån som vet om det är okey att ha mjölk i maten? Jag har en 5-månaders tjej som jag tänkte börja göra egen mat till. Men dom är väl lite känsliga mot mjölk?

Svar på tråden egen barnmat!