• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • Blue Vapor

Här är tips på två jättebra böcker i ämnet! Glada och lätta, med allt man behöver veta!

"Annas och Hugos barnmatsbok" av två kunniga mammor
    http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163078783&s=1

"Mat för ditt barn" av kostgurun Fredrik Paulun och friskvårdsfreaket Camilla Porsman
    http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=918522510X&s=1 OBSERVERA att detta råkar vara en länk till en e-bok!!! Den finns dock som vanlig bok (men inte just på adlibris) - jag har faktiskt köpt min på Willys för härliga 79 riksdaler!!

Infrysningstips från mig -

*Har du en muffinsplåt? Klutta då i valfri mängd färdig mat i varje hål, ställ in i frysen och så plockar du ut alla kluttar dagen efter och fördelar i påsar! Jag har tagit 1/2 dl i varje så att jag lätt kan plussa ihop ifall tjejen vill öka på sina portioner.

*Har du en sån där smal smal islådehylla i din frys? Ta ut och täck med gladpack, klutta ut valfri mängd mat och tryck ut till lagom tjocka kakor (ja så att det går att ställa in hyllan igen) och frys! Plocka ut dagen efter och fördela i påsar.

*Gamla barnmatsburkar, självklart. Råder tyvärr svår brist på detta hos mig eftersom jag bara köpt lite katrinplommonpuré på burk

*istärningslådor är grymma till efterrätter och "smakportioner" på nya maträtter! Hålen på mina alla lådor rymmer 1 msk vardera. Frys, plocka ut och lägg i små plastburkar eller påsar.

• Majja M

Pillis.. Okej tyckte det var så smart.. Ändå har jag inte gjort så Men jag har tipsat många

• Pillis1975

Majja M: Ha ha ha, jag har själv läst det i nån bok, men jag kände så väl igen det du skrev att det var jag som skrivit det från början

• Nemone

jätte bra tråd, skall läsa hela ordentligt när lillan sover.

Hon är 8 mån o är i princip hel ammad då hon inte gillar mat.

Några tips på favoriträtter hos era barn som man kan locka med?

Tro på Gud men lås din bil.
  • Scruffy

Jag har alltid lagat maten själv av den ekla anledningen att min dotter totalvägrar burkmat. Hon spottar ut den och kniper ihop läpparna.

Jag lagar alltid en större sats och sedan fryser jag det i stora muffinsformar. Tar sedan bara ut en "muffins" i taget och tinar i micron.

På kylskåpet finns en lista på vad som finns i frysen så vi bestämmer först innan vi börjar leta i frysen. Muffinsformarna ligger i påsar och på varje påse finns en klistrad etikett med namn på innehållet. Bara att leta fram rätt påse.

Dem två största favortierna hos Jennifer är:
    köttbullar med gräddsås och potatismos
    pasta med grönsaker i grädd/ostsås.

Annars så mixar vi allting, potatis/kyckling/fisk och grönsaker.

• MissBeccis

Vilken bra tråd!

Min dotter är lite drygt 4 månader och vi har börjat ge lite mat, går jättebra, hon är så glupsk och gapar åt allt

Har gjort potatis/palsternackspuré, morotspuré samt aprikospuré och fryst in, och har som mål att ge så mycket som möjligt hemmagjort.

En fråga, när börjar man egentligen ge kött och fisk? Är det från 6 månader, eller när är det? Och när gör man som hela måltider med tex kött, potatis, sås...?

Stolt mamma till Alicia, född 060623
  • MissBeccis

Scruffy: Smart förresten med muffinsformar! Fick mig att komma ihåg att jag har en muffinsform i silikon från Tupperware som skulle vara utmärkt till barnmat!

Stolt mamma till Alicia, född 060623
  • Pillis1975

MissBeccis: Jag gav kött o fisk när Albin var fem månader. Då hade jag tragglat mig igenom många grönsaker o frukt först. Började ge hela portioner med kött, grönsaker o potatis vid fem månader.

• Pillis1975

OBS! Började ge hela portioner med kött, grönsaker o potatis vid SEX!!! månader.

Svar på tråden egen barnmat!