• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • Pirella

Jag skulle nog säga att grädde i maten är OK när man har passerat smakportion-stadiet. Jag antar att du menar med tanke på att det är en mejeriprodukt? I och för sig har jag undvikit grädde, men inte för att det är en mejeriprodukt, utan för att jag inte är så förtjust i en massa mättat fett... Jag har hellre använt mjölk till såser och grytor, och så tillsatt extra olja (gärna linfröolja).

Ärtpuré gör man bäst med mixer. Om bebisen är liten och man inte vill ha med skalen pressar man bara purén genom en sil.

Olja och ersättning före eller efter frysning spelar nog ingen större roll. Jag har alltid tillsatt det innan, och det har funkat bra.

Jag införde "animaliska" smakportioner efter ungefär 3 veckor.
    Först betade jag av alla upptänkliga grönsaker och vegetabilier, dvs morot, potatis, majs, broccoli, ärter, palsternacka, blomkål, pasta, ris, couscous.

Alaska pollock är helt OK!

• Pirella

Mumama - apropå marinerad kyckling:
    Jag tror inte att det spelar så stor roll med det saltet.
    Jag har gjort storkok på 1-2 kycklingfiléer och fyllt sådär en 15-20 burkar, så andelen kyckling i varje portion blir ju inte så förfärligt stor. Helt saltfritt blir det ju inte, men jag tror att det är OK.

Visst ja! Sessan 85: samma procedur för majspuré som för ärtpuré!

• onehappen

mumana: tekula?? vad är det?

• mumama

tesil fast som en kula att ha löste i
    som man kan doppa i
    fan va kass ja e på o förklara... förstår du?

• Status Mamma

Kan tipsa om en bra bok som heter Annas och Hugos barnmat. Fick den idag och har kikat igenom den lite som hastigast, men den verkar bra.

• Blue Vapor

Status mamma - ja den är grym! Var på kurs med en av författarna för någon vecka sedan på vår Öppna förskola! SUPERbra Står här med en sats skinka med dillstuvad potatis och ska just till att mixa härligheten!

Rekommenderar verkligen boken jag också! Kostar typ 120 på Adlibris!

• onehappen

mumana, ok jag förstår, du lägger allstå pepparkornen i den..? tänkte inte på det

• Johannapanna

Hehe, det förstod inte jag heller. Smart! Tack för förtydligandet!

• gbg2006

Hejsan,

jag gör all mat själv och fryser in till min tjej. Har däremot köpt fruktpuréer. Funderar på att göra även de själv men vill inte stå och greja med det varje dag. Kan jag göra iordning dem och frysa in också? Hur gör jag då, tips?

• Pillis1975

gbg2006: Jag kokar frukten eller bären och det går alldeles utmärkt att frysa in eller stoppa i kylskåpet sen. Tex när jag kokar äpple så skär jag äpplet i små bitar o kokar i lite vatten sen mixar jag äpplet o smaksätter ev. med kanel. Albin äter dock ett helt äpple så det blir inget kvar, men man kan ju lika gärna göra det på två äpplen så att det blir till dagen efter

Svar på tråden egen barnmat!