• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • Pillis1975

mumama: Tack så jättemycket för tipset med tekulan Kommer underlätta mycket

Sessan85: När jag kokte ärtor så kokte jag rätt så mycket och sen la jag dem i silen o pressade med en sked...pressade lite till...lite till...o lite till, med andra ord pressade jag dem tills det absolut bara var skal kvar. Det blir ju inte mycket pure av det men det var ju mycket ärtot från början, så tänker jag Ofta ser ju pure lite ut trots att det inte är så lite
    Olja ska helst inte värmas upp så tillsätt det efteråt när du har värmt upp maten o den ska ätas (fettet härdas av uppvärmning, inte bra)
    Albin började med kött, fisk o kyckling när han var sex månader. Jag köper enbart dyr torsk, typ Findus, sen om det är bättre än Alaska pollock det vet jag ej.

• Hellen79

Någon som har tips på vad man kan ha på bebissmörgåsen? Jag brukar ta smör (bregott) och leverpastej. Har hört att man kan ta messmör men jag är inte så förtjust i det. Eftersom det går åt så små mängder till min 7 månaders tjej så måste det vara något som jag kan äta upp innan datumet går ut...

• onehappen

pillis, torsk är väl egentligen inte bra alls att köpa med tanke på utrotningsrisken? Kolja o sej är bättre säger dom.. och ett litet barn kanske inte är så kräsen. Kolja o sej är helt ok tycker jag, även om torsk är snäppet trevligare fisk.. inget får man äta med gott samvete

• Blue Vapor

De enda frukterna som jag kokar är hårda äpplen och hårda päron - BVCtanten mumlade nåt om något syra-aktigt som blev bättre av att man kokade. Bara med lite lite vatten dock! All annan frukt är ju bara att mixa och sen slänga i frysen.

• Pillis1975

onehappen: Ja det har du säkert rätt i Jag äter torsk i alla fall Kommer ihåg att jag inte tyckte så mycket om sejen i skolan o därför äter jag icke den.

• Gisma

Tack för tipset. Lägger i favoriter.. kanske det kan bli ordning på mig med

• Gisma

Liten fråga, Kokar ni bara kött eller bryner ni det först??

• mumama

man ska inte ge bebbar stekt mat.. så ja kokar allt inkl köttfärs

• Cocarola

Hej!

Mina barn har numer övergått till samma kost som oss vuxna, men eftersom jag gillade att laga egen barnmat kanske jag kan få dela med mig av ett par praktiska tips?

Jag gjorde bechamelsås (osaltat smör, mjöl, mjölk och lite vitpeppar) som jag fryste in i iskubsbrickor och sen la i en burk i frysen. Lätt att ta fram ett par kuber och sen tillsätta de kryddor/örter som passar till maten man lagar den dagen.

Färskt kött kan man "skrapa" som man gör till råbiff, dvs man håller en skiva kött på skärbrädan och skrapar med en vass kniv tvärsöver trådriktningen så att man får finfördelat kött helt utan hinnor etc. Det är superenkelt, snabbt och blir mycket mindre och mjukare "bitar" än köttfärs. Då kan man tillaga köttet på en minut utan att det blir segt, och det behövs ej köras i mixer.

Fryst kött, fisk, fågel etc kan man ta fram och riva lagom mängd till en babymiddag på rivjärnet!

Egna frikadeller som man styckfryser på en bricka och sen lägger i en burk är också toppen att ta fram och mosa med tex bechamelsåsen, kryddor samt det man själv äter i form av ris/potatis/pasta och grönsaker (innan saltning). Sen när barnen är större är de lätta att äta omosade.
    Kör tex 2 kycklingfiléer, 1 ägg och en skvätt grädde i mixern. Om man inte introducerat ägg och mjölkprodukter kan man ta lite vatten och maizena istället. Klicka sedan ner en och en i kokande vatten i en kastrull, klart!

Jag märkte också att barnen blev mätta på en mindre mängd hemmalagad mat jämfört med burkmat. Om man kollar innehållsförteckningen så inser man att man betalar dyrt för stora mängder vatten... Hemmalagad mat är mycket mer koncentrerad, så de vill inte ha lika mycket!

Svar på tråden egen barnmat!